• rubina

Era erfarenheter av riesenschnauzer?

Hej!
    Till sommaren får vi hem en valp, en riesenschnauzer.
    Ingen vi pratat med (förutom de som har riesen då) tycker om rasen.
    Är lite nyfiken på era erfarenheter och åsikter av riesenschnauzer?

• Svar på tråden Era erfarenheter av riesenschnauzer?
  • babytrin

Jag har inte så mycket erfarenheter alls av rasen, har mest sett rasen på olika brukshundklubbar. Och där här dom varit väldigt duktiga tillsammans med sin förare!

Jag tycker den är väldigt vacker, förutsatt att den är snyggt trimmad. Dom verkar kräva ''lagom'' mycket. Verkar vara fart i dom även fast dom är lugna...

Men det är bara vad jag tycker, har som sagt ingen erfarenhet av rasen...

• Vem vet

Vi hade 2st när jag var liten

De var så söt och "trogna", envisa som synden och lätt lärda!

Åh, så mysigt för er soim ska få hem ett eget skägg monster!

• Zaria

Du riesen schanuzrar jag känner har varit väldigt vaktiga,men förövr väldigt trevliga hundar

• Mr CarCare

En riesenschnauzer är en mycket trevlig ras med mycket fart och fläckt, Det är en Brukshund, vill man ha det trevligt med en riesenschnauzer så MÅSTE man träna den regelbundet så att den får aktivera hjärnmusklerna.

Man brukar säga om en riesenschnauzer att kommer den med full fart och det står ett träd i vägen, så kommer den att springa rakt igenom trädet, med andra ord så är riesenschnauzer en mycket tålig hund.

Den kräver en hel del av sin förare

• Vem vet

Den ena av våra hundar hoppade ut genom ett fönster när det gick en löptik där utanför

• Vem vet

jupp, men han var lika glad ändå

• Erill

Åh, tycker att det är supermysiga hundar. Är mitt "andrahandsval" av ras. Vi var för en del år sedan på G att skaffa en riesen, valde och besökte kennel och stod i kö för valp. Tyvärr blev det ingen valp till oss och sen blev det en schäfer till nåt år efter det.

Det finns många duktiga riesen som tävlar inom bruks men man får vara beredd på att de stora framgångarna kan utebli då de ofta är envisa och rätt hårda hundar. Det sägs att det inte finns något så tjurigt som en envis och tjurig riesenhane. Har också fått uppfattningen att de har ganska mycket humor. Jag tror att det är en hund som man aldrig har tråkigt med. (Ett litet boktips gällande riesenschnauzer är Brukshunden-Krokodiltämjaren och jag av Leif Möller, många goda skratt utlovas).

Det negativa med rasen är att det förekommer T4 samt skottberördhet. Kolla därför upp föräldradjur och förfäder.

Varifrån kommer er valp?

• Vem vet

Kom att tänka på att de var ju lätt lärda men vi tränade dem iof väldig mkt, ofta tränades de några timmar omdagen , så det känns ju lite fel att skriva lätt lärda då... JAg ber om ursäkt.

• babytrin

Vem vet: Hehe... inte lätt att va hanhund med alla dessa löptikar

• Vem vet

Nä, han var väl skapligt sugen

• Vem vet

Ps. Det var vår egen löptik oxå, det gjorde ju inte saken lättare för honom

• Crappy

I min bekantskapskrets finns det en del rieasen. En av mina bästa kompis till mig har en, även jag brukar träna med honom. De kan vara rätt envisa och hårda därför kan det ta längre tid att befästa ett moment. När en Riesen en gång lärt sig ett moment sitter det för alltid, min erfarenhet är att de inte har samma behov av repetion som andra hundar.
    Upplever att de har en stor personlighet och tåliga. Sedan är det enligt mig en av de vackraste hundar som finns. Älskar hundar med skägg

Dock är han ett kastrat idag pga testosteronrelaterade problem. Efter ingreppet blev han en mycket trevligar hund, mindre vakt etc. En anna vän fick ta bort sin riesenhane pga komplikationer i samband med T4.

Har sjäv en schnauzer, han är om inte ännu envisare i träningssituationer.
    Jag börjar bli väldigt sugen på en till hund, står och väger mellan en Riesen och en Rottis tik, har ej bestämt mig.

• Jen nifer

en riesen är ju en väldigt tuff o envis hund..men såå underbara,iaf dom jag haft med o göra..hade även en inom familjen när ja va yngra,det var en brukshund som min pappa hade inom yket(väktare) men hur go som helst..men när vi valde hund blev de ändå än rottis*ler*

Svar på tråden Era erfarenheter av riesenschnauzer?