• Katja77

Hur koka sojabitar?

Idag köpte jag sojabitar på hälsokosten. På förpackningen står det bara sjud i tio minuter. Jag har aldrig lagat sojabitar förut. Hur mycket vatten ska man ha? Ska man koka upp vattnet med bitarna i eler ska man lägga bitarna i kokande vatten? Ska man krydda? Hjälp!

• Svar på tråden Hur koka sojabitar?
  • Katja77

Ingen som vet? Jag börjar bli hungrig ju!

• klocka

Hej,
    Ta vatten saa det taecker ordentligt men det behoever inte vara supermycket. Laat det koka upp foerst ? tror jag ? men tror inte det spelar saa stor roll. Kryddniung ? ibland aer de kryddade, ibland inte! Men du kan krydda efteraat, naer du roer ner dem i vilken roera du nu anvaender! Det aer jaettegott.

• Chaia

Det spelar nog inte så stor roll hur du gör.

Jag brukar koka upp vatten (lite lagom mycket) med ordentligt med buljong och sedan lägga i bitarna. Låt sjuda en stund.

Om du ska steka dem, så krama ur vattnet och fräs sedan med matfett och kryddor.

Om jag gör en gryta så häller jag i dem direkt i grytan och låter puttra med det andra. Smaksätt ordentligt.

• Katja77

Hur mycket ska man koka då? Sväller det mycket? Hur mkt bitar behövs för en-två portioner? 1 dl torra?

Svar på tråden Hur koka sojabitar?