• Anonym (Mimmi)

höstblåsor, dagis?

Hej, min son har fått höstblåsor utan några besvär av dem och känns pigg och kry. Läser jag på 1177 eller pratar med sjukvårdsupplysningen säger de att det är helt okej att skicka till dagis men förstår att alla tänker olika där. Hur resonerar ni? Och vad gäller på er förskola?

• Svar på tråden höstblåsor, dagis?
  • IsDimma

Där jag jobbar får barnet inte komma. Det smittar jättelätt och inte alla är symtomfria.

• Anonym (Mimmi)
    IsDimma skrev 2016-09-29 12:25:48 följande:

Där jag jobbar får barnet inte komma. Det smittar jättelätt och inte alla är symtomfria.

Hur länge skall de vara hemma? Tar ju ett par veckor innan blåsorna försvinner. Sen smittar man ju som mest innan blåsorna kommer. Googlat en del och vad jag förstår rekommenderar man att barnen går när allmäntillståndet är bra dvs de har inte ont utan äter som vanligt.
  • elyse

Hur gammalt är barnet? Är det 1-2 riskerar ju verkligen ALLA att smittas då småbarn tar i allt och gärna stoppar saker i munnen också.

• Anonym (Mimmi)
    elyse skrev 2016-09-29 12:37:34 följande:

Hur gammalt är barnet? Är det 1-2 riskerar ju verkligen ALLA att smittas då småbarn tar i allt och gärna stoppar saker i munnen också.

Han är 5 år och en ganska ordentlig unge som är noga med handhygien samt handsprit samt att inte pilla i munnen. Så jag är inte speciellt orolig ur det syftet.
  • Anonym (Anonym)

Min 2 åring har varit hemma med höstblåsor denna veckan. För det första gör blåsorna ont (hur mycket är individuellt men ont gör dom) och för det andra smittar det något otroligt.

Jag har också läst att man kan lämna men skulle aldrig göra det själv.

Blåsorna brukar försvinna inom en vecka.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (G) skrev 2016-09-30 22:19:15 följande:

På den förskola där jag jobbar följer vi riktlinjerna i "När ditt barn blir sjukt":
    www.skane.se/Upload/Webbplatser/Smittskydd/flipbook/nardittbarn/index.html

I den står det om höstblåsor att barnet får vara på förskolan när det är feberfritt och orkar med de dagliga aktiviteterna på förskolan.

Låter klokt tycker jag.
Svar på tråden höstblåsor, dagis?