Anonym (FK anställd) skrev 2016-10-04 18:11:13 följande:
Grattis till graviditeten först och främst!
Det som händer är att din arbetsgivare sjukanmäler dig till FK efter de första 14 dagarna, först därefter kan du ansöka om sjukpenning. Snabbast är att göra det via mina sidor om du har e-legitimation. Vår målsättning är att alla ska få ett beslut så fort som möjligt, senast 30 dagar efter det att ansökan kommit in. Om du inte har fått din sgi fastställd nyligen är det en god idé att be din arbetsgivare skicka in inkomstuppgifter redan nu för att påskynda den delen.
Vad gäller bedömningen är det omöjligt att säga; vad arbetar du med, vilka av dina arbetsuppgifter är det du inte kan utföra pga foglossning?
Tack :)
Okej! Men då kan jag alltså bli utan pengar under en hel månad?
Då måste jag be min arbetsgivare skicka in inkomstuppgifter inför föräldraledigheten också!
Jag arbetar som fritidspedagog med årskurs förskoleklass upp till årskurs 2.
Har svårt att gå, har svårt att böja mig ner, svårt att göra snabba rörelser, ständigt ont i ländrygg samt buk och ljumskar. Provat bäckenbälte utan framgång. Varit till sjukgymnast som rekommenderar sjukskrivning.
Mitt arbete kräver att jag är aktiv hela tiden. På förmiddagar är jag resurs i klass. Där måste jag röra mig mellan borden i klassrummet för att hjälpa barnen (kräver mycket sitta-kliva upp från stol). Rastvakt 1 gång per dag 40 minuter. Vi har en stor skolgård med jättemycket skog, har stora problem att gå i skogen men jag måste.
Äter pedagogisk lunch med barnen vilket också kräver att jag måste hjälpa dom (typ som att skala potatis, torka bord är jättejobbigt för min rygg och buk). Fritids börjar 13.30. Min avdelning är på två plan så jag måste gå i trappor varje dag vilket kräver att jag går i trappor varje dag vilket är jättejobbigt. Mellan 13.30-15 är vi ute. Många barn som behöver hjälp (vi har 36 barn på min avd), mycket blöta kläder som slängs på golven som vi måste ta upp och hänga i torkskåp, ner på knä och hjälpa barnen att ta på sig skor, kläder etc.
Ibland gör utflykter till skogen vilket också är svårt för mig. Har svårt att hänga med. Jag kan inte gå med en grupp barn själv eftersom jag har så svårt att gå. Mentalt trött och orklös. Har börjat glömma saker och ting. Sömnlös, vaknar mellan 6-7 gånger per natt och det tar ibland en liten stund innan jag somnar om.
Så.. Det är tufft :(