• Anonym (M)

Yngre tjej på jobbet

Började på nytt jobb i våras. Bland mina kollegor finns en söt och supersmart 27-årig tjej som jag omedelbart kom bra överens med. Från början var vi tre som jobbade ganska tätt ihop, men den tredje - en kille i hennes ålder - slutade för ett tag sedan.

Dumt nog har jag gått och blivit lite förälskad i den här tjejen. Det är inte svårt att bli, och jag misstänker att även den förre kollegan hade lite såna känslor. Vad är då problemet, undrar ni säkert? Förutom att vi jobbar ihop, vilket kan ställa till det, så är jag 43 år, alltså betydligt äldre. Jag har heller inte någon aning om hur hon känner gentemot mig. Vi umgås mycket på jobbet, tar rast ihop, tränar tillsammans, skämtar mycket men diskuterar även allvarliga saker. Hade det inte varit för åldersskillnaden hade jag nog tänkt att det kunde vara nåt, men jag nojar över att hon ska börja se mig som nåt slags creepy gubbe. Den enda trösten i det sammanhanget är att hon trodde jag var ca 30 när vi först träffades, så då kan hon inte tycka att jag är alltför gammal och gubbig.

Fast även om man bortser från åldersbiten så känns det lite svajigt ibland. Hon pratar väldigt mycket om sig själv, men frågar inte mycket om mig och mitt liv, utöver det normala "har helgen varit bra" etc. Vi har haft en del kontakt via sms etc utanför jobbet, men inte umgåtts mer än så. Hon är nästan alltid upptagen med en massa resor och vänner, så eventligen borde jag kanske inte ens fundera på henne - det känns inte som att hon har plats i sitt liv för en djupare relation. Men det är så svårt att sluta tänka på henne! Jag har naturligtvis inte sagt till henne hur jag känner, även om jag tycker hon borde kunna ana sig till det.

Egentligen finns det säkert inga råd att få, men jag behövde skriva av mig lite. Om någon har några kloka tankar så ser jag fram emot att få ta del av dem.

• Svar på tråden Yngre tjej på jobbet
  • seriösanvändare

Jag skulle avråda från att utveckla detta vidare. Inte för att hon är yngre, utan för att ni jobbar så tätt ihop. Det kan bli problem om det skulle strula till sig mellan er.

Hade hon känt för dig som du känner för henne, hade du nog märkt det. Jag tror att hon tycker om dig samt gillar att prata med dig, men jag tycker inte att det verkar som om hon känner mer än så. Då skulle hon visa mer intresse för dig som person samt att umgås utanför jobbet, men hon verkar mer intresserad av annat.

Så jag skulle råda dig att släppa det och försöka att bara se henne som en vän och en trevlig arbetskamrat.

Hade ni inte jobbat lika nära ihop hade du absolut kunnat bjuda ut henne eller dylikt och se vad du får för respons. Men som det är nu kan stämningen bli konstig mellan er om du gör det. Och då påverkar det jobbet negativt. Det är lättare att "undvika" personen, eller bara glömma det hela, om man bara jobbar på samma arbetsplats men inte på samma avdelning eller i samma arbetsgrupp eller dylikt.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (nja)

Håller med ovanstående. Din ålder är det minsta du behöver oroa dig för här, särskilt om du ser yngre ut än vad du är. Hon är ju ingen tonåring och du är inte lastgammal.

Men det finns annat som sätter käppar i hjulet, som att ni jobbar så nära ihop samt att hon inte verkar vara intresserad av mer än vänskap.

• Anonym (.)

Hon verkar mest använda dig och andra män för att få bekräftelse (samma sak verkar ju ha hänt den andra kollegan). Det är vanligt att tjejer håller på så på jobbet, utan att för den skull vara intresserad på riktigt. Hon göder sitt ego och gör arbetstiden lite roligare när du trånar, och den typen av känslomässiga omognad är väl en av nackdelarna med att falla för yngre. Vad är det du är så attraherad av. Åldern och utseendet? Förutom att hon inte verkar särskilt intresserad, så verkar hon ganska självcentrerad när hon pratar mycket om sig själv.

Relationer på jobbet är oftast en jättedålig idé. Om det inte blir något så blir stämningen konstig. Och om en relation inleds och avslutas kan det också bli riktigt dåligt. T.o.m. om det går bra har ni skapat problem på jobbet, för ni lär inte kunna fortsätta jobba ihop på det där sättet. Och visst, det är väl en sak om man hittat sin soul mate, men du verkar mest bara kåt ärligt talat. Det finns väääldigt många bra tjejer. Välj nån som inte är så komplicerad.

• Anonym (M)

Hade skrivit långt svar men råkade trycka bort fönstret (ipad, suck).

Tack för svar. Onödig kommentar dock om att jag bara är kåt. Det finns många tjejer i hennes ålder som är snyggare på jobbet, men jag är inte särskilt intresserad av dem. Jag vet inte riktigt vad det är som jag gillar med henne, kanske en kombination av bland annat intelligens och ambition.

Hur som helst, det är säkert inte omöjligt att hon bara vill ha bekräftelse eller bara ser mig som en trevlig "mentor" (jag har jobbat ganska länge inom vårt yrkesområde, hon är ny-utexad). Jag ska försöka släppa tankarna på något mer än bara yrkesmässig relation. Har bestämt mig för att sluta höra av mig utanför arbetstid, vill hon ha kontakt får hon initiera den.

• Anonym (nattkrypet)

Ja, låt henne höra av sig utanför jobbet. Annars, var bara en trevlig arbetskompis. Jag tror du är kåt på henne. Jag är själv lite i samma sits, jobbar med en yngre tjej, och skulle vilja sätta på henne. Men, det blir bara nåt om HON tar initiativet.

• Wolt

Du är 43. Inte 70. och hon är 27, inte 17.

• Anonym (Been there)

Jag har varit den där yngre tjejen på manlig arbetsplats. Och nog flörtades det en del, och det gjorde stämningen trevligare. Men inte var man väl intresserad på riktigt bara för att man småflörtades lite. Det är väl lätt för den som blir förälskad på riktigt att övertolka vänlighet, leenden och när man slänger käft lite som att man är intresserad av ett förhållande. Låt henne vara. NJut av flörten, men tro inte att det är något mer om hon inte börjar ge dig tydliga inviter - som att bjuda hem dig, eller föreslå att ni ska göra något på fritiden.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (M) skrev 2016-10-01 08:33:06 följande:

Började på nytt jobb i våras. Bland mina kollegor finns en söt och supersmart 27-årig tjej som jag omedelbart kom bra överens med. Från början var vi tre som jobbade ganska tätt ihop, men den tredje - en kille i hennes ålder - slutade för ett tag sedan.

Dumt nog har jag gått och blivit lite förälskad i den här tjejen. Det är inte svårt att bli, och jag misstänker att även den förre kollegan hade lite såna känslor. Vad är då problemet, undrar ni säkert? Förutom att vi jobbar ihop, vilket kan ställa till det, så är jag 43 år, alltså betydligt äldre. Jag har heller inte någon aning om hur hon känner gentemot mig. Vi umgås mycket på jobbet, tar rast ihop, tränar tillsammans, skämtar mycket men diskuterar även allvarliga saker. Hade det inte varit för åldersskillnaden hade jag nog tänkt att det kunde vara nåt, men jag nojar över att hon ska börja se mig som nåt slags creepy gubbe. Den enda trösten i det sammanhanget är att hon trodde jag var ca 30 när vi först träffades, så då kan hon inte tycka att jag är alltför gammal och gubbig.

Fast även om man bortser från åldersbiten så känns det lite svajigt ibland. Hon pratar väldigt mycket om sig själv, men frågar inte mycket om mig och mitt liv, utöver det normala "har helgen varit bra" etc. Vi har haft en del kontakt via sms etc utanför jobbet, men inte umgåtts mer än så. Hon är nästan alltid upptagen med en massa resor och vänner, så eventligen borde jag kanske inte ens fundera på henne - det känns inte som att hon har plats i sitt liv för en djupare relation. Men det är så svårt att sluta tänka på henne! Jag har naturligtvis inte sagt till henne hur jag känner, även om jag tycker hon borde kunna ana sig till det.

Egentligen finns det säkert inga råd att få, men jag behövde skriva av mig lite. Om någon har några kloka tankar så ser jag fram emot att få ta del av dem.

Ja, inte många tjejer i hennes ålder intresserar sig för män över 40. Jag minns själv när jag var i den åldern (och värre var det när jag var ännu yngre) och manliga kollegor i din ålder limmade på mig. De trodde att de var diskreta men sånt märker man. Ni verkar ha en normal arbetsrelation, inget mer. Låt det stanna vid det.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (nja) skrev 2016-10-01 09:22:13 följande:

Håller med ovanstående. Din ålder är det minsta du behöver oroa dig för här, särskilt om du ser yngre ut än vad du är. Hon är ju ingen tonåring och du är inte lastgammal.

Men det finns annat som sätter käppar i hjulet, som att ni jobbar så nära ihop samt att hon inte verkar vara intresserad av mer än vänskap.

Fast hur många män i 40-årsåldern inbillar sig inte att de ser yngre ut än de är? Det är ett klassiskt misstag många män gör.
  • Stårschan
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-10-04 09:06:03 följande:
    Fast hur många män i 40-årsåldern inbillar sig inte att de ser yngre ut än de är? Det är ett klassiskt misstag många män gör.
    Och även om de nu SER yngre ut än vad de gör, så vet man ju ändå hur gamla de är. Som 27-åring är man ofta intresserad av någon att bilda familj med, och alla är inte beredda att satsa på en familjefar som är pensionsmässig innan barnen är flygfärdiga.

TS - ni verkar ha det trevligt ihop, så jag tror inte att hon tycker att du är någon creepy gubbe, även om du skulle tala om för henne hur du känner. Att du är intresserad har hon med största säkerhet redan förstått. Och vem vet - hon kanske inte skulle ha något emot en fling eller rentav ett seriöst förhållande. Vi kan inte döma åt henne. Ibland slår ju kärleken över åldersgränserna. Hur seriös är du? Är det värt risken att förstöra det ni har nu genom att hinta att du vill ha mer?
  • Anonym (Hmmmm)

Jag var kär i en kollega en gång. En jämnårig sådan (om det har betydelse). Vi hade pratat film på fikarasten och det var särskilt en speciell film vi pratat om så jag frågade sen om han ville se filmen med mig. Om han varit intresserad hade han sagt ja. Nu gjorde han inte det. Jag tror att han fattade vad jag var ute efter. Jag gick och såg filmen med två kompisar istället och berättade sen för honom att jag tyckte att filmen var bra och att jag hoppades att han skulle ha möjlighet att se den nån gång.

En manlig kollega i din ålder frågade mig nåt liknande när jag var 25. Jag tyckte att han var jättetrevlig och vi hade skitkul ihop på jobbet. Efter att han "bjudit ut mig" började jag undvika honom. Tyckte att det hela var otrevligt.

• taquine
    Anonym (Hmmmm) skrev 2016-10-04 09:04:32 följande:
    Ja, inte många tjejer i hennes ålder intresserar sig för män över 40. Jag minns själv när jag var i den åldern (och värre var det när jag var ännu yngre) och manliga kollegor i din ålder limmade på mig. De trodde att de var diskreta men sånt märker man. Ni verkar ha en normal arbetsrelation, inget mer. Låt det stanna vid det.
    Precis... tycker mest det låter som den klassiska gubbsjukan slagit till här.
    Goodness me
  • Anonym (Gubbtjyv)

Usch, alla dessa jävla jobb-romanser....äckligt oavsett ålder. Var cool och lyssna inte på hennes egenkackel om sig själv, sköt ditt och träffa någon i din egen ålder. Ni har I N G E T gemensamt.

• Anonym (nattkrypet)
    Anonym (Gubbtjyv) skrev 2016-10-04 10:42:00 följande:

Usch, alla dessa jävla jobb-romanser....äckligt oavsett ålder. Var cool och lyssna inte på hennes egenkackel om sig själv, sköt ditt och träffa någon i din egen ålder. Ni har I N G E T gemensamt.

Du pratar goja.
    Du vet inget om vad de har eller inte har gemensamt.
  • Anonym (Tequila)
    Anonym (Been there) skrev 2016-10-04 08:37:31 följande:

Jag har varit den där yngre tjejen på manlig arbetsplats. Och nog flörtades det en del, och det gjorde stämningen trevligare. Men inte var man väl intresserad på riktigt bara för att man småflörtades lite. Det är väl lätt för den som blir förälskad på riktigt att övertolka vänlighet, leenden och när man slänger käft lite som att man är intresserad av ett förhållande. Låt henne vara. NJut av flörten, men tro inte att det är något mer om hon inte börjar ge dig tydliga inviter - som att bjuda hem dig, eller föreslå att ni ska göra något på fritiden.

Svårt det där. Inte alla tjejer skulle nog våga ge tydliga inviter, bjuda hem eller föreslå nåt. Många tjejer vill att killen ska ta första steget.
  • Anonym (Hmmmm)
    Stårschan skrev 2016-10-04 10:15:00 följande:
    Och även om de nu SER yngre ut än vad de gör, så vet man ju ändå hur gamla de är. Som 27-åring är man ofta intresserad av någon att bilda familj med, och alla är inte beredda att satsa på en familjefar som är pensionsmässig innan barnen är flygfärdiga.

TS - ni verkar ha det trevligt ihop, så jag tror inte att hon tycker att du är någon creepy gubbe, även om du skulle tala om för henne hur du känner. Att du är intresserad har hon med största säkerhet redan förstått. Och vem vet - hon kanske inte skulle ha något emot en fling eller rentav ett seriöst förhållande. Vi kan inte döma åt henne. Ibland slår ju kärleken över åldersgränserna. Hur seriös är du? Är det värt risken att förstöra det ni har nu genom att hinta att du vill ha mer?
    ...och inte minst så beter man sig inte som en 25-åring om man är 45, och har inte samma intressen eller referensramar.
Svar på tråden Yngre tjej på jobbet