• Babybel

Någon gynekolog här som kan svara?

Jag var hos gyn för några dagar sedan och fick veta att jag har en follikelcysta på 3x4 cm. Vi har just börjat försöka skaffa barn och behöver troligen lite hjälp pga pco. Nu ska dock cystan behandlas med p-piller och det känns så trist. Gynekologen sa att han rådde till detta framför alternativet att bara avvakta eftersom cystan troligen skulle störa ägglossningen ändå. Är det så? Eller är det bättre att avvakta och fortsätta försöka bli gravid istället för att ta p-piller under denna tid? Jag har fått positiva ägglossningstest de senaste 2 månaderna och mensen har kommit prick 2 veckor efter ägglossningen. Jag hade inte cystan för 3 mån sen.

• Svar på tråden Någon gynekolog här som kan svara?
  • Steffi

Jag hade samma sak tidigare. Jag fick höra att om inte cystan försvann skulle den fortsätta växa och skapa problem. Den försvann inte av p-piller utan jag fick punktera den och senare operera bort den. Jag blev gravid sen

• Babybel
    Scalaren skrev 2016-10-05 09:04:34 följande:

Litar du inte på din gynekolog kan du alltid boka tid hos en annan för att få en åsikt till.

Jo. Känns lite som att man vill ha en second opinion. Men det är svårt att hitta tid snart. Planen var att jag skulle börja med p-piller imorgon.
  • Babybel
    Steffi skrev 2016-10-05 09:12:10 följande:

Jag hade samma sak tidigare. Jag fick höra att om inte cystan försvann skulle den fortsätta växa och skapa problem. Den försvann inte av p-piller utan jag fick punktera den och senare operera bort den. Jag blev gravid sen

Ajdå, det låter inget bra. Men är p-piller en bättre behandling än att vänta? Fick du vänta först eller gick de in med p-piller direkt?
  • Steffi
    Babybel skrev 2016-10-06 09:22:39 följande:

Ajdå, det låter inget bra. Men är p-piller en bättre behandling än att vänta? Fick du vänta först eller gick de in med p-piller direkt?

Jag har föd mig att dom satte in p-piller rätt snabbt
Svar på tråden Någon gynekolog här som kan svara?