• tesshell

    Två ma och ett X

    Jag har inte svårt att bli gravid men att behålla det känns omöjligt.. I år har jag haft 2 ma och 1 X. Nu väntar vi att försöka till början av nästa år pga av metotrexat efter utomkvedes.. vi ska få gå på utredning. Finns det någon som varit med om liknande och fått barn tillslut?

  • Svar på tråden Två ma och ett X
  • tesshell

    Stort grattis till bebisen i magen! Men10 år!? Jösses.. vad fick du för hjälp tillslut?

    jag känner mig helt förstörd efter bara det här året.. känns faktiskt ganska skönt att vi måste vänta tills nästa år för jag klarar inte mer besvikelse just nu.. problemet är att ingen utom jag och min man vet och alla bara tjatar om när vi ska "skaffa" barn och jag får snart ett utbrott på nästa person som frågar.. var du öppen med din barnlöshet?

  • Jag är bara jag
    tesshell skrev 2016-09-28 13:54:30 följande:
    Stort grattis till bebisen i magen! Men10 år!? Jösses.. vad fick du för hjälp tillslut?

    jag känner mig helt förstörd efter bara det här året.. känns faktiskt ganska skönt att vi måste vänta tills nästa år för jag klarar inte mer besvikelse just nu.. problemet är att ingen utom jag och min man vet och alla bara tjatar om när vi ska "skaffa" barn och jag får snart ett utbrott på nästa person som frågar.. var du öppen med din barnlöshet?
    Tack! Vi gjorde embryodonation-7 stycken faktiskt. Blev gravid, men fick  2 missfall likafullt. Slutsats- det var absolut inte enbart mina äggs fel de första missfallen. Höjde dosen Prednisolon och då gick det! Finns inget annat att ta på. Samma donatorer som när jag inte ens blev gravid gången innan och denna var t.o.m en fryst som normalt har lägre chans så jag ser det helt som Prednisolonets förtjänst.

    Vi berättade i början, men både vi och folk tröttnade. Folk vill inte höra hur många år man kämpat, hur många IVF.er man gjort och att man bara får missfall. De vet inte vad de ska säga så det gav inget för oss alls.  Bara en vän visste till slut. I ditt fall hade jag dock fräst ifrån! Man frågar ALDRIG nån annan om huruvida de ska "skaffa" barn! Tänk om paret inte vill? Inte kan? Just börjat försöka? Eller kämpat ett tag och det inte går? Det angår ingen annan-bara om man själv berättar först.

    Hoppas verkligen ni lyckas! Att kunna bli gravid räknas ändå som en stor fördel och de allra, allra flesta kan då också få barn. Drömmer
  • tesshell
    Jag är bara jag skrev 2016-09-28 14:03:14 följande:

    Tack! Vi gjorde embryodonation-7 stycken faktiskt. Blev gravid, men fick  2 missfall likafullt. Slutsats- det var absolut inte enbart mina äggs fel de första missfallen. Höjde dosen Prednisolon och då gick det! Finns inget annat att ta på. Samma donatorer som när jag inte ens blev gravid gången innan och denna var t.o.m en fryst som normalt har lägre chans så jag ser det helt som Prednisolonets förtjänst.

    Vi berättade i början, men både vi och folk tröttnade. Folk vill inte höra hur många år man kämpat, hur många IVF.er man gjort och att man bara får missfall. De vet inte vad de ska säga så det gav inget för oss alls.  Bara en vän visste till slut. I ditt fall hade jag dock fräst ifrån! Man frågar ALDRIG nån annan om huruvida de ska "skaffa" barn! Tänk om paret inte vill? Inte kan? Just börjat försöka? Eller kämpat ett tag och det inte går? Det angår ingen annan-bara om man själv berättar först.

    Hoppas verkligen ni lyckas! Att kunna bli gravid räknas ändå som en stor fördel och de allra, allra flesta kan då också få barn.


    Men va härligt att det fungerade tillslut! Det tar otroligt på krafterna att tänka på det hela tiden och att folk frågar gör det vara värre. Jag har sagt att vi inte vill ha barn men det lyssnar dom inte på. Nästa gång funderar vi på att säga att vi inte kan få barn, då kanske dom bara skäms och slutar fråga för det är som sagt inget folk vill prata om. Jag har även funderat på att skriva ett öppet inlägg på facebook där jag ber folk sluta tjata och att dom får veta när och om det blir något och där påpeka att alla inte kanske vill eller kan "skaffa" barn..
  • Ankissen

    Jag har inte haft något x men fyra missfall. Precis som du blir jag himla lätt gravid men min kropp verkar inte selektera utan befruktar vilket crappy ägg som helst med vilket måndagsexemplar av spermie som helst. Nu är jag gravid igen. Hoppas på det bästa. Jag har även lyckats få två barn sen tidigare mellan alla mina missfall så det verkar alltid gå till slut. Man blir ju bara så less på alla motgångar.

  • tesshell
    Ankissen skrev 2016-09-28 18:31:22 följande:

    Jag har inte haft något x men fyra missfall. Precis som du blir jag himla lätt gravid men min kropp verkar inte selektera utan befruktar vilket crappy ägg som helst med vilket måndagsexemplar av spermie som helst. Nu är jag gravid igen. Hoppas på det bästa. Jag har även lyckats få två barn sen tidigare mellan alla mina missfall så det verkar alltid gå till slut. Man blir ju bara så less på alla motgångar.


    Håller tummarna för att det fungerar den här gången för dig! Det är inte roligt att bli så jäkla besviken varje gång. Det här senaste tog knäcken på mig känns det som och jag längtar till nästa chans. Känns skönt att ha en tid för utredning iaf så kanske man kan få något svar eller om det bara handlar om otur. Jag har ett barn sen innan som jag fick när jag va väldigt ung och även några kilo lättare. Jag ska kämpa att gå ner lite i vikt nu och hoppas att det ska hjälpa på traven..
  • Ankissen
    tesshell skrev 2016-09-28 19:14:32 följande:

    Håller tummarna för att det fungerar den här gången för dig! Det är inte roligt att bli så jäkla besviken varje gång. Det här senaste tog knäcken på mig känns det som och jag längtar till nästa chans. Känns skönt att ha en tid för utredning iaf så kanske man kan få något svar eller om det bara handlar om otur. Jag har ett barn sen innan som jag fick när jag va väldigt ung och även några kilo lättare. Jag ska kämpa att gå ner lite i vikt nu och hoppas att det ska hjälpa på traven..


    Vi blev utredda efter de första två mf:en men allt såg fint ut. Den föddes de två barnen med några års mellanrum och nu mf igen. Tänkte inte ens be om vul nu för jag orkar inte bli besviken.
  • tesshell
    Ankissen skrev 2016-09-28 19:26:09 följande:

    Vi blev utredda efter de första två mf:en men allt såg fint ut. Den föddes de två barnen med några års mellanrum och nu mf igen. Tänkte inte ens be om vul nu för jag orkar inte bli besviken.


    Mitt mål är att få 3+ på clearblue digital.. det har aldrig stigit från 2-3 så det är så jag förstått att det inte gått vägen.. den dagen man får se ett hjärta på vul drömmer man om...inte bara synen av något tomt..
  • Ankissen
    tesshell skrev 2016-09-28 21:57:51 följande:
    Mitt mål är att få 3+ på clearblue digital.. det har aldrig stigit från 2-3 så det är så jag förstått att det inte gått vägen.. den dagen man får se ett hjärta på vul drömmer man om...inte bara synen av något tomt..
    Förstår hur du tänker. Men min förra graviditet, i våras, kände jag mig jättegravid. Jag hade fått fin stegring på cb digital, även +3. Jag bokade ett VUL i vecka 7. Resultatet blev att det inte syntes något hjärta men när de mätte mina hormonnivåer så låg de så högt som man skulle för v. 7. Nytt VUL veckan efter, där jag gick och kände mig precis lika gravid som innan, kissade hela tiden, gick upp i vikt och hade  ont i brösten.

    När det var dags för nästa VUL hade skuggan i magen vuxit några millimeter, hormonnivåerna stigit, men inga hjärtslag. Nytt VUL veckan efter för att kolla igen. Då var jag ett vrak - jag mådde ju "graviddåligt" i  onödan och var ganska säker på att det inte gick som det skulle i magen. Vi enades om en sista väntan på fyra dagar. Läkaren ville en vecka till, men det ville inte jag. Samma resultat på fjärde VUL och jag fick abortpiller för att avbryta.

    Två dagar senare, en söndag, skulle jag vara tillbaka på gynavdelningen och få de två andra tabletterna under tungan. Jag blödde några timmar där, tills jag fick åka hem framåt eftermiddagen. Jag kände ganska snart här att hormonerna sjönk och jag "blev mig själv", men jag fortsatte blöda i fyra veckor, som en mens. Då förstod jag att något inte stämde och ringde gyn igen. Ett femte VUL visade på rester av graviditet i livmodern på mig och jag fick tid till skrapning dagen därpå. Då ville jag verkligen bara att det skulle vara över. Efter skrapningen blödde jag i två dagar, sen dröjde det två veckor, sen kom den riktiga mensen.Ett sjätte VUL gjordes fyra veckor efter skrapningen och allt såg bra ut. 

    Varför berättar jag då allt detta? Jo för nu litar jag inte längre på cb +3. Inte ens med det kan man tydligen känna sig säker. Inte med min kropp i allafall som är expert på att köra ända in i kaklet även med misslyckade befruktningar. Jag fick +3 på denna graviditet i går morse och orkar inte ens bli glad. Jag jagade den där siffran, men efter i våras betyder den ingenting. Jag tänker inte heller begära något VUL denna gång. Läkarnas velande i våras gjorde att jag gick och led flera veckor. Med facit i hand kanske det varit bättre att vara lycklig tills kroppen fattade själv att det var ett MA och gjorde sig av med det. Om inte annat hade det upptäckts och skrapats i samband med KUB. 

    Jag hoppas så klart att du får ditt +3 för det måste ju vara en lite större garant för att man är på rätt väg. Men det är inte lätt detta. 
  • mammamumin
    Ankissen skrev 2016-09-28 18:31:22 följande:

    Jag har inte haft något x men fyra missfall. Precis som du blir jag himla lätt gravid men min kropp verkar inte selektera utan befruktar vilket crappy ägg som helst med vilket måndagsexemplar av spermie som helst. Nu är jag gravid igen. Hoppas på det bästa. Jag har även lyckats få två barn sen tidigare mellan alla mina missfall så det verkar alltid gå till slut. Man blir ju bara så less på alla motgångar.


    Känner igen mig, har två barn sedan innan och nu direkt 2 mf på varandra, jag är ändå lyckligt lottad som kan få barn, men vill så gärna ha ett tredje, men börjar ge upp nu lite, mf igår igen, precis samma vecka som innan (6+1). Kan inte kroppen producera ett fint ägg eller är jag för gammal och förgiftad ????.... (35 år gammal)
  • Ankissen
    mammamumin skrev 2016-10-03 13:39:12 följande:

    Känner igen mig, har två barn sedan innan och nu direkt 2 mf på varandra, jag är ändå lyckligt lottad som kan få barn, men vill så gärna ha ett tredje, men börjar ge upp nu lite, mf igår igen, precis samma vecka som innan (6+1). Kan inte kroppen producera ett fint ägg eller är jag för gammal och förgiftad ????.... (35 år gammal)


    Fy vad trist. Förstår så väl hur du känner. Jag är 37 och denna graviditet är lite av sista chansen. Sen vill inte mannen mer, han vill sköna mig säger han. Ibland är det verkligen lite av en förbannelse att vara överfertil. Jag skulle hellre haft lite svårare och väntar lite längre på plussen om man bara sluppit missfall.
  • mammamumin

    Ska prova munkpeppar nu igen, så dumt att jag inte tänkt på det innan, åt det i högdos förra graviditeten upp till v 10-11 tror jag, 40 mg per dag, i tyskland rekommenderar gynekologerna det till alla med lite oregelbunden mens eftersom det tros stabilisera progresteron i kroppen.. Kanske är därför jag haft två mf nu när jag inte har ätit det

Svar på tråden Två ma och ett X