• Helenahorn

    Ingen mens, negativa test..

    Hej, jag har ett problem!

    Jag har haft oskyddat sex med min pojkvän (då han kommit i mig) och har inte haft mens sen 96dagar tillbaka nu. Jag har haft ont i ryggen, fick en blödning i duschen som sedan försvann direkt, mått lite illa (typ som åksjuka) och varit extremt sötsugen, speciellt på choklad.

    Jag gjorde ett hemmatest för ca 3 veckor sen och ett för 3-4 dagar sedan, men både visar negativt.

    Så jag undrar ifall man ändå kan vara gravid eller att mensen är jätte sen? Är det någon som har fått ett sent +? Isåfall hur sent?

    Är nämligen bara 16, fyller 17 snart, så skulle vilja veta snabbt ifall jag är gravid, för vet inte om jag ska göra abort eller inte.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ingen mens, negativa test..
  • Anonym (..)

    Jag tycker du ska gå till ungdomsmottagningen och be om ett ultraljud för att se om du är gravid eller ej. Sen kan det vara andra faktorer som gör att du inte får din mens, och då är det rätt bra att kolla upp vad det kan bero på. Har du normal vikt för din ålder? För ibland så kan mensen försvinna om man väger för lite, är undernärd eller tränar för hårt. Exempelvis så blir många unga gymnaster av med sin mens eftersom de tränar alldeles för hårt (såg en dokumentär om det). Oavsett, gå till ungdomsmottagningen imorgon och kolla upp vad detta kan bero på. Skulle du vara gravid så får du bara göra abort i 4 veckor till, sen måste du ha godkännande från socialstyrelsen, så det är viktigt att du går till ungdomsmottagningen så snart som möjligt. Dessutom blir aborten mer komplicerad ju längre tid graviditeten skridit.

  • Helenahorn

    Jag glömde säga att det andra testet jag gjorde var på ungdomsmottagningen och när jag var där så sa hon att om inte jag har fått min mens efter 6 månader så skulle det göras en utredning.

    Jag väger 43,3 och är 155cm lång.

    Okej, tack för svaret!

  • Anonym (..)

    Du är lite underviktig, men jag tror inte det är så farligt att det ska ha någon inverkan på din mens. På vad du berättar om ungdomsmottagningen så låter det som att de inte misstänker att du är gravid, utan att din mens är försvunnen av andra skäl. Vågar du prata med din mamma/pappa/syskon om det? De kanske kan hjälpa dig att få en tid hos vårdcentralen eller någon barnklinik för en utredning? Jag förstår om du tyckt det var pinsamt att prata med föräldrar om det rört sig om en graviditet, men eftersom det inte verkar göra det så kanske du kan få hjälp från dem?

    Om ungdomsmottagningen hade misstänkt ens en graviditet hade de inte bett dig återkomma efter 6 månaders utesluten mens, för det hade innebärt att du måste behålla barnet och inte får en chans till abort, så jag tror inte du behöver oroa dig om en graviditet eller så :)

    Hoppas det löser sig för dig

  • Helenahorn

    Okej! Jag har pratat med min mamma och min storesyster om det, men jag får väl helt enkelt ta och kolla upp vad som är problemet.

    Tack för att du la ner din tid!

Svar på tråden Ingen mens, negativa test..