• Anonym (Lungcancer)

    Lungcancers sista skede?

    Hej.

    För tre månader sedan upptäckte man fläckar och vätska i lungorna. Man konstaterade att han hade stadie 4 i lungcancer mes cancer i bägge lungorna. Flertalet metastaser i hjärnan, skelettet, lymfkörtlarna, levern och binjurarna. Han genomgick 2 cellgiftbehandlingar och verkade bara bli sämre av dessa. När tredje behandlingen skulle äga rum ansåg jag att han var alldeles för svag. Jag hade fått köra honom till avdelningen i rullstol och han hade på morgonen fått hjälp av sin sambo att klä på sig. Han las in och två dagar senare konstatede man blodproppar i bägge lungorna. Detta var den 13/9. Han fick medicin mot detta och även vätskedrivande. En dag, efter blivit bättre och bättre under 3 dagar krävde han syrgas och gick på en dag från 3L till 7.5L. Han flyttade till Hospice. Jag har hittat massor av fel i sjukvården men mer om det i annat inlägg. Jag upptäckte då iallafall att han inte fått sin kortison som han ska ha på 4 (!) dagar. Han fick dom snabbt som attan och dagen efter gick han från liggande nästintill okontaktbar till att bli sig själv igen, kunde äta själv mm. Häromdagen gick han ner till 5L syrgas pga höjda värden i blodet och idag sänktes det till 4L. Han har sedan han kom in på Hospice fått mer ont i bröstkorgen och får nu daglig dosering av morfin med behov av påfyllnad på dagen. Hans humör är bra (mot mig, inte mot hans sambo) och han äter bra

    Han har bra och pigga dagar och idag var en trött dag där han sa att han knappt orkade sitta upp i fotöljen. Ni som har erfarenhet av lungcancer i slutets skede, hur upplevde ni allt? Finns det hopp att han får komma hem med syrgas eller om ni läser mellan raderna, är detta slutet?

  • Svar på tråden Lungcancers sista skede?
  • Anonym (:-()

    Det verkar som om han får kortison för att sänka svullnaden på hjärnan. Vilket jag då läser att han har metastaser i hjärnan. Det är nog ganska nära nu tyvärr. Min mor hade samma sak. Hon levde en månad efter man konstaterat metastaserna i hjärnan.

  • smulpaj01

    Vilken stor skillnad det kan vara. Min mamma fick en "dom" på högst 3 månader kvar i livet. Detta var 9 år sedan.

  • Anonym (:-()
    smulpaj01 skrev 2016-10-05 11:19:54 följande:
    Vilken stor skillnad det kan vara. Min mamma fick en "dom" på högst 3 månader kvar i livet. Detta var 9 år sedan.
    Åt hon kortison också?
  • Anonym (Hm)

    Hospice hamnar man på om man har mellan 3-6 månader kvar att leva.

  • smulpaj01
    Anonym ( ) skrev 2016-10-05 11:23:41 följande:
    Åt hon kortison också?
    Oj, hon har fått så mkt mediciner genom åren. Nu ligger hon inne och kommer aldrig mer hem. Hon har inget hem längre. Hon vet inte vem jag är...
  • Anonym (Lungcancer)

    Ja.. han har flertalet metastaser som man inte kan stråla, metastaser i skelett, binjurar, lever och lymfkörtlarna. Cancer i bägge lungorna.. undrar om man kan vända från det här?

  • Anonym (:-()
    Anonym (Lungcancer) skrev 2016-10-05 12:55:46 följande:
    Ja.. han har flertalet metastaser som man inte kan stråla, metastaser i skelett, binjurar, lever och lymfkörtlarna. Cancer i bägge lungorna.. undrar om man kan vända från det här?
    Ledsen. Men tyvärr är det kört. Man kan förlänga livet, vad gäller metastaserande cancer, med cellgifter, men det verkar som om din väns cancer gått alldeles för långt ens för det.
  • Gustie
    Anonym (Hm) skrev 2016-10-05 11:29:21 följande:

    Hospice hamnar man på om man har mellan 3-6 månader kvar att leva.


    Nja, man kan ju ha mindre än 3 månader också kvar att leva och i vissa fall kan man även bo tillfälligt på hospice för att avlasta t ex anhöriga.
    Dock är alla dödssjuka som bor där, men ibland bor man inte där för att dö där, utan man kan komma hem igen med hemvård i slutet.

    Min pappa dog i lungcancer, det värsta för honom var andningen, sen blev han så trött och förvirrad.
    "Tack och lov" så gick det snabbt när han väl lämnade oss, han ramlade ihop på natten och dog, vi vet inte om det var en hjärnblödning eller vad det kan ha varit, men jag är glad att han inte behövda lida mer ända till slutet.

    Cancer är en vidrig och orättvis sjukdom!
    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • M1rella
    Anonym (Hm) skrev 2016-10-05 11:29:21 följande:

    Hospice hamnar man på om man har mellan 3-6 månader kvar att leva.


    Man kan även bli frisk och komme ut från hospice. Ovanligt dock. Hospice innebär inte per automatik att man ligger för döden eller har kort förväntat levetid.
  • M1rella
    Anonym (Lungcancer) skrev 2016-10-05 12:55:46 följande:

    Ja.. han har flertalet metastaser som man inte kan stråla, metastaser i skelett, binjurar, lever och lymfkörtlarna. Cancer i bägge lungorna.. undrar om man kan vända från det här?


    Det går aldrig att svara korrekt på. Beror mycket på vad man själv är för person, hur mycket man orkar kämpa osv.
Svar på tråden Lungcancers sista skede?