• Christoffer79

Tips för att utnyttja bonusprogram/kundklubbar bäst

Jag var förut en "bonusjunkie" som gjorde allt för att skrapa ihop bonuspoäng på alla möjliga sätt och då framförallt Eurobonus. Jag hade då ett jobb där jag reste mycket i tjänsten och hade bla ett Mastercard med Eurobonus.

Det jag gjorde var att först köpa flygresan med kreditkortet (= bonus från kreditkortet) och sen fick bonuspoäng på själva flygresan. Sen gjorde jag samma sak med hotell och hyrbil (= bonuspoäng x 2 hela tiden). Utöver det så jag alltid till att jag betalade (och reseräknade) för middagar. Detta gjorde att jag riktigt snabbt samlade ihop en stor mängd Eurobonuspoäng. Mycket av de tips jag skrev sammanställde jag på en sajt (www.bonuspoang.se) sedermera.

Hur engagerade är ni i er bonusjakt? Vad gör ni i vardagen för att få mer bonus? Vilka är era bästa tips? Skulle vara intressant att höra och ta med på sajten osv.

• Svar på tråden Tips för att utnyttja bonusprogram/kundklubbar bäst
  • Ekonom10

De enda bonuspoäng jag jagar är också Eurobonus, på samma sätt som ovan. Betala med SEB Eurobonuskort och res med SAS. Nu reser jag inte så mycket i tjänsten längre men lyckas skrapa ihop en hel del poäng ändå. Detta genom att konsekvent  betala större grejer med kortet och välja hotell där man får Eurobonuspoäng utöver vanliga lojalitetspoäng från hotellet (bl a First Hotel och Elite hotel).
    Hotellkedjornas egna lojalitesprogram följer jag också upp och använder bonusnätter av.

Annars drar jag medlemskort när jag handlar på ICA och HM: Så ramlar det in en bonuscheck digitalt eller på papper. 

Övriga medlemsskap orkar  jag inte följa upp. Är medlem på MedMera, Body Shop,  Lindex,  Åhlens,  Apoteket och gud vet var men orkar oftast inte vare sig identifiera detta i kassan eller försöka reda ut vad medlemskapet innebär.

• Aniiee

Jag handlar nästan exklusivt på Coop (det jag handlar i vanliga mataffärer, alltså). Det räcker gott.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Christoffer79

En stor fördel jag märkt är de bonusprogram hos tex Hemköp där man kan koppla sitt vanliga Visa-kort till bonusprogrammet och sen liksom glömma att man är med där tills bonuschecken kommer. Problemet är ju oftast att komma ihåg (och orka!) ta fram det där bonuskortet!

Sen gillar jag appen AwardWallet som är bra för att komma ihåg vad man har för medlemsnummer etc. vilket var den vanligaste orsaken att jag inte fick så mycket  bonuspoäng under ett tag eftersom det alltid var så jobbigt att komma ihåg medlemsnummer etc.

Skandiabankens Visa är också en bra idé. Då får man Eurobonus utan att behöva ha ett kreditkort, vilket kan vara ett problem då man lätt luras in att tro att man har mer pengar än man har.

Har ni någon favorit-kundklubb annars?

Svar på tråden Tips för att utnyttja bonusprogram/kundklubbar bäst