• lemarie

Torra ögonlock

Sen några veckor tillbaka har jag fått torra ögonlock, de blir röda, lite rynkiga och ja torra. Ett tag försvann det helt men är nu tillbaka. Har inte ändrat min hudvård eller sminkprodukter. Vad kan det vara, någon som har/haft samma problem och vad kan man göra??

• Svar på tråden Torra ögonlock
  • Fia 28

Det kan bero på vädret. Vissa reagerar fort när det blir torrare/fuktigare ute. 
    Du kan ju smörja med någon ögonkräm.

• FruNyfiken

Jag hade samma problem för några år sedan, samt under ögonen. Jag såg ut som en panda, men röd och torr istället för vit. Apoteket rekommenderade en salva som heter Oculentum. Använde den ca ett år och efter det är jag problemfri. För mig var det värre på hösten och vintern, men jag hade problem året runt.

• Duckan

Oculentum? Den smorde jag med för att laga en trasig hornhinna, känns konstigt att den skulle hjälpa mot torra ögonlock också, men vad vet man.

Ts, ett riktigt långskott, men en vän till mig fick som röda, torra ögonlock och efter många och långa allergitest visade det sig att hon var allergisk mot hårfärg och det satte sig på ögonen.

Svar på tråden Torra ögonlock