• Miss Piggy

    HJÄLP!! Efterrätt, ingen kakao!!?

    Kära familjelivare, har ett gäng på fyra pers hemma som precis ätit en god middag och vill ha efterrätt. Jag sa bara, jag fixar något gott Men kom på nu att jag inte har någon kakoa hemma så kan inte slänga in en kladdkaka typ...! Vad gör man utan kakao?? Jag har massa kexchoklad hemm haha.. Kan man göra något med det?? Har annars mjöl, smör, massor av olika sirap, vaniljsocker, vaniljpulver, massor av ägg, säckar med socker men ingen kakao!!! HJÄLP!

  • Svar på tråden HJÄLP!! Efterrätt, ingen kakao!!?
  • nnnnnnnn

    vaniljkladdkaka?


    200 gram smör, mjukt 2 dl socker 3 st ägg 2 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj
    Tillagning
    1. Sätt ugnen på 200 grader. 2. Vispa smör och socker vitt och poröst. 3. Rör i vaniljsocker och sedan ett ägg i taget. 4. Rör ner mjöl och bakpulver. 5. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter. 6. Ställ in i ugnen i 18-20 min. Kakan ska vara kladdig i mitten när den är klar. 7. Låt kallna, gärna till dagen efter. 8. Sikta över florsocker och servera med lättvispad grädde och eventuellt lite färska bär.
  • Miss Piggy
    nnnnnnnn skrev 2016-09-30 21:00:51 följande:

    vaniljkladdkaka?

    200 gram smör, mjukt 2 dl socker 3 st ägg 2 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj


    Tillagning
    1. Sätt ugnen på 200 grader. 2. Vispa smör och socker vitt och poröst. 3. Rör i vaniljsocker och sedan ett ägg i taget. 4. Rör ner mjöl och bakpulver. 5. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter. 6. Ställ in i ugnen i 18-20 min. Kakan ska vara kladdig i mitten när den är klar. 7. Låt kallna, gärna till dagen efter. 8. Sikta över florsocker och servera med lättvispad grädde och eventuellt lite färska bär.
    Tack, får nog bli detta i all hast! Tack verkligen!!
Svar på tråden HJÄLP!! Efterrätt, ingen kakao!!?