• Tua77

Möss och råttor- jag blir tokig. På min man

Visste egentligen om jag skulle lägga tråden under Relationssnack istället 

Vi bor på landet och det är klart jag förstår att möss och råttor försöker ta sig in så här års. Vi har alltid fällor och andra avskräckande preparat mm utlagda och fångar en del möss mm ganska regelbundet. Kruxet är att de går in i väggarna och man hör dem nästa dagligen då de gnager. Inte så trevligt och ganska läskigt när man tänker på elledningar mm. Ibland DÖR de och ligger i väggar och golv och luktar, oftast i en vecka eller så.

SÅ kan man ju inte ha det.Det tycker varken jag eller min man men kruxet är att det verkar bara vara jag som tycker att vi behöver göra nåt åt det.Han konstaterar att det luktar, tömmer nån fälla och sen struntar han i det och lever i lukten och äcklet. Jag tycker att vi ska typ ta hit Anticimex och kanske en byggfirma som gör en helhetsgrej av det och iallafall minskar på våra "hyresgäster". 

Såklart kan jag ordna detta själv men det känns som om det kommer bli en kostsam historia och då behöver vi ju vara överens om att det verkligen behövs. Finns här nån mer som haft samma problem med skadedjur eller sin partner för den delen?

• Svar på tråden Möss och råttor- jag blir tokig. På min man
  • Ms H

Är du säker på att det skulle bli dyrt med Anticimex, det ingår möjligen inte i er hemförsäkring att få hjälp från dem? Kanske det de kan göra inte hjälper eller bara hjälper lite, men det är väl ändå ett bra första steg att ta reda på om de kan göra något och vad det ev kostar.

• TigerLilySwe

Jadå , här är en till.... jag tyckte min man kunde sätta upp en skylt med texten: välkommen in till Karlssons B&B..... det ni kan göra är att täta runt grunden där de gärna tar sig in. Sätta för med nät, fog och och sen är det fällor, gift och kanske en katt som gäller. Grejen är den att de kan göra sig i princip helt platta, supersvårt är det. Min man har alltid varit loj vad gäller möss men vi har inte alls samma problem nu när vi har ett par katter och tätat så gott vi kan runt grunden. Men de kommer in och så kommer det alltid att vara. Skittrist och dö äckligt.

• Tow2Mater

Ett tips är också att lägga ut parfymerade torktumlareark (köp en sort som har mycket parfym etc i), de gillas inte av mössen.

• Ellie
    Anonym (Mjau) skrev 2016-09-30 19:43:08 följande:
    Skaffa katt.
    Katter har ju ofta den "biverkan" att de tar in levande djur och leker med dem, alt äter halva djuret och det är inte så trevligt att mötas av inälvor på köksgolvet på morgonen.
  • Tua77

Tack för alla kloka svar. 

Katter har vi redan- och visst, de fångar en och annan mus- men de här mössen som stör oss verkar hinna in i väggar, golv, tak innan katterna hinner ta dem och sen går det ju inte att nå dem varken för oss eller katterna. 

Jag gick in på Anticimex sida och bad dem kontakta oss. Där stod det, precis som någon skrev, att det ingår i hemförsäkringen. Det är ju toppenbra och absolut en början men de kommer nog att påpeka att det finns massor av hål i grunden (det finns t ex ett hål i golvet under ett köksskåp som en snickare missade att täppa igen när vi renoverade köket för 10 år sen)

Det är lite det som är grejen, min man vet om alla problem med vårt otäta och råttinvaderade hus men väljer att inte vilja ta tag i dem utan inväntar typ vintern när det brukar bli tyst i väggarna till slut...eller suckar han och säger att vi borde bygga ett nytt hus istället. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, säga, föreslå för att han ska ta det här på allvar. Det känns som om vi måste vara överens om att det behövs göras något radikalt för att det ska kunna bli av...

• Anonym (Hj)

Vill bara varna. Vi hade samma problem i förra hösten. Vi kontaktade Anticimex (ingår i hemförsäkringen). De la ut gift (nya giftet där musen somnar ihjäl). Det dröjde ca en vecka innan vi hittade vår katt "död" utanför källaren. Helt livlös. Åkte ändå in med honom och han låg i koma i två dygn innan han otroligt nog vaknade upp. Han hade ätit en förgiftad mus.

Så aldrig mer gift! Håller oss till fällor.

• Anonym (Luttrad)

Varje höst blir vi invaderade av möss och jag vänjer mig aldrig. Våra är på vinden och i väggarna. Vi kör traditionella fällor men är lite splittrad. Jag och dottern tycker synd om dom, speciellt om musen inte dör direkt, men samtidigt kan vi ju inte ha dom inne..Dottern vill fånga dom levande men då är dom snart tillbaka. Men kan vara svårt att förklara varför vi dödar dom:(

Vill inte använda gift pga andra djur kan komma till skada.

• Hippofluff

Min mamma hade samma problem men eftersom jag är så himla blödig så köpte jag inte fällor utan plug-ins till vägguttagen som genererar ett obehagligt ljud som bara gnagare kan höra. Fungerade faktiskt fantastiskt bra!

Gubben vet jag dock inte vad du ska göra med...

• Anonym (Luttrad)

Testat med ljuddosor men det verkar som de vänjer sig vid ljudet.

• molly50

Det finns små dosor att sätta i vägguttaget som sänder ut ultraljud som skrämmer bort råttor och möss.
    Vi brukar också kunna ha möss på vinden när det blir kallare ute och en gång tog de sig in under köksbänken.
    Men när vi skaffade dosan så minskade det på möss betydligt.
    Kostar inte mer än några hundralappar.

Mattias och Hannah.
  • Pentra
    Ellie skrev 2016-09-30 20:32:27 följande:
    Katter har ju ofta den "biverkan" att de tar in levande djur och leker med dem, alt äter halva djuret och det är inte så trevligt att mötas av inälvor på köksgolvet på morgonen.

Men, låt inte katten ha tillgång till husnyckeln då, så är det problemet löst. ... /Pentra
  • Ellie
    Pentra skrev 2016-10-02 12:25:17 följande:

Men, låt inte katten ha tillgång till husnyckeln då, så är det problemet löst. ... /Pentra
    Ja, fast låter man inte katten springa fritt ute är det ju meningslöst att ta upp "katt" som svar på råttproblem. Jag tillhör dem som tycker att katter skall få komma och gå som de vill, med kattlucka, men inser att inte alla håller med.
  • Lord Hans
    Ellie skrev 2016-10-02 14:08:08 följande:
    Ja, fast låter man inte katten springa fritt ute är det ju meningslöst att ta upp "katt" som svar på råttproblem. Jag tillhör dem som tycker att katter skall få komma och gå som de vill, med kattlucka, men inser att inte alla håller med.
    Katter får komma och gå som dom vill. När dom vill in eller ut så knackar dom på dörren. Eller skrapar då. 
  • nernu

Anticimex?? För lite möss? Skaffa en katt så löser det sig av sig självt.

• nevermind
    Ellie skrev 2016-09-30 20:32:27 följande:
    What?? Vi har haft en massa katter och det hände bara ett fåtal gånger att EN katt tog in nån liten mus. Vi hade betydligt fler möss innan.
  • Ellie
    nevermind skrev 2016-10-02 18:10:29 följande:
    What?? Vi har haft en massa katter och det hände bara ett fåtal gånger att EN katt tog in nån liten mus. Vi hade betydligt fler möss innan.
    Ja, det är väl individuellt. Vi hade två katter och möttes av inälvor på golvet nästan varje morgon. Någon gång per vecka levande möss och fåglar. Inte så kul att hinna före katten för att fånga dem och släppa ut dem igen. Även nattetid kunde man vakna till ljudet av jakt som pågick i vardagsrummet. Nu har vi inga katter längre och det passar nog inte oss (just eftersom jag aldrig skulle vilja begränsa deras utevistelse). Vi har dock inte problem med möss inne i huset, de finns ute, runtomkring.
Svar på tråden Möss och råttor- jag blir tokig. På min man