• Sunny1995

    Packa BB-väskan

    Så vill ha tips på allt som behövs packas i BB-väskan!
    Vill inte packa massa onödiga grejer som inte kommer användas och vill verkligen inte glömma något viktigt.
    Så ni som har varit med förut, bomba med tips!

  • Svar på tråden Packa BB-väskan
  • Sophan

    Gott om extra par byxor och stora trosor. Byxorna för att man ganska lätt råkar droppa blod när man går på toa och stora trosor för att få plats med bindorna man får på BB.

  • Vasilisat
    Sophan skrev 2016-09-30 21:44:49 följande:

    Gott om extra par byxor och stora trosor. Byxorna för att man ganska lätt råkar droppa blod när man går på toa och stora trosor för att få plats med bindorna man får på BB.


    Hur stora är bindor ? Är det verkligen så farligt :( 
  • Aileen Allannah

    Lypsyl!!! Gärna någon bra variant utan vaselin, lustgasen gör en väldigt torr om läpparna. Och hårsnoddar, om du har långt hår, det är vidrigt att svettas och trassla in sig i håret när man ska föda barn.

  • Sophan
    Vasilisat skrev 2016-09-30 21:46:01 följande:

    Hur stora är bindor ? Är det verkligen så farligt :( 


    De är långa och tjocka. Alltså riktigt långa. Inte som vanliga bindor. Du kan blöda väldigt mycket i flera dagar efteråt så det behövs ordentliga bindor. Jag hade strl 38 i trosor normalt och köpte strl 40 eller 42 till efter förlossningen för att bindan skulle få plats.
  • ebe91
    Sophan skrev 2016-09-30 21:55:22 följande:
    De är långa och tjocka. Alltså riktigt långa. Inte som vanliga bindor. Du kan blöda väldigt mycket i flera dagar efteråt så det behövs ordentliga bindor. Jag hade strl 38 i trosor normalt och köpte strl 40 eller 42 till efter förlossningen för att bindan skulle få plats.
    Den där gigantiska bindan man fick på förlossningen hade jag bara första natten (+nättrosor), åkte hem 6 timmar efter förlossningen och tog med 2-3 st bindor hem. Från morgonen efter använde jag mina vanliga trosor med godnatt-bindor från libresse... dom extra tjocka i någon dag och sen "ultra thin" nattbinda.
  • Sophan

    Lyx! Jag blödde mer än så och behövde de stora bindorna efter att jag hade kommit hem. Tog med mig fler än 2-3 stycken hem kan jag säga...

  • Hoppfullatankar

    Kläder till dig och bebis. Cd skiva du gillar, hårda karameller, vetekudde, sköna underkläder, amningsinlägg, det jag kom på som jag hade med i min...

  • ebe91

    Som förstföderska:
    - kläder till bebis (3-4 ombyten ink pyjamas)
    - blöjor och tvättlappar (olika från landsting till landsting om de ger sånt)
    - ytterkläder
    - mössa
    - napp (om ni ska ge det)
    - babyskydd
    - filt
    - nagelsax, fil eller liknande (mina har haft långa naglar när de föddes)

    Dig:
    - kläder (gärna mörka//svarta om du skulle råka läcka, lång kofta som täcker blöjrumpa, amningslinne/bh om du ska amma)
    - tofflor att ha inomhus
    - amningsnapp
    - amningsinlägg
    - purelan
    - bindor
    - trosor (sköna!)
    - hygienartiklar (tandborste, hårborste, tvål, deo etc)
    - mobilladdare

    Sen vad man vill ha under förlossningen är lite olika. Endel vill ha egen musik, vattenflaska, godis, spel osv.

    Kom ihåg en extra tröja till partnern, man vet aldrig ifall det händer en olycka.

  • Emmask
    Sophan skrev 2016-10-01 08:23:51 följande:

    Lyx! Jag blödde mer än så och behövde de stora bindorna efter att jag hade kommit hem. Tog med mig fler än 2-3 stycken hem kan jag säga...


    Behövde dem i fem dagar. Hade aldrig klarat mig på Apotekets! Stal hem från BB.
  • Frostigaste

    Hej.

    Allt är individuellt.

    Men de jag haft med mig båda ggr är.

    Till mig.

    Nässesär --> med tandborste, tandkräm, duschcream och schampo, läppsyl och nässpray. Borste, hårsnoddar. Lite smink om man vill ha.

    Kläder/saker till mamman--> sköna kläder lite "looosa" som inte sitter åt som man kan ha efter, amnings bh eller/också amnings toppar, rejäla trosor (som man kan ha "blöj"bindan i. Vissa blöder rikligt, andra mindre. Gosig kofta, tofflor. Amningsnapp, amnings skydd.

    Även ett ombyte till din partner plus mysbyxor och go tröja till honom.

    Till bebis. Några sett med kläder (body, byxor och strumpor) även ett par pyjamaser, mössa. De ni vill ha på hem och ytterkläder till liten.

    Snuttefiltar och om ni har något litet gosedjur eller spel gosedjur

    Napp om man vill. Våtservetter (då de första bakset oftast sitter rejält hårt och många BB har bara hård totalt att torka med. Även bra med parfymfri olja. Ett blöjpaket.

    Övrigt: till själva förlossningen är det skönt stt ha pakat mer några bars till mannen, något uppiggande i form av dectrosol och frukt, dricka.

    De du känner för. Kanske choklad, dricka (söt så du samlar energi och ork), frukt, tuggummi, hårda karameller osv.

    Laddare till mobil, systemkamera om man vill, någon cd skiva man tycker om eller aux sladd, eller egen tex ugo spelare.

    Har man tens sedan innan är det skönt, lite massage olja om mannen masserar, någon bok/tidning/kort om man får bra smärtlindring som gör att man får små pauser i värkar.

    Vissa vill ha vetekudde, tjocka strumpor för man blir ofta kall om fötterna.

    Sedan finns det mkt på plats med. Värme, tens, kanske erbjudande för bad, radio, blöjor til bebis osv osv.

    Glöm inte baby skydd ???? lätt att glöms.

    All lycka till.

    Mvh Jessica

  • MeAndBaby

    Förutom kläder till alla;

    Filt till bebisen som du/ni haft i sängen ett tag så den doftar tryggt.

    Oparfymerad deo och hudcreme (bebisar är doftkänsliga och vill känna mammas och pappas doft.)

    Saker att äta efter förlossningen.

    Ev babynest.

    Lycka till! (Är galet avundsjuk, blir inga fler bb-väskor att packa för mig.)

  • Lynxsa

    Hårsnoddar

    Vattenflaska

    Schampo, balsam, hårborste,tandborste

    Mjuka byxor mörka, amningsbh, amningstoppar

    Laddare

    Yatzy

    Tofflor

    Lång kofta

    Älskar nättrosorna på bb!

    Kläder till liten 2-3 byten

    Babyskydd

    Ytterkläder

    Filt

    Till partner

    Tofflor

    Ombyte

    Mat

    Dator/ padda

    Deo,tandborste

    Korsord

    Snickers

Svar på tråden Packa BB-väskan