• eja091

    2 barn.

    När jag har föreställt mig familjelivet så har jag alltid tänkt att jag vill ha 2 barn.

    O nu har vi ett på snart 4 mån.

    Jag fick förlossningsdepression. Inte helt frisk ännu från det. . Nu känns det inte som att jag kommer våga skaffa en till ifall samma sak händer igen, sambon vill absolut inte göra det delvis för han också är orolig att det ska hända igen.

    Är det vanligt att man får förlossningsdepression fler gånger?

  • Svar på tråden 2 barn.
  • Anonym (Theresa)

    Omöjligt är det ju inte eftersom man haft det en gång.
    Däremot går det att få mer stöd andra gången så att man själv och personal runtomkring kan vara mer vaksamma på olika tecken. Då behöver man förhoppningsvis inte hamna där igen!

    Min man var väldigt skeptisk till syskon just på grund av detta men nu har vårt första barn börjat lågstadiet så nu tänkte vi försöka faktiskt.
    Jag har inte alls varit redo förrän nu, men nu känner jag att vi kan fixa det, även om jag skulle råka ut för samma sak igen.

  • Haiduchi

    Jag hade inte tänkt på barn 2 nu.

    Jag hade hemsk grav med hemsk foglossning.

    Länge var jag och min man överens om att det inte blir fler barn.

    Men nu är vår dotter 5,5 och vi börjat göra syskon.

    Men hade inte velat tidigare.

    Vårt barn kan klara mycket själv och är inte i närheten så beroende av oss som för några år sen.

    Så är ni oroliga för jobbig tid efter förlossning, låt ert första barn växa till sig rejält.

    Och om vi blir gravida snart så kommer vår dotter hinna börja skola och ha skolplikt och vi har skolskjuts. Så jag behöver inte rycka upp bebisen för att få henne till skolan mm. Sånt praktiskt kan underlätta. Men få distans och njut av bebistiden nu och må så bra du kan.

  • Anonym (Theresa)
    Haiduchi skrev 2016-10-14 11:10:51 följande:

    Jag hade inte tänkt på barn 2 nu.

    Jag hade hemsk grav med hemsk foglossning.

    Länge var jag och min man överens om att det inte blir fler barn.

    Men nu är vår dotter 5,5 och vi börjat göra syskon.

    Men hade inte velat tidigare.

    Vårt barn kan klara mycket själv och är inte i närheten så beroende av oss som för några år sen.

    Så är ni oroliga för jobbig tid efter förlossning, låt ert första barn växa till sig rejält.

    Och om vi blir gravida snart så kommer vår dotter hinna börja skola och ha skolplikt och vi har skolskjuts. Så jag behöver inte rycka upp bebisen för att få henne till skolan mm. Sånt praktiskt kan underlätta. Men få distans och njut av bebistiden nu och må så bra du kan.


    Precis så tänkte jag med.
    Jag vet att jag kommer behöva "landa" och jag vill ha mycket tid med bebisen. Nu när stora barnet är i skolan dagtid så behöver jag inte oroa mig för stress osv utan h*n är i skolan och sen hämtar vi vid 14 när skoldagen är över.
    Det känns som ett jättebra beslut för oss, jag är glad att vi inte gjorde som många andra och skaffade barn tätt utan att vi försökte ta hänsyn till hela familjen och väntade några år extra.

Svar på tråden 2 barn.