• Anonym (Orolig)

Någon som har tagit rota viruset vaccination på sin bebis?smittar dem med magsjuka efter? Min bvc sa de

Min bvc tant sa efter hon hade gett min dotter sprutan i munnen att de kan smitta syskon med magsjuka? Har de hänt er? O hur måddr eran bebis efter den? Hon ska ju få en dos till. Jag är orolig nu, då jag träffar många bebisarr o om hon skulle smitta. Stämmer de?

• Svar på tråden Någon som har tagit rota viruset vaccination på sin bebis?smittar dem med magsjuka efter? Min bvc sa de
  • Anonym (Nja)

I FASS står:

Det är känt att virus från vaccinet utsöndras i avföringen efter vaccination, med maximal utsöndring runt dag 7.
    Virala antigenpartiklar återfanns i 50 % av avföringsprover efter första dosen av den frystorkade formuleringen av Rotarix och 4 % av avföringsprover efter andra dosen.
    När dessa avföringsprover testades för närvaro av levande virusstam var endast 17 % positiva.
    Fall av transmission av detta utsöndrade vaccinvirus till seronegativa kontakter till den vaccinerade har observerats utan att orsaka några kliniska symtom.

Kort sagt: Ca hälften av de vaccinerade barnen har viruspartiklar i bajset efteråt, men bara 17% av dem har levande virus där. Man har testat att försöka smitta folk med detta virus från bajset, men de har inte blivit sjuka.

Visst skulle det väl teoretiskt sett kunna hända, men rätt liten risk. Viktigast är god hygien vid blöjbyte. Det smittar bara via bajset (om det överhuvudtaget skulle smitta).

• Jasmin Karlsson

Så här står det på fass (för vårdpersonal):
    Det är känt att virus från vaccinet utsöndras i avföringen efter vaccination, med maximal utsöndring runt dag 7. Virala antigenpartiklar detekterade med ELISA återfanns i 50 % av avföringsprover efter första dosen av den frystorkade formuleringen av Rotarix och 4 % av avföringsprover efter andra dosen. När dessa avföringsprover testades för närvaro av levande virusstam var endast 17 % positiva. I två jämförande kontrollerande studier var utsöndringen av vaccin efter vaccination med den flytande formuleringen av Rotarix jämförbart med den efter vaccination med den frystorkade formuleringen.

Fall av transmission av detta utsöndrade vaccinvirus till seronegativa kontakter till den vaccinerade har observerats utan att orsaka några kliniska symtom.

Rotarix ska administreras med försiktighet till barn med anhöriga som lider av immunbrist, såsom individer med maligniteter eller som på annat sätt har nedsatt immunförsvar eller individer som får immunosuppressiv behandling.

Vid kontakt med ett nyligen vaccinerat barn ska noggrann personlig hygien iakttas (t ex i form av handtvätt efter blöjbyte).

Alltså, tvätta händerna extra noga efter blöjbyte efteråt, särskilt omkring dag 7, så är det ingen fara (så länge barnet inte har någon anhörig som har en sjukdom som ger nedsatt immunförsvar)

Svar på tråden Någon som har tagit rota viruset vaccination på sin bebis?smittar dem med magsjuka efter? Min bvc sa de