• Äldre 1 Oct 11:22
    10187 visningar
    8 svar
    8
    10187

    Vilka frukter/bär passar ihop?

    Tänkte göra en lite "lyxigare" fruktsallad, och kan inte alls komma på vilka frukter och bär jag ska använda mig utav, och vilka som passar ihop..

    Funderar lite på äppel, ananas, hallon och passionsfrukt. Vad tror ni om det? Jag äter aldrig fruktsallad så har jätte svårt att sätta mig in i hur det smakar ihop.

    Tänkte kanske ha (frysta) jordgubbar i, men har för mig att dessa frysta jordgubbar är rätt (ursäkta mig), äckliga?

    Vad tror ni om kombinationen? Bör jag ta bort/lägga till något? Ska jag ha jordgubbar?

    Ska ha en "sås" till gjord på grädde, kesella och vit choklad.

    Jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Vilka frukter/bär passar ihop?
  • Äldre 1 Oct 11:44
    #1

    Skippa frysta bär de gör sig bäst uppvärmda eller mixade

  • Äldre 1 Oct 12:32
    #2

    Jag gjorde en för ett tag sedan med hallon, mango, apelsin, passionsfrukt och körsbär. Blev himla gott tillsammans och inga frusna bär:)

  • Äldre 1 Oct 18:51
    #3

    Banan tycker jag är gott att ha i. Och vindruvor. Sharonfrukt och melon är också gott!

  • Äldre 1 Oct 19:35
    #4

    Alla frukter (ska va färska ej frysta) som du nämnt är goda men syrliga. Banan tycker jag är perfekt för att balansera och ge lite substans. Annan "utfyllnad" kan vara melon eller päron.

  • Äldre 1 Oct 19:39
    #5

    Fruktsallad är så tacksamt för man kan ha i precis vad som helst från fruktavdelningen. Det är svårt att förstöra den om man håller sig till färska frukter.

    Om man vill ha i lite mer parfymiga frukter som mango och papaya är det fräscht med lite pressad lime över, annars är det bara att gå loss!

    Det känns bra med lite krispiga frukter som äpplen och lite mjuka som banan, mango osv.

    Vindruvor är gott men otroligt dyrt iallafall om man undviker de besprutade som innehåller extremt mycket gifter.
    Någon citrusfrukt ger lite sting.

    Så bara släpp loss!

  • Äldre 1 Oct 19:40
    #6

    Vad ska du ha till?

    Det här är supergott och passar utmärkt att klicka på en fruktsallad.

    www.koket.se/tina_nordstrom/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/citronkram_med_notkrisp_och_granatapplen/

  • Äldre 1 Oct 19:41
    #7

    Oj då - såg nu att du skrivit sås. Det blir säkert också supergott till!

  • Äldre 1 Oct 20:09
    #8

    Vaniljyoughurt är gott att ha till, liksom vispad grädde eller vaniljglass.

Svar på tråden Vilka frukter/bär passar ihop?