• Anonym (Skild)

Betyder det något att han får allt barnbidrag?

Jag och min man är skilda sen ungefär ett år tillbaka. 
    Vi har tre barn och jag har fått 2,5 barnbidrag och mitt ex 0,5 barnbidrag. 
    Jag har fått flerbarnstillägget för två av barnen. 
    För den tredje får vi inget eftersom vi är skilda och delar på barnbidraget. 
    Alla pengar för barnbidraget sätter vi in på ett gemensamt konto som vi sedan tar ifrån när vi ska betala barnomsorg, kläder, cykel osv. 
    Det funkar bra. 

Men nu missar vi egentligen 100 kr för att vi inte får trebarnstillägget för den tredje, plus att det verkar som att det ska höjas nästa år med ytterligare 126 kr, tror jag. 
    Så då tog jag upp det med mitt ex och frågade om vi skulle skiva över alla barnbidrag på en av oss. Han tyckte att det skulle skrivas över på honom. 

Förlorar jag något på det? 
    Tanken är att barnen ska bo 50-50, men de bor helt klart mer hos mig. Om det fortsätter så här så funderar jag på att prata med pappan om att få underhåll. 

• Svar på tråden Betyder det något att han får allt barnbidrag?
  • Anonym (gurkan)

Det allra bästa är att en av er får alla barnbidrag. Och i så fall tycker jag att den som har barnen mest ska få det. Det allra säkraste för båda är dock att ni får halva barnbidragen var för alla barn. Om det skulle bli strul i framtiden och så.

Jag skulle rekommendera dig att söka underhåll för de barnen som bor mest hos dig.

• Anonym (---)

Om barnen bor mer hos dig så ska du ha hela barnbidraget för alla barnen.

• Anonym (Skild)

Vi har ju den officiella övernskommelsen att ha dem 50-50, men det är hela tiden något som dyker upp för honom. Han måste jobba, han måste åka på nån semster, han måste vara med på någon afterwork och resten av gånger säger han inte vad han ska göra, bara frågar om jag kan ta barnen. 

Jag håller koll på hur mycket jag har dem, så jag kan gå tillbaka och räkna. 

Just nu sätts ju allt barnbidrag in på ett gemensamt konto, så egentligen spelar det ingen roll vem som får det först på sitt bankkonto eftersom det sen ska föras över till det gemensamma direkt. 
    Men frågan är om det är någon nackdel för mig senare att han har fått hela?
    Om jag tex skulle ansöka om underhållsbidrag och sen får pappan hela barnbidraget. 

• Rosa Fluff

Om det funkar som det är nu är det ens värt att styra för 226 kr i månaden?

• Anonym (gurkan)

Det ska inte göra någon skillnad egentligen vem som får barnbidragen. I teorin ska det bli så att underhållsbidraget i de flesta fall ökar med samma summa. MEN det kan bli stora problem om umgängesföräldern vägrar betala ut den större summan eftersom dessa pengar inte kan krävas genom försäkringskassan. Det blir att stämma umgängesföräldern på högre underhållsbidrag och sedan driva in skulderna på egen hand med hjälp av kronofogden. Inte det enklaste. Tycker personligen att det bästa därför är att barnbidragen i sin helhet går till boföräldern. Den nästbästa lösningen är delat barnbidrag.

• Anonym (gurkan)

Det ska inte göra någon skillnad egentligen vem som får barnbidragen. I teorin ska det bli så att underhållsbidraget i de flesta fall ökar med samma summa som barnbidraget om det är umgängesföräldern som får det. MEN det kan bli stora problem om umgängesföräldern vägrar betala ut den större summan eftersom dessa pengar inte kan krävas genom försäkringskassan. Det blir att stämma umgängesföräldern på högre underhållsbidrag och sedan driva in skulderna på egen hand med hjälp av kronofogden. Inte det enklaste. Tycker personligen att det bästa därför är att barnbidragen i sin helhet går till boföräldern. Den nästbästa lösningen är delat barnbidrag.

• Anonym (Skild)

226kr * 12 månader blir ändå 2712 kr på år. Det tycker jag skulle kännas bra att få in extra. 

Mitt ex skulle inte nu gå mer på att kalla mig boförälder, han är livrädd att jag skulle ha mer "rätt" till barnen eller att jag skulle vara mer förälder till barnen. Jag har försökt att förklara det för honom att det spelar ingen roll, men det lyssnar han inte på. 

Så om jag ska söka underhåll, så KAN det blir problem då, men förmodligen inte annars. 
    Jag skulle helst vilja ha barnbidraget själv eftersom jag tycker att jag har bättre koll på pengarna, vet hur mycket pengar jag ska få och vet vad vi betalar i barnomsorg etc. Men mitt ex säger att han inte litar på mig, så han vill ha det. 

• Lena

Sätt så de kommer direkt till det gemensamma kontot om det går

• Kerubmamman

Du ska få flerbarnstillägg för 2,5 barn och han för 0,5 barn. (502 resp 101 kronor) flerbarnstillägget för två barn är 150 kr.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Betyder det något att han får allt barnbidrag?