• Anonym (Panikslagen)

    Min bonus försökte döda min bebis och jag kan inte släppa det

    Okej. Kanske en liten välkryddad rubrik men min bonus har inte varit snäll mot min bebis. Det började när bebisen var nyfödd med att han stoppade nötter i munnen på honom för att kolla om han var allergisk. Han höll honom upponer i benen över ett stengolv, han sög in läsk i sugrör och tänkte spruta in i munnen på honom men då hann jag precis stoppa. Han har även lagt bebisen på diskbänken och gått därifrån.

    Även mindre farliga saker som att balansera med honom i benen, så fort bebisen somnar är han där och petar i vagnen så han ska vakna. Visar även svartsjuka mot sin lillebror...

    Nu är det över 6 månader sen han gjorde någon större elakhet men jag kan inte släppa det. Bonusens pappa litar helt och fullt på honom men jag kan bara inte göra det :/ har alltid en konstig magkänsla när bonusen är hos oss. Och ibland lämnar pappan bonusen och bebisen ensamma och klipper gräset/handlar mjölk mm. Det ger mig panikkänslor. Pappan säger att jag är skitlöjlig och att vi kan lita på bonusen igen då han har bett om ursäkt.

    Bonusen är 15 år

  • Svar på tråden Min bonus försökte döda min bebis och jag kan inte släppa det
  • Frontline

    Hade du skrivit att han var 4-5 år hade jag kanske förstått men nu var han 15 år, pojken behöver hjälp och det är omgående...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Påven Johanna

    Ja, det låter ju helt förfärligt sjukt och torde också vara det i ordets rätta bemärkelse. Något annat som också låter tämligen konstigt är att använda ord som "välkryddad rubrik" i ett sammanhang av så oerhört allvarligt slag som detta är. 

    Jag skulle inte bo ihop med en man som inte insåg att hans tonårings beteende är sjukt och som vare sig gör något åt den saken eller ser till att skydda sitt yngsta barn. Hur kommer det sig förresten att du lämnar bebisen med pappan när du ser att han inte tar det inträffade på allvar?

    Det låter med förlov sagt som om det är lite fel på er alla tre.

  • LizKa

    Låter helt sjukt, min son var 17 när han fick ett halvsyskon. Han har älskat och vårdat sin lillebror sedan dess.
    Varit barnvakt, lekt och roat honom SÅ mycket.

    Hans andra halvsyskon på pappans sida har mer eller mindre struntat i sin lillebror, men elaka mot honom har de aldrig varit.

    Din bonus måste ha någon emotionell störning, en ursäkt räcker inte långt när man betett sig så.

  • sextiotalist
    Frontline skrev 2016-09-30 11:53:03 följande:

    Hade du skrivit att han var 4-5 år hade jag kanske förstått men nu var han 15 år, pojken behöver hjälp och det är omgående...


    Håller med fullständigt, jag undrar om inte ts har skrivit om detta tidigare.
    En 15-åring som har en normal utveckling gör inget sådant. Det är inte normalt någonstans, så ts gör rätt i att hålla honom borta från sitt barn, det är hennes skyldighet
  • ostpaj

    Ta yngsta och flytta. Helst för 6 månader sen. Du är skyldig minstingen det. Sen söker du om besöksförbud mot dåren. Vad väntar du på? Måste någon dö innan du får upp ögonen?

  • Anonym (farligt)

    Oj! 15 år? Tyvärr måste jag nog säga att den killen bara MÅSTE utredas. Det är inte normalt att en så stor ungdom behandlar ett litet barn på det viset. Något är väldigt väldigt fel. Finns det andra saker hos bonusen, förutom handhavandet med babyn, som du reagerat över?

    Jag hade inte lämnat den killen en sekund ensam med babyn.

  • Anonym (Hmm)

    Låter som psykopatiskt beteende hos 15-åringen... Jag skulle också känna oro om han var i närheten av bebisen. 

    Har du berättat för pappan exakt om vad han gjort? Förstår inte han hur allvarligt det var det han gjorde?

  • Påven Johanna
    Anonym (farligt) skrev 2016-09-30 12:03:11 följande:

    Oj! 15 år? Tyvärr måste jag nog säga att den killen bara MÅSTE utredas. Det är inte normalt att en så stor ungdom behandlar ett litet barn på det viset. Något är väldigt väldigt fel. Finns det andra saker hos bonusen, förutom handhavandet med babyn, som du reagerat över?

    Jag hade inte lämnat den killen en sekund ensam med babyn.


    Inte jag heller. Men jag hade heller inte lämnat pappan ensam med bebisen när pappan visat sig ha totalt otillräcklig förståelse för hur grava problem hans äldre barn har och därtill inte drar sig för att lämna bebisen ihop med tonåringen. Det får mig att tro att ts också hon underskattar problematiken eller möjligen har någon egen sådan. 
  • Orkide
    Frontline skrev 2016-09-30 11:53:03 följande:

    Hade du skrivit att han var 4-5 år hade jag kanske förstått men nu var han 15 år, pojken behöver hjälp och det är omgående...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (pp)

    Det verkar inte alls normalt beteende från en tonåring. Förmodligen har han någon störning och bör inte lämnas ensam med en bebis. Både du och pappan är oansvariga som gör det.

    Du måste ta ansvar för ditt barn säkerhet. Ett första nödvändigt steg är att du alltid har din bebis under din egen tillsyn om bonus är hemma hos er om du inte litar på pappans bedömningsförmåga. Ett andra bra steg vore om ni bokade tid på kommunens par/familjeterapi. Finns i alla kommuner och är gratis. Tror ni skulle behöva hjälp från någon utomstående professionell för att diskutera saken. Ett eventuellt tredje steg är att göra en orosanmälan till socialtjänsten.

    Pappan kan givetvis och kontakta skolhälsovården eller bup angående sin son men tog inte upp det eftersom det inte är någonting du kan påverka i någon större utsträckning om pappan inte ser något problem.

Svar på tråden Min bonus försökte döda min bebis och jag kan inte släppa det