Är det verkligen så farligt att mamma eller pappa är full?
Varning för ytterst provocerande tråd:
Jag blir upprörd varje gång jag ser folk propagera för "en vit jul" och att man inte skall supa framför barnen. De bästa barndomsminnen jag har är när min pappa var full. I vanliga fall var han snäll men rätt tråkig. Men när han var full var han jätterolig. Mamma skrattade, vi barn skrattade och han hittade på en massa tokigheter som han aldrig skulle göra annars. försöka gå på händerna och misslyckas, berätta vitsar och gapskratta, skratta på riktigt, från hjärtat. Varje jul längtade vi mer efter "Fylletomten" än själva julklapparna. Mamma skrattade så hon kiknade, hon skrattade nästan aldrig annars. Fylletomten pratade med roliga dialekter och ramlade omkull.
När pappa var full berättade han alltid hur mycket han älskade oss och mamma, när han var full lekte han med oss på lekplatsen och brydde sig inte ett skvatt om att grannarna tittade. Alla vi, inklusive mamma, älskade när pappa blev full. Om något, så var det alldeles för sällan. Några gånger om året. Jul, nyår, påsk, midsommar, kräftskivan.
När jag får barn skall jag också tillåta mig själv att bli full, så att jag kan släppa loss och vi kan ha genuint roligt som familj.