LVU. Vad gäller? Hjälp mig!
En mycket nära vän till mig har tagit några dåliga beslut. Det sämsta var när han träffade en kvinna, som dessutom blev gravid väldigt snabbt. Det visade sig mer och mer att denna kvinna hade stora problem.
Hon har utvecklingsstörning och adhd. Har en förmyndare och får veckopeng. När man lär känna henne märker man att hon inte klarar av särskilt mycket. Blir helt förstörd vid stress och ljud.
Hennes son sedan tidigare har tagits med lvu. Han valde att lämna henne och deras dotter föddes. De hade 3 dagar var. Dottern hade mycket blåmärken så hon utreddes för bla leukemi.
Kvinnan åker till sjukhuset/akuten för allt. Hon älskar att vara "värst" och har varit med om allting. Hon åker till akuten om hon själv har fått ett blåmärke. Hon hade stukat foten, åkte till akuten. Köpte massa grejer för sin fot och dagen efter kunde hon gå utan problem.
Min nära vän har viss problematik också. Är mycket osäker som person men ger sin dotter allt och lite till.
De hade sedan sex när de drack vilket resulterar i ännu en graviditet. När barnet är 2 veckor vill mamman åka in till sjukhuset för hon har sett ett blåmärke på barnet. Det leder till en anmälan om misstänkt barnmisshandel. Barnet blev omplaceras enligt LVU. Min vän åkte ofta hemifrån under dessa veckor med deras tidigare barn för att mamman är känslig för ljud (när dottern leker) och för att hon skulle få vila osv.
Min vän är helt förstörd. Inte mamman dock. Hon älskar uppmärksamheten alla ger henne nu.
Vad gör vi nu? Hur ska vi göra för att få tillbaka barnet ??? Vi behöver all hjälp vi kan få.
Finns massa mer att skriva men då blir det en väldigt lång tråd.
Tack för hjälp!