• Hubert

Hur funkar sjukskrivning? Försäkringskassan? Om jag får avslag? Hjälp!

Hej! Jag är gravid i vecka 22+3. Var hos läkare för foglossning och han sjukskrev mig på heltid fram till beräknad förlossning.

Första 14 dagar betalar min arbetsgivare. Men hur funkar de andra dagarna? Alltså.. Om jag inte fått svar från försäkringskassan efter 14 dagar borde jag då gå tillbaka till mitt jobb? För tänk om jag får avslag (när jag varit hemma 14 dagar extra) och inte får betalt för dessa 14 dagar. Alltså förstår ni hur jag menar? Jag har aldrig varit sjukskriven i mitt liv.. Inte mer än 3 dagar.. Så jag är lite orolig.. Det är ju en sak om det blir godkänt.. Men får jag avslag förlorar jag mkt pengar.

Hjälp mig :(

Jag är tillsvidareanställd om det spelar roll..

• Svar på tråden Hur funkar sjukskrivning? Försäkringskassan? Om jag får avslag? Hjälp!
  • Anonym (FK anställd)

Grattis till graviditeten först och främst!

Det som händer är att din arbetsgivare sjukanmäler dig till FK efter de första 14 dagarna, först därefter kan du ansöka om sjukpenning. Snabbast är att göra det via mina sidor om du har e-legitimation. Vår målsättning är att alla ska få ett beslut så fort som möjligt, senast 30 dagar efter det att ansökan kommit in. Om du inte har fått din sgi fastställd nyligen är det en god idé att be din arbetsgivare skicka in inkomstuppgifter redan nu för att påskynda den delen.

Vad gäller bedömningen är det omöjligt att säga; vad arbetar du med, vilka av dina arbetsuppgifter är det du inte kan utföra pga foglossning?

• Anonym (FK anställd)

Ett litet tillägg: du kan även kolla så att din läkare på ett tydligt sätt beskrivit dina besvär på läkarintyget ; kan du gå med eller utan hjälpmedel, evt svårigheter att komma upp på undersökningsbritsen, kan du böja dig, var du smärtpåverkad vid undersökningstillfället etc? Vad blir konsekvensen av dessa begränsningar i ditt arbete? - säg en person som jobbar med småbarn på dagis, som plattsättare eller massör tex och som inte kan böja eller vrida är ju enormt begränsad i sitt arbete medan någon som arbetar på kontor är betydligt mindre begränsad av dylika besvär. Däremot kan man ju vara smärtpåverkad till den grad att det påverkar koncentrations,- och fokuseringsförmågan vilket kan utgöra ett hinder i många kontorsjobb.

• Hubert
    Anonym (FK anställd) skrev 2016-10-04 18:11:13 följande:

Grattis till graviditeten först och främst!

Det som händer är att din arbetsgivare sjukanmäler dig till FK efter de första 14 dagarna, först därefter kan du ansöka om sjukpenning. Snabbast är att göra det via mina sidor om du har e-legitimation. Vår målsättning är att alla ska få ett beslut så fort som möjligt, senast 30 dagar efter det att ansökan kommit in. Om du inte har fått din sgi fastställd nyligen är det en god idé att be din arbetsgivare skicka in inkomstuppgifter redan nu för att påskynda den delen.

Vad gäller bedömningen är det omöjligt att säga; vad arbetar du med, vilka av dina arbetsuppgifter är det du inte kan utföra pga foglossning?

Tack :)

Okej! Men då kan jag alltså bli utan pengar under en hel månad?
    Då måste jag be min arbetsgivare skicka in inkomstuppgifter inför föräldraledigheten också!

Jag arbetar som fritidspedagog med årskurs förskoleklass upp till årskurs 2.
    Har svårt att gå, har svårt att böja mig ner, svårt att göra snabba rörelser, ständigt ont i ländrygg samt buk och ljumskar. Provat bäckenbälte utan framgång. Varit till sjukgymnast som rekommenderar sjukskrivning.

Mitt arbete kräver att jag är aktiv hela tiden. På förmiddagar är jag resurs i klass. Där måste jag röra mig mellan borden i klassrummet för att hjälpa barnen (kräver mycket sitta-kliva upp från stol). Rastvakt 1 gång per dag 40 minuter. Vi har en stor skolgård med jättemycket skog, har stora problem att gå i skogen men jag måste.
    Äter pedagogisk lunch med barnen vilket också kräver att jag måste hjälpa dom (typ som att skala potatis, torka bord är jättejobbigt för min rygg och buk). Fritids börjar 13.30. Min avdelning är på två plan så jag måste gå i trappor varje dag vilket kräver att jag går i trappor varje dag vilket är jättejobbigt. Mellan 13.30-15 är vi ute. Många barn som behöver hjälp (vi har 36 barn på min avd), mycket blöta kläder som slängs på golven som vi måste ta upp och hänga i torkskåp, ner på knä och hjälpa barnen att ta på sig skor, kläder etc.
    Ibland gör utflykter till skogen vilket också är svårt för mig. Har svårt att hänga med. Jag kan inte gå med en grupp barn själv eftersom jag har så svårt att gå. Mentalt trött och orklös. Har börjat glömma saker och ting. Sömnlös, vaknar mellan 6-7 gånger per natt och det tar ibland en liten stund innan jag somnar om.

Så.. Det är tufft :(
  • Hubert
    Scalaren skrev 2016-10-04 18:19:55 följande:

Ja, det kan bli problem. Vad jobbar du med? Kan du bli tillfälligt omplacerad?

Lät inte bra.
    Fritidspedagog.

Nope, pratat med min chef om det..
  • Anonym (FK anställd)
    Hubert skrev 2016-10-04 18:31:40 följande:

Tack :)

Okej! Men då kan jag alltså bli utan pengar under en hel månad?

Då måste jag be min arbetsgivare skicka in inkomstuppgifter inför föräldraledigheten också!

Jag arbetar som fritidspedagog med årskurs förskoleklass upp till årskurs 2.

Har svårt att gå, har svårt att böja mig ner, svårt att göra snabba rörelser, ständigt ont i ländrygg samt buk och ljumskar. Provat bäckenbälte utan framgång. Varit till sjukgymnast som rekommenderar sjukskrivning.

Mitt arbete kräver att jag är aktiv hela tiden. På förmiddagar är jag resurs i klass. Där måste jag röra mig mellan borden i klassrummet för att hjälpa barnen (kräver mycket sitta-kliva upp från stol). Rastvakt 1 gång per dag 40 minuter. Vi har en stor skolgård med jättemycket skog, har stora problem att gå i skogen men jag måste.

Äter pedagogisk lunch med barnen vilket också kräver att jag måste hjälpa dom (typ som att skala potatis, torka bord är jättejobbigt för min rygg och buk). Fritids börjar 13.30. Min avdelning är på två plan så jag måste gå i trappor varje dag vilket kräver att jag går i trappor varje dag vilket är jättejobbigt. Mellan 13.30-15 är vi ute. Många barn som behöver hjälp (vi har 36 barn på min avd), mycket blöta kläder som slängs på golven som vi måste ta upp och hänga i torkskåp, ner på knä och hjälpa barnen att ta på sig skor, kläder etc.

Ibland gör utflykter till skogen vilket också är svårt för mig. Har svårt att hänga med. Jag kan inte gå med en grupp barn själv eftersom jag har så svårt att gå. Mentalt trött och orklös. Har börjat glömma saker och ting. Sömnlös, vaknar mellan 6-7 gånger per natt och det tar ibland en liten stund innan jag somnar om.

Så.. Det är tufft :(

Utifrån de arbetsuppgifter du beskriver kan jag inte se att det skulle bli några problem med din sjukskrivning! Beskriv tydligt på din ansökan vad ditt arbete innefattar, liksom du har gjort här.

Vad gäller omplacering så finns det en del på ansökan där man ska fylla i om man hade kunnat jobba mer med andra arbetsuppgifter. Om du känner att du skulle kunna det är det absolut en idé att prata med din arbetsgivare om detta. I annat fall bedömer FK arbetsförmågan i förhållande till ordinarie arbete tom dag 90 (för tillsvidareanställda), inför dag 91 kommer din handläggare att kontakta din arbetsgivare för att utreda omplaceringsnöjligheter, OM han/hon tror att du skulle kunna klara ett annat arbete hos din arbetsgivare.

Jag kan såklart inte garantera något utan att ha sett ditt läkarintyg men utifrån vad du skriver skulle jag bli väldigt överraskad om du inte beviljas sjukpenning och jag jobbar med sjukpenning sedan en massa år så tror inte du behöver bekymra dig!
  • Anonym (!)

Låter skumt att en läkare sjukskriver dig så länge på en gång , graviditetspenning ligger ju bättre till hands i slutet av graviditeten i ditt fall .
    Att den som svarar jobbar på FK stämmer knappast med det den skriver .

• Anonym (FK anställd)
    Anonym (!) skrev 2016-10-04 20:34:16 följande:

Låter skumt att en läkare sjukskriver dig så länge på en gång , graviditetspenning ligger ju bättre till hands i slutet av graviditeten i ditt fall .

Sjukskrivningens längd är inte anmärkningsvärd med tanke på att ts är just...gravid. De besvär hon har av sin foglossning lär inte minska i takt med att graviditeten fortskrider. Hon har ju redan fått behandling men besvären kvarstår.

Sjukpenning går sas före graviditetspenning. I det fall din arbetsförmåga är nedsatt pga sjukdom (och ja, graviditet kan medföra sådana besvär som jämställs med sjukdom) är det alltså sjukpenning som är korrekt förmån. Om en person har beviljats graviditetspenning from datum x pga att hennes arbetsuppgifter är olämpliga/ogenomförbara vid graviditet sedan blir sjuk (tex uttalad foglossning) innan datum x kan hon alltså i praktiken bli kvar på sjukpenning även efter det datum gp har beviljats. Istället för alltså, kan inte ha båda på samma gång.

Är nyfiken på vad det är du menar inte stämmer? Jag har jobbar m sjukförsäkringen i över tio år och undervisar våra nya handläggare så..lite bekymmersamt om jag inte har en viss koll:)
  • Hubert

Det känns bra att höra! Då ska jag tänka på att skriva nogrannt vad mitt arbete innebär också. Tack så mycket för svar :)

• Hubert
    Anonym (!) skrev 2016-10-04 20:34:16 följande:

Jag hade både läkare och gyn på plats, läkaren bedömde att jag inte kommer att bli bättre ju längre in i graviditeten jag kommer och tyckte därför att sjukskrivning fram till bf var bäst för min del då han såg hur dåligt jag gick och hur dåligt jag mådde nu.
  • Hubert
    Anonym (FK anställd) skrev 2016-10-04 18:25:45 följande:

Ett litet tillägg: du kan även kolla så att din läkare på ett tydligt sätt beskrivit dina besvär på läkarintyget ; kan du gå med eller utan hjälpmedel, evt svårigheter att komma upp på undersökningsbritsen, kan du böja dig, var du smärtpåverkad vid undersökningstillfället etc? Vad blir konsekvensen av dessa begränsningar i ditt arbete? - säg en person som jobbar med småbarn på dagis, som plattsättare eller massör tex och som inte kan böja eller vrida är ju enormt begränsad i sitt arbete medan någon som arbetar på kontor är betydligt mindre begränsad av dylika besvär. Däremot kan man ju vara smärtpåverkad till den grad att det påverkar koncentrations,- och fokuseringsförmågan vilket kan utgöra ett hinder i många kontorsjobb.

Har även haft möte med min rektor angående omplacering men varken hon eller jag kunde se att det fanns något. Jag jobbar ju barngrupp både på förmiddag och eftermiddag, dock är det lite lättare arbetsuppgiigter på förmiddagen men det kräver mycket utav då också (trappgång, upp och ner från stolar, hjälpa barnen med kläder, rastvakt)
    Därför bestämde jag och min rektor ett möte i mitten på oktober för att se hur jag mådde då. Jag hoppades och trodde att jag skulle klara av att arbeta fram till December men jag gör inte det. Mina kollegor får ofta hjälpa mig i arbetet, jag klarar inte av att göra det som förväntas utav mig.
    I går frågade en elev mig om jag kunde kopiera en målarbild till eleven, vår kopiator står 2 trappor upp. Jag gick upp, även om det gjorde ont eftersom mina kollegor inte fanns i närheten. Annars brukar jag be eleverna fråga min andra kollega om hjälp och det känns inte heller rätt.. Att jag inte kan vara till lika stor hjälp för eleverna som min kollega pga min smärta. Jag mår jättedåligt över det.

Det jobbigaste var nog när en elev frågade mig varför jag aldrig är med och leker längre. Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara på det.
  • Anonym (!)
    Hubert skrev 2016-10-05 06:00:31 följande:
    Jag hade både läkare och gyn på plats, läkaren bedömde att jag inte kommer att bli bättre ju längre in i graviditeten jag kommer och tyckte därför att sjukskrivning fram till bf var bäst för min del då han såg hur dåligt jag gick och hur dåligt jag mådde nu.
    Då är det ju knappast bara foglossning , foglossning finns det sjukgymnastik att testa o det hjälper ofta lite så man inte mår lika dåligt tex så att säga att du inte kommer bli bättre utan att ens testa nå låter skumt
  • Hubert

Har varit hos sjukgymnast 2 gånger, har testat bäckenbälte och har även tens. Min sjukgymnast tyckte att jag skulle be om sjukskrivning första gången jag var där (för 3 veckor sen) eftersom jag hade ett sånt aktivt arbete. Han kunde rekommendera att undvika trappor, undvika snabba rörelser, undvika att stå för länge utan att sitta,stå,sitta typ. Men jag kan inte undvika det, eftersom det är mitt jobb (vilken han förstod)
    Han sa också att det är viktigt att jag lyssnar på kroppen och tar det lugnt då man kan få fortsatt foglossning efter förlossningen (ja det kan man få. Jag var tvungen att kolla upp det)

• Anonym (!)
    Hubert skrev 2016-10-05 06:46:13 följande:

Har varit hos sjukgymnast 2 gånger, har testat bäckenbälte och har även tens. Min sjukgymnast tyckte att jag skulle be om sjukskrivning första gången jag var där (för 3 veckor sen) eftersom jag hade ett sånt aktivt arbete. Han kunde rekommendera att undvika trappor, undvika snabba rörelser, undvika att stå för länge utan att sitta,stå,sitta typ. Men jag kan inte undvika det, eftersom det är mitt jobb (vilken han förstod)
    Han sa också att det är viktigt att jag lyssnar på kroppen och tar det lugnt då man kan få fortsatt foglossning efter förlossningen (ja det kan man få. Jag var tvungen att kolla upp det)

Fast 2 gånger är ju inte mycket , det jag tycker känns konstigt i ts fall är att läkaren sjukskrev hela graviditeten o inte nån vecka i taget för det kan verkligen bli bättre om man går på vattengympa tex vilket sjukgymnasten kan fixa så man får prova . Sen om ts är kommunanställd finns det massa jobb att bli omplacerad till som är lättare inom kommun
  • Anonym (FK anställd)
    Anonym (!) skrev 2016-10-05 07:08:35 följande:

Fast 2 gånger är ju inte mycket , det jag tycker känns konstigt i ts fall är att läkaren sjukskrev hela graviditeten o inte nån vecka i taget för det kan verkligen bli bättre om man går på vattengympa tex vilket sjukgymnasten kan fixa så man får prova . Sen om ts är kommunanställd finns det massa jobb att bli omplacerad till som är lättare inom kommun

Någon vecka i taget med den här typen av diagnos vore, utifrån min erfarenhet, väldigt ovanligt. Oftast skriver läkarna under punkt 9, motivering till Sjukskrivningens längd, helt enkelt att problemen bedöms komma att kvarstå graviditeten ut. I de fall det rör sig om arbetsförmåga pga foglossning väldigt tidigt i graviditeten brukar sjukskrivningen vara 3-4 veckor, sedan ny utvärdering efter att man provat tex sjukgymnastik och bälte. Vilket ts alltså redan gjort.

Vad gäller omplaceringsnöjligheter inom kommunen har du rätt i sak, det borde vara en möjlighet i många fall. Antar att det varierar fr kommun till kommun men där jag jobbar, en av de tre stora i landet, är de skrämmande dåliga på det. I samband med dag 180, inte minst i de fall rätten till sjukpenning är osäker from dag 181, begär vi en reel omplaceringsutredning - utskrift av vilka lediga tjänster som finns inom kommunen inom ett 3-4 veckors spann. Tom då är det långt färre än 50% som har något lämpligt att omplacera till.

I ts fall är detta alltså inte aktuellt, hennes arbetsförmåga kommer att bedömas i förhållande till hennes ordinarie arbete tom dag 90. Dag 91-180 görs i regel ingen djupgående utredning utan bara ett telefonsamtal till arbetsgivaren för att höra om de har några omplacerings,- eller anpassningsmöjligheter.

Är fö fortfarande nyfiken på vad det är du anser inte stämmer i mitt tidigare inlägg?
  • Anonym (sjk)

Om du plötsligt haft arbetsförmåga om du fått förhandsbesked om nekad sjukpenning vittnar det om att det beskedet vore korrekt och riktigt.

Vad gäller omplaceringar. Njäe i de flesta kommuner kryllar det inte direkt av arbeten man med kort varsel och för en kort period kan omplaceras till och som är markant mindre fysiskt ansträngande. De flesta sådana uppgifter kräver viss utbildning och/eller fortbildning man t ex som fritidspedagog ofta inte har (samt att nån annan ju redan gör dem).

• Anonym (förstår)

Jag förstår din oro ts och kommer nu skriva utifrån min erfarenhet och vad jag läst om. Även jag blev sjukskriven ungefär i samma vecka som du (för foglossning) då jag har ett fysiskt aktivt jobb. Jag var också väldigt nervös och läste på massor. Jag fick börja med två veckor heltid för att sedan komma tillbaka för ett nytt utlåtande om jag skulle vara sjukskriven på deltid eller fortsatt heltid. Min läkare menade att det oftast var lättare att få igenom sjukskrivningen och få pengar från f-kassan om ny bedömning gjordes varje 2-4e vecka vilket stämmer med vad jag har läst om. Här är det viktigt att det framkommer vad du har gjort för att bli bättre (mer sjukgymnastik, vattengympa, tens, akupunktur osv). Det finns idag även riktlinjer angående foglossning, hur mycket du kan bli sjukskriven på beroende på hur jobbigt det är. Tex så för 100% måste du använda krykor eller till och med sitta i rullstol men om de bedömmer efter det beror helt på vilken handläggare du får och vart du bor, så ska det såklart inte vara men tyvärr sverkar det inte vara bättre än så. 

• Anonym (!)
    Anonym (sjk) skrev 2016-10-05 08:47:48 följande:

Om du plötsligt haft arbetsförmåga om du fått förhandsbesked om nekad sjukpenning vittnar det om att det beskedet vore korrekt och riktigt.

Vad gäller omplaceringar. Njäe i de flesta kommuner kryllar det inte direkt av arbeten man med kort varsel och för en kort period kan omplaceras till och som är markant mindre fysiskt ansträngande. De flesta sådana uppgifter kräver viss utbildning och/eller fortbildning man t ex som fritidspedagog ofta inte har (samt att nån annan ju redan gör dem).

I vår kommun är det väldigt lätt just att få en tillfällig omplacering , det handlar om några veckor som är lättare att fixa än länge tid
  • Anonym (!)
    Anonym (FK anställd) skrev 2016-10-05 08:25:30 följande:
    Någon vecka i taget med den här typen av diagnos vore, utifrån min erfarenhet, väldigt ovanligt. Oftast skriver läkarna under punkt 9, motivering till Sjukskrivningens längd, helt enkelt att problemen bedöms komma att kvarstå graviditeten ut. I de fall det rör sig om arbetsförmåga pga foglossning väldigt tidigt i graviditeten brukar sjukskrivningen vara 3-4 veckor, sedan ny utvärdering efter att man provat tex sjukgymnastik och bälte. Vilket ts alltså redan gjort.

Vad gäller omplaceringsnöjligheter inom kommunen har du rätt i sak, det borde vara en möjlighet i många fall. Antar att det varierar fr kommun till kommun men där jag jobbar, en av de tre stora i landet, är de skrämmande dåliga på det. I samband med dag 180, inte minst i de fall rätten till sjukpenning är osäker from dag 181, begär vi en reel omplaceringsutredning - utskrift av vilka lediga tjänster som finns inom kommunen inom ett 3-4 veckors spann. Tom då är det långt färre än 50% som har något lämpligt att omplacera till.

I ts fall är detta alltså inte aktuellt, hennes arbetsförmåga kommer att bedömas i förhållande till hennes ordinarie arbete tom dag 90. Dag 91-180 görs i regel ingen djupgående utredning utan bara ett telefonsamtal till arbetsgivaren för att höra om de har några omplacerings,- eller anpassningsmöjligheter.

Är fö fortfarande nyfiken på vad det är du anser inte stämmer i mitt tidigare inlägg?
    Det är just det som är konstigt , att dom i detta tidiga skede kan säga att det kommer kvarstå graviditeten ut .
    Idag blir dom flesta nekad sjukpenning just för foglossning om man inte är totalt oförmögen att ta hand om sig själv sitter i rullstol typ .
Svar på tråden Hur funkar sjukskrivning? Försäkringskassan? Om jag får avslag? Hjälp!