• Anonym (Elin)

SBAB Kontantinsats/Handpenning

Hej.

Har någon här tagit ett bostadslån via SBAB?

Vi har precis köpt hus och hade kontraktskrivning för någon månad sedan. Där betalade vi de brukliga 10% i handpenning (150,000kr), Vår tanke var att resterande 5% skulle betalas till SBAB innan tillträde.

Idag kom ett meddelande från SBAB, om att de nu mottagit alla lånehandlingar, samt en påminnelse om att kontantinsatsen på 225,000kr ska betalas in till deras konto, senast 3 dagar innan tillträdet.

Alla våra lånehandlingar säger 15%. Eller har vi missat att VI ska betala både 10% i handpenning, PLUS 15% i insats?! 375,000kr är mycket mer än vad vi förväntade oss.

Har försökt nå SBAB, men deras kötider på telefon är horribla. (plats 93). Är det här bara en felformulering från deras sida?

• Svar på tråden SBAB Kontantinsats/Handpenning
  • Anonym (Kolla med mäklaren)

Till vilket konto betalade ni handpenningen?

Iblland kan mäklaren ha konton som används temporärt för handpenning, för att sedan föras över till den bank där bostadslånen ska vara, i ert fall SBAB. Det finns  så att säga ingen anledning för mäklaren att ge SBAB  pengarna i förskott. Däremot vill de ha handpenningen som garanti för att ni avser genomföra affären.

Kolla med mäklaren var er handpenning tagit vägen.

• Anonym (Elin)

Så SBABs meddelande direkt till oss, var inte menat direkt till oss, utan till mäklaren?

Vi betalade handpenning på 10% till mäklarens konto för drygt 1.5 månad sedan. Informationen vi fick av mäklaren var att "kontantinsatsen betalar ni sedan till er bank", något vi trodde var resterande 5%.

Men om det är så att mäklaren kommer överföra handpenningen till banken 3 dagar innan tillträde så är det okej.

• Anonym (Kolla med mäklaren)
    Anonym (Elin) skrev 2016-10-04 15:20:08 följande:

Så SBABs meddelande direkt till oss, var inte menat direkt till oss, utan till mäklaren?

Vi betalade handpenning på 10% till mäklarens konto för drygt 1.5 månad sedan. Informationen vi fick av mäklaren var att "kontantinsatsen betalar ni sedan till er bank", något vi trodde var resterande 5%.

Men om det är så att mäklaren kommer överföra handpenningen till banken 3 dagar innan tillträde så är det okej.

Jag tolkar det som du .Det är mäklaren som ska betala in handpenningen. Restarande del av kontantinsatsen ska ni betala, dvs 5%.. Vore jag du skulle jag ringa mäklaren för säkerhets skull, men jag kan inte tänka mig att ni ska betala hela kontantinsatsen igen. SBAB's meddelande var riktat både till mäklaren och dig.
Svar på tråden SBAB Kontantinsats/Handpenning