• Anonym (Undrar)

    Historierna bakom Giving people?

    Följer organisationen Giving people på Facebook. Det ges ju alltid en mycket kort beskrivning av vilka personerna är och vad som hänt familjerna som behöver hjälp. Funderar en del på den bakomliggande historien på många av berättelserna där.

    Vad gör att de hamnat där? Det är många med väldigt små barn, där typ mamman är föräldraledig och sen har pappan blivit arbetslös och liknande. Hur har de planerat för att ekonomin ska gå runt innan de fick barn? Har de fått hjälp och råd kring hela begagnatmarknaden som finns för barnkläder (det söks ju ofta kläder till barnen), det går ju att köpa hur mycket som helst begagnat oerhört billigt numera.
    Hur plötsligt har den ekonomiska svackan kommit? Är föräldrarna dysfunktionella på något sätt eller är det helt vanliga personer som livet plötsligt svängt för?

    Hur vet man att familjerna inte utnyttjar organisationen, tex när det är kampanjer för julklappar och sånt?

  • Svar på tråden Historierna bakom Giving people?
  • Anonym (Utnyttjad)

    Jag har bara gett en gång, då skulle vi mötas i centrum, för det kändes som en neutral plats för både henne och mig. Hon stod och rökte, men pengar till mat hade hon inte. Jag har kompisar som gett fler gånger och ibland har de som får sakerna/maten det finare hemma än de själva har. Jag tror det är mycket lurendrejeri, dålig planering och trasiga människor i de där "organisationerna" vill du hjälpa är det bättre att gå med i en seriös organisation som jobbar mer långsiktigt, för Lotta blir i te hjälpt av en matkasse, nästa vecka är maten slut och då står hon där igen.

  • Anonym (hjälpt)

    Jag har sökt hos Giving People vid 2 tillfällen.


    De var otroligt noga med att kolla vårt kontoutdrag o ställa frågor om vår situation. Har även fått fota kvitto på mat då vi fick presentkort.


    Första tillfället jag sökte var just när jag var föräldraledig med mitt yngsta barn. Jag föräldraledig, pappan sjukskriven. Vi klarade oss bra trots att vi båda hade lägsta ersättningen. Sen visade det sig att minstingen har en kronisk ovanlig sjukdom, och det hände bokstavligt talat över en natt.


    Innan vårdbidraget kom igång så var vi tvungna att leva på det vi hade, köpa mediciner som verkligen inte var gratis, och dra in på t.ex kläder till de äldre barnen.  Ett av barnen skulle börja skolan i samma veva och behövde både höst ytterkläder, gymnastikkläder och nya vardagskläder då det mesta hade växts ur under sommaren då hon mest gått med klänning...
    Då sökte vi både mat och kläder.. Sökte även matkasse från kyrkan och akutpeng från soc. Tog ca 5 månader innan vi fick ut vårdbidrag och allt började rulla på igen...


    Andra gången var ett par år senare jag ensam med mina 3 barn, blev utförsäkrad från aktivitetsersättning och skulle gå över på sjukpenning. Samma månad fick jag dock reda på att det första betalades ut i förskott, och den andra ersättningen i efterskott.


    Ja, vi har det fint hemma och klarar oss normalt, men den månaden fick vi 80:- kvar efter räkningar.... Då sökte jag mat... Och det hjälpte oss den månaden så att vi klarade den svackan. Folk kanske tycker jag är dysfunktionell som inte tog reda på hur det låg till i god tid och sparade lite pengar.... Men är man sjukskriven så är man det av en anledning och hjärnan kanske inte är med alla gånger av utbrändhet eller funktionsnedsättning....


    Har man 80:- så hjälper det inte att det finns billiga barnkläder begagnat. Vi köper ALLTID begagnat. Är till 99% alltid först in på olika klädbytardagar och plockar det som är billigt. Mina två äldre barn är drillade i att söka på klädbytardagar så dom brukar på automatik springa till det bord med deras storlekar och hämta en hög när det öppnar...


    Jag skulle egentligen ha behövt söka kläder för min minsting också när jag ändå sökte. Men jag har svårt att be om hjälp. På grund av hans sjukdom har han växt dåligt och nu ganska snabbt klättrat 3 storlekar i kläder. Om jag hade sökt kläder till honom nu, så hade jag förmodligen haft pengar kvar till julklappar istället....


    Giving people har respekt för att jag som individ inte vill bli uthängd. Om man bor i en liten stad och GP går in tydligare på åldrar, vad som hänt eller omständigheter så blir man igenkänd. I vårt fall skrev dom väldigt lite och luddigt båda gångerna. Inga detaljer som skulle kunna göra att någon anade. Inte ens mina närmaste vänner hade kunnat gissa att det var vi som sökte. Har för mig att de inte ens nämndes hur många barn jag har. Och det uppskattade jag väldigt väldigt mycket.

  • cupcakemom

    Jag har full förståelse för att saker och ting kan hända. Man blir sjuk, försäkringskassan dröjer, bilen pajar eller andra oförutsedda utgifter... Jag hade själv låg inkomst och hög hyra. Trots en skruttig bil och bara begagnade kläder och billig mat var vissa månader väldigt jobbiga... Däremot skänker jag inte själv för jag skulle bli oerhört provocerad av att skänka och märka att personen röker... Blir helt vansinnig när man lägger pengar på cigaretter istället för två korvringar tex... Jag har själv inte pengar i överflöd nu heller och vill inte själv leva snålt och skänka bort till nån som helt enkelt prioriterar sig själv (dvs via rökning) framför sina barn

  • Anonym (Undrande.)

    Jag vet en mamma som sökte där hjälpgruppen skrev att det hade kommit plötsligt med hennes ekonomiska bekymmer och jag vet att mamman både röker och dricker samt att hon inte jobbat på flera(över 10 år).

    Sånt gör mig riktigt förbannad.

    Kan man inte ens prioritera sina egna barn så borde man få en smäll.

  • Anonym (Kvinna)

    Hade jag fått bestämma hade det bara varit mat,och kläder för barn.Att vilja ha kalas och present för sitt barn passar inte dit.Det är ju inte nödvändigt.Det borde den sidan ta bort såna önskemål,helt löjligt och utnyttjande!

  • PoL

    Jag skänker ofta till familjer som sökt hjälp via GP; främst kläder men ibland även annat. Jag friar hellre än fäller och tror att jag kan lita på GP bedömning.
    Visst kan det kännas knäppt att se nån som röker när man kommer med en hjälpkasse, men rökning är en drog och svårt att sluta med. Befinner man sig i en svår och utsatt situation, är det ännu svårare att sluta röka.

    Det jag känner är att jag hellre skänker till de som verkligen behöver o inte har råd, än att lägga tid på att sälja för en spottstyver till folk som har mer än väl råd att köpa nytt och bara gillar att pruta.

  • Anonym (hjälpt)

    Inte för att jag själv röker, men jag måste ändå inflika i den diskussionen då jag har flera vänner med taskig ekonomi som röker och jag har gått igenom det här med dem eftersom jag hade samma fundering. Svaret jag fick var:


    Rullar man själv, så kan man komma ner i 6-10 kronor per paket.


    Enligt flera av dem så tappar man lite av aptiten om man röker. Så många av dem sparar pengar på det sättet. Man tar en cigg istället för frukost på morgonen t.ex.

  • Anonym (Utnyttjad)
    Anonym (hjälpt) skrev 2016-10-02 16:20:31 följande:

    Inte för att jag själv röker, men jag måste ändå inflika i den diskussionen då jag har flera vänner med taskig ekonomi som röker och jag har gått igenom det här med dem eftersom jag hade samma fundering. Svaret jag fick var:

    Rullar man själv, så kan man komma ner i 6-10 kronor per paket.

    Enligt flera av dem så tappar man lite av aptiten om man röker. Så många av dem sparar pengar på det sättet. Man tar en cigg istället för frukost på morgonen t.ex.


    En potion havregrynsgröt kostar typ en krona och är alltså billigare än en cigarett på morgonen och betydligt nyttigare.
  • Anonym (hjälpt)
    Anonym (Utnyttjad) skrev 2016-10-02 16:33:39 följande:
    En potion havregrynsgröt kostar typ en krona och är alltså billigare än en cigarett på morgonen och betydligt nyttigare.

     


    Det funkar säkert för en hel del folk.


    I min bekantskapskrets är det dock personer som har t.ex glutenintolerans, spannmålsallergi, och några med olika tarmsjukdomar som gör att de inte bör äta sånt. Har själv flera allergier i familjen så det är inte alltid det givna som funkar. En veckas frukost för oss 4 i familjen skulle gå på omkring 240:-, om vi bara tog en smörgås var och ett glas mjölk till frukost varje morgon... Finns inga billigare alternativ...


    Ska man vara rent krass - många av de som hamnar i sådana här situationer är personer som är sjukskrivna av fysiska eller psykiska sjukdomar och hamnar i kläm mellan myndigheters handläggningar. Inom båda dessa två är det överrepresenterat med såväl allergier som tarmproblematik. Man har inom forskningen faktiskt särskilt börjat utreda sambandet mellan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och allergier.


    Så nej jag köper inte ditt argument.

Svar på tråden Historierna bakom Giving people?