• Malejn

Första nätterna med en valp!

Hej på er alla hundägare!

Jag och min kille har skaffat hund, dom är cirka 9 veckor. Allt har gått bra änsålänge och vi har träffat hunden mycket nu innan vi fick hem honom idag. Men något jag är lite orolig för är hur vi ska göra på nätterna. Vi har en ha ska hög säng, så vår lilla kille kan inte hoppa ned själv från sängen. Jag testade förut med att lägga honom i sin hundsäng som ligger precis brevid våran säng och la mig själv i sängen. Men han började gny o försökte ta sig upp i sängen. Så tillslut bärde jag upp honom och han började "gräva" i sängen (bädda) och la sig till rätta nära mig och har nu somnat. Förstår nu när han är så liten att han gärna vill ha närhet då allt e nytt för honom. Men hur ska jag få honom att sova i sin egen säng? Tänkte att när han nu somnat att ja ska lyfta ner han till sin egen säng och om man gnäller inatt så tar ja upp han tills han somnat o lägger tillbaka han igen.

Hade gärna haft han sovandes i sängen hela nätterna men de går inte då han inte kan ta sig ned!

Om Ni har tips om detta eller övriga tips till hundägare med valp så säg gärna till!

• Svar på tråden Första nätterna med en valp!
  • CoxPomona

Testa att lägga en välanvänd tröja som luktar er i korgen, det kan fungera. Vi fick med oss en handduk som luktade mamma och syskon som hjälpte vår valp. Men har även läst om tröjan, därav tipset.

Beräknad BF 7/4-2017
  • Dexter dot com

Om hunden inte ska sova i sängen i fortsättningen så sov på en madrass på golvet med valpen första veckorna tills valpen är trygg nog att sova själv. Då märker du även när valpen vaknar och behöver ut på nätterna.

• Klickerträna

En så liten valp kommer ju kissa och bajsa i er säng.
    Sov med den på golvet tills den vant sig. Trappa upp genom att sova längre ifrån/bara halva natten/ha handen nere hos den nedanför sängen.
    Och låt den sova med nåt som luktar tryggt - något från tiken/uppfödaren till en början, sedan nåt som luktar som dig/er.
    Ta små steg men hoppa inte över att lära den sova själv. Den behöver kunna det.

• Klickerträna

Har uppfödaren inte gett tips om sånthär?
    Hen borde ju vara angelägen om att ni förstår hunden och dess behov samt hur de tillgodoses.
    Har ni läst på om hund?
    Erbjuder inte uppfödaren att svara på era frågor?

• Starka

Vi har en 13 veckor valp gjorde en hage bredvid min säng och låg med handen nere hos vovven. Hon fick en liten filt med sig från uppfödaren som luktade av tik och syskon. Blev lite gnäll dom första nätterna men med lite kel och så så lugnade hon dig snabbt. Man får stålsätta sig lite mot gnället men det är inte lätt. Nu somnar hon gott i sin egen säng. Hon kommer att få ligga hos oss när hon är större men vågar inte än för vår säng är jättehög och hon är jätteliten, kan skada sig om hon försöker hoppa ner.

Svar på tråden Första nätterna med en valp!