• Anonym SE

    Blödning efter orgasm graviditet

    Jag är gravid i V6+3
    När vi hade sex senast fick jag blödning efteråt. Det droppade en del men slutade efter en kort stund.

    När jag fick orgasm idag hände samma sak
    Det är ganska mycket klar rött blod som kommer. Det avtar dock efter en kort stund.

    Är det här vanligt? Behöver jag kolla upp det?
    Blir orolig då jag haft en ofostrig graviditet innan och inte vill ha ett missfall ( det vill väl ingen iofs)

    Någon med råd att ge?

  • Svar på tråden Blödning efter orgasm graviditet
  • vickan5st

    jag har då haft blödningar just den tiden och speciellt efter sex. Livmodertappen och slemhinnor är sköra så att de blöder lätt. Avvakta med sex om du är orolig.

  • Mallemamma

    Jag blödde efter sex när ja vänta sonen, sköra slemhinnor var det tydligen. Är blodet färskt är det oftast ingen fara. Hoppas allt går bra för dig :)

  • Cyanea

    Det hände mig också, så jag vågade inte ha sex under graviditeten (det tog tre år att bli gravid, så ville inte riskera något). Dock sa både BM och IVF-kliniken att det inte var någon fara och jag litar på dem. Om det inte är en riskgraviditet är det inte förhöjd missfallsrisk om man har sex. En orgasm stöter inte ut ett embryo, och penisen skadar inte. Däremot är det vanligt med sköra slemhinnor. 

    Ett embryo som är livskraftigt sitter i regel kvar nästintill vad man än gör (med undantag för riskgraviditeter dvs.). Skulle blödningarna visa sig vara missfall är det med största sannolikhet inte på grund av att ni haft sex, utan att det var på väg att hända ändå. Man kan i regel inte förebygga missfall. 

    Ett missfall i bagaget är inget ovanligt eller något som tyder på att detta skulle vara en riskgraviditet, så du behöver inte göra något annorlunda.

  • Anonym SE

    Tack för era svar!

    Att det kan bli så om man penetrerar är jag helt med på. Det som oroar mig är att det blödde andra tillfället efter orgasm och det var ingen penetration.

    Precis som det drar ihop sig efteråt. Men det är kanske att det är känsligt som gör det.

    Givetvis går det ju inte att göra något åt om det skulle bli galet. Någon högrisk graviditet är det ju inte tal om i mitt fall.

    Jag har visserligen när jag inte varit gravid fått blödning i samband med sex tidigare. Även om det inte hänt ofta så har det förekommit. Men inte så mycket som nu

Svar på tråden Blödning efter orgasm graviditet