• abcdefh

Provjobba gratis, inget kollektivavtal?

Hej! Jag är ung, arbetslös och har inte mycket arbetslivserfarenhet. Skickade in mitt CV till en butik, fick idag komma på intervju och blev erbjuden att provjobba gratis imorgon för att se om jag passar för jobbet. Eftersom jag är i stort behov av jobb så tackade jag ja, men läser nu på internet att gratis provjobb är olagligt enligt kollektivavtalet - antar då att det betyder att butiken jag ska jobba i saknar kollektivavtal. De har inget ob-tillägg på kvällstid (dock högre timlön som kompensation) och ingen betald rast heller.

Är det här schyssta arbetsvillkor? Bör jag jobba gratis imorgon? Kan tillägga att jag inte är med i facket .

• Svar på tråden Provjobba gratis, inget kollektivavtal?
  • Lena

Jag hade inte jobbat där utan att först gå med i facket. Det är stor chans de inte är seriösa

• Anonym (Sebbe)

Rasten brukar aldrig vara betald. Hur många timmar tänkte du gratisjobba imorgon?

• Linnis92

Raster är överlag aldrig betalt. Men du ska aldrig provjobba utan lön! Stort varningstecken. Är det en butik som inte betalar OB så finns det med största sannolikhet Inte kollektivavtal = hade aldrig jobbat där då det är stor risk att de kan vara oseriösa.

• abcdefh

Uttryckte mig lite fel angående rasten men kan inte redigera inlägget - menade i princip att rast inte ingår. Om man jobbar flera så får man kanske smyga in och ta en paus när man hinner men om man är ensam så får man ingen rast, alternativt att man står vid kassan och äter... Är det okej? Vanligt? Har som sagt aldrig jobbat inom handeln förut så vet inte vad man ska förvänta sig.

• abcdefh
    Anonym (Sebbe) skrev 2016-10-04 19:56:35 följande:

Rasten brukar aldrig vara betald. Hur många timmar tänkte du gratisjobba imorgon?

5 timmar skulle jag vara där.
  • Anonym (Bella Donna)

Det där låter inte alls bra, jag hade dragit öronen åt mig.
    Det måste finnas bättre jobb du kan få, inom vården kanske, dom skriker ju efter arbetskraft.
    Och landstinget lär inte blåsa dig iallafall. 

• Anonym (Sebbe)
    abcdefh skrev 2016-10-04 20:47:00 följande:

Uttryckte mig lite fel angående rasten men kan inte redigera inlägget - menade i princip att rast inte ingår. Om man jobbar flera så får man kanske smyga in och ta en paus när man hinner men om man är ensam så får man ingen rast, alternativt att man står vid kassan och äter... Är det okej? Vanligt? Har som sagt aldrig jobbat inom handeln förut så vet inte vad man ska förvänta sig.

Kan ju vara måltidsuppehåll, men låter mer som ett företag utan kollektivavtal. Ingår butiken i en kedja?
  • Linnis92

Jobbar du 5 timmar har du rätt till 15 minuters rast. Obetald.

Huruvida du äter i kassan är inte reglerat i kollektivavtalet, ser mest tråkigt ut för kunderna.

Detta låter inte som en butik inom en kedja, de hade inte betett sig såhär.

• PinkSugar
    Anonym (Bella Donna) skrev 2016-10-04 20:51:21 följande:
    Det där låter inte alls bra, jag hade dragit öronen åt mig.
    Det måste finnas bättre jobb du kan få, inom vården kanske, dom skriker ju efter arbetskraft.
    Och landstinget lär inte blåsa dig iallafall. 
    Bättre inom vården? Vården är snarare känd för att ha bland de sämsta arbetsförhållandena. 
  • caveat emptor

Jag jobbade så som du beskriver i en videobutik när jag var yngre. Arbetade bara helger (varannan) utan ob. Med kass timlön dessutom. Ingen egentlig rast trots arbetsdagar på 9-10 timmar. Inget kollektivavtal och allmänt oseriöst.

Efter två år var jag så less på att bli utnyttjad och skinnad att jag sa upp mig. Bästa beslutet jag har tagit!

Tänk dig för om det verkligen är värt det. Som någon annan skrev, vården finns alltid. De betalar åtminstone ob...

• abcdefh

Nej, ni har rätt i butiken inte ingår i en kedja. Det är ett familjeföretag med en handfull anställda... Usch, tyckte den anställde jag pratade med verkade väldigt trevlig men det känns mer och mer oseriöst ju mer jag tänker på det :/

Vården har jag faktiskt jobbat litegrann inom tidigare och har det fortfarande som en utväg, men känner inte riktigt att det passar mig och skulle gärna testa något annat. Vet såklart att man inte kan välja och vraka bland jobb hur som helst, men ändå...

• Anonym (Nej)

Jag tycker inte det låter bra faktiskt. När jag var ung så "provjobbade" jag obetalt på ett café. De var underbemannade och stressade, och chefen var inte ens där den dagen, så hon kunde ju inte bedöma mig heller. Hjälpte till att diska och plocka undan från borden, gratis. Sen hörde jag inget mer från dem. Bortkastad tid. Inga mer gratis "provjobb" för min del. Det finns ju faktiskt provanställning med två veckors uppsägningstid.

• hammarhajen

Å andra sidan - vad är en dag av ditt liv?

Jag vet inte hur ung du är, men de flesta har nog jobbat på ställen utan kollektivavtal och till och med svart i perioder som unga. Hur många har inte klippt grannens gräsmatta, suttit barnvakt, diskat på någons 50-årsfest, jobbat utomlands på någon bar i ett land utan skyddsnät osv? Fösta steget måste alla ta och första steget är sällan helt perfekt. 

Om det är ett familjeföretag som du skriver kanske de bara inte tänkt på att skaffa kollektivavtal, de kanske litar på sina syskon liksom.. Visst ska man vara försiktig och tänka sig för, men har du inget annat jobb så vad förlorar du på att prova? Jobbet kommer inte äta upp dig eller slå dig, verkar det inte bra efter ett par dagar så sluta bara. Annars kanske du fixar du några månader bara så har du både erfarenhet och referenser (om du uppför dig) som kan leda vidare till trygga jobb.

Ta du och provjobba en ynka dag och känn efter. Det är ju en möjlighet också för DIG, att få känna på butiksjobbet helt utan förpliktelser, om inte annat kanske du blir klarare över om du vill söka vidare i ANDRA butiker.

• Anonym (Tippi)

Det är lättare att få ett jobb när man har ett. Om du jobbar här och inte trivs kan du alltid säga upp dig. Jag vantrivdes på ett jobb från dag ett. De var inte särskilt seriösa. Jag började leta nytt jobb från första dagen och fick ett jättebra efter ett tag.

Svar på tråden Provjobba gratis, inget kollektivavtal?