• Mammatrams

Hur man undviker magsjukan

Vi fick ett husmorstips av en av personalen på förskolan på hur man kan klara sig från magsjukan (peppar). Är det någon som har något annat trick i skjortärmen som funkat för er? 
    Kommentera gärna på den här länken, då jag försöker samla all info på ett och samma ställe:
    www.mammatrams.se/hur-man-klarar-sig-undan-magsjukan/
    (För den som inte orkar klicka vidare så är jag såklart ändå glad för de svar jag får.)

Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Svar på tråden Hur man undviker magsjukan
  • Potatisdrottningen

Tvätta händerna. Inte stoppa fingrarna i munnen. Torka av handtag, spolknappar, dörrkarmar, stolsryggar (dvs ställen man tar i) mm regelbundet.

• Emja

Läste din blogg.. Du tog alltså med dig din son till Ikea dagen efter han kräkts? Det där med 48 h gäller inte bara förskola.

• StevenDiese

Jag har prövat alla tips. Vitpepparkorn, tvätta händerna överdrivet, dragon (?).

Särskilt under tiden jag tvättade händerna ofta var jag sjuk ganska ofta.

Så förra vintern slutade jag bry mig. Levde som på sommaren (då bacillskräcken inte är så närvarande). Har aldrig varit så frisk som då/nu.

Tror att immunförsvaret behöver utsättas för lite skit(!)

• StevenDiese

Sen om man har familjemedlemmar som har magsjuka så är det klart man får vara noggrann med handtvätt och städning.

• Frontline

Vi gör inget för att skydda oss..
    Har haft Magsjuka 1 gång på 20 år och det var förra året och det drabbade 4 av oss 5 och varade i ett par dagar
    När vi hör att det går på skola eller fritids är vi inte oroliga utan för dom det så är det inget att göra åt men tror vi är rätt härdade mot det..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Maddi

Jag tror inte på att tvätta, tvätta och åter tvätta. Om vi inte utsätts för bakterier så är inte kroppen van vid det och blir mer sjuk. Jag lever som under sommarperioden och jag tror familj blir sjuk mindre än alla jag känner. 

• Långbenopluto
    Emja skrev 2016-10-01 23:32:59 följande:
    Läste din blogg.. Du tog alltså med dig din son till Ikea dagen efter han kräkts? Det där med 48 h gäller inte bara förskola.
    Va?? Skriver hon det? 
  • Emja
    Scalaren skrev 2016-10-02 10:53:23 följande:
    Va?? Skriver hon det? 
    Ja sonen kräks på fredag och lördag och på söndagen är dom på Ikea hela familjen. Omöjligt att undvika magsjuka när folk gör så.
Svar på tråden Hur man undviker magsjukan