• Anonym (Hey)

Samband med tappa hår och fett hår?

De så att jag får fett hår väldigt snabb efter dusch, cirka 2-3 dagar. Nör mity hår blir fett har jag en tendens att tappa hår. Är detta vanligt eller något jag borde oroa mig för?

• Svar på tråden Samband med tappa hår och fett hår?
  • Anonym (..)

Att ha fett hår 2-3 dagar efter dusch är rätt normalt, så det är inget du ska oroa dig över. Sedan angående att du upplever att du tappar hår, så behövs lite mer information.

Typ ålder, ifall du har långt eller kort hårt, hur ofta du borstar håret samt hur mycket hår det rör sig om när du syftar till att du tappar hår. Även hur länge du upplevt det som så. Utan den informationen kan jag inte riktigt ge dig några svar på om det är normal hårtappning eller ej.

• Birgitta02

För att fortsätta på föregående inlägg.så se över din kost. Att äta nyttigt är A och O när det gäller hårtapp som inte är ärftligt.

• Anonym (Hey)

Är kille 25 år gammal. Haft fett hår cirka 3 år. Tappar kanske inte mega mycket när ja har fett hår men betydligt mer än fräscht hår. Kort hår pp sidorna ca 4 cm pp huvet. Brukar vanligtvis ha ca 10 cm långt hår.

• Anonym (..)

Det låter lite som normalhårtappning. Jag tänker ungefär att när man duschar släpper en massa löst hår i duschen, så när man är nyduschad är det mesta lösa håret borta. Sen lossnar hår varje dag, och tänk ungefär som att det lösa håret fastnar med ditt "fasta" hår så att när du efter 3 dagar känner igenom ditt hår så känns det som mer hår lossnat eftersom det byggts upp av lösa hårstrån under ett par dagar från det att du duschat. Kanske lite rörigt men jag hoppas du förstår min tankegång.

Jag tror inte du ska oroa dig, utan att detta är normal hårtappning.

• Anonym (Jag)

Ålder 36,

Fett hår, långt hår ca 10 cm som längst.

Tappar ganska mycket varje vecka. Börjar bli tunnare på dina håll.

Vax och borste dagligen

• Anonym (Jag)

Ålder 36,

Fett hår, långt hår ca 10 cm som längst.

Tappar ganska mycket varje vecka. Börjar bli tunnare på dina håll.

Vax och borste dagligen

• Anonym (Hey)
    Anonym (..) skrev 2016-10-02 12:00:35 följande:

Det låter lite som normalhårtappning. Jag tänker ungefär att när man duschar släpper en massa löst hår i duschen, så när man är nyduschad är det mesta lösa håret borta. Sen lossnar hår varje dag, och tänk ungefär som att det lösa håret fastnar med ditt "fasta" hår så att när du efter 3 dagar känner igenom ditt hår så känns det som mer hår lossnat eftersom det byggts upp av lösa hårstrån under ett par dagar från det att du duschat. Kanske lite rörigt men jag hoppas du förstår min tankegång.

Jag tror inte du ska oroa dig, utan att detta är normal hårtappning.

Tack för ditt svar!

En annan grej jag glömde nämna är att jag ibland (ENBART när håret är fett) får en svidande känsla i hårbotten. Detta händer bara när håret är mycket fett, och för mig går det väldigt snabbt. 
  • HerrMisterMonsieur

Hej hej. Jag är kille och började tappa mitt hår när jag var kanske 17 år. Så jag kan en del om håravfall och hur man förhindrar det från att fortskrida.

Det jag vill påminna er tjejer om är att även kvinnor kan få håravfall, och det finns ett läkemedel, Minoxidil som är effektivt mot just kvinnligt håravfall. Mindre effektivt mot den manliga varianten.

Sen kan fett och mjäll på hårbotten definitivt leda till ökat håravfall, eftersom DHT finns lagrat i fettet/mjällen och anledningen till att man tappar håret är för att hårfollicklarna är känsliga mot DHT. Pröva att schamponera håret med Ketoconazol som dödar svampen som bildar mjället så kommer ditt håravfall minska.

Finasterid som är bra mot manligt håravfall (i princip stoppar det helt) funkar inte på kvinnor.

• Anonym (Hey)
    HerrMisterMonsieur skrev 2016-10-02 17:22:09 följande:

Hej hej. Jag är kille och började tappa mitt hår när jag var kanske 17 år. Så jag kan en del om håravfall och hur man förhindrar det från att fortskrida.

Det jag vill påminna er tjejer om är att även kvinnor kan få håravfall, och det finns ett läkemedel, Minoxidil som är effektivt mot just kvinnligt håravfall. Mindre effektivt mot den manliga varianten.

Sen kan fett och mjäll på hårbotten definitivt leda till ökat håravfall, eftersom DHT finns lagrat i fettet/mjällen och anledningen till att man tappar håret är för att hårfollicklarna är känsliga mot DHT. Pröva att schamponera håret med Ketoconazol som dödar svampen som bildar mjället så kommer ditt håravfall minska.

Finasterid som är bra mot manligt håravfall (i princip stoppar det helt) funkar inte på kvinnor.

Håravfall som orsakas av fett och mjäll, pratar vi då om en temporär eller "normal" håravfall, eller en permanent?
  • Johannan78

Ett tips!

Jag har haft turen och inte börjat tappa håret än ; Men min mans hår har börjat tunna av och han har börjat med att använda av en mössa med kantiga innerkanter som ska hjälpa honom mot hans hårtunnighet. Enligt honom så känner /ser han skilland jag dock ser inget just nu med det kanske kan vara något att kolla upp.

Johanna

• ankanp

Nu framgår det inte i tråden huruvida du är man eller kvinna, och om håravfallet är tillfälligt och lindrigt eller ett problem, men om du är det förstnämnda och har problem med detta kan du försöka motverka håravfallet med Propecia. Det är ett läkemedel mot håravfall som fungerar som bäst om du börjar använda det innan du har blivit alltför skallig. Glad

Svar på tråden Samband med tappa hår och fett hår?