Kan en viss kost påverka fertilitet?
Är de verkligen sant att en viss kost kan påverka ökad fertilitet?
Har ni märkt av de? Och iså fall, vad har ni ätit och ändrat om?
Är de verkligen sant att en viss kost kan påverka ökad fertilitet?
Har ni märkt av de? Och iså fall, vad har ni ätit och ändrat om?
Tyvärr inte. Inte direkt i alla fall. Är man väldigt överviktig kan övervikten i vissa fall försvåra ägglossning. I så fall hjälper det att gå ner i vikt. Dock är det inte alla överviktiga som får svårare att bli gravida, så i deras fall hjälper det inte heller. Är man för smal kan man också få utebliven ägglossning, då kanske det hjälper att gå upp i vikt.
Jag råder dig att vara försiktig med att tro på allt du läser om ämnet. Googlar du så kommer du hitta miljontals berättelser om hur LCHF, 5:2, glutenfritt och sockerfritt m.m. plötsligt gjorde dem gravida. Det finns otaliga vetenskapliga studier på olika typer av kost och om det påverkar fertiliteten, men än så länge har man inte hittat några belägg för att det skulle vara så. Förmodligen är det en lycklig tillfällighet att det plötsligt funkar medan man går på diet. Rent krasst har du ju större chans att lyckas ju fler gånger du försöker.
Sen finns det självklart mediciner och droger som hämmar fertiliteten. Man bör inte dricka för mycket alkohol, röka eller ta vissa mediciner. Tar man Folsyra i god tid innan graviditet minskar man risken för att barnet får ryggmärgsbråck.
Det finns tyvärr inga genvägar till ett barn. Det kan ta tid. Tråkig väntan (tro mig - jag vet), men bara att acceptera.
Lycka till!
Ja givetvis påverkas fertiliteten av det du äter eller inte äter.
Bäst möjligheter har du med en allsidig kost så du får i dig alla vitaminer och mineraler du behöver samt bygger kroppen för att kunna ta hand om en graviditet.
Det tror jag definitivt.
Angående LCHF så har jag märkt hur kroppen svarar på den.
Jag har hormonspiral och har i vanliga fall ingen mens.
Men, när jag åt LCHF-kost så var det som kroppen blev starkare och jag fick en liten mensliknade blödning, Vid ägglossningstid så kände jag av den i kroppen med bla ägglossningsflytningar osv.
Ja, det kan påverka under vissa omständigheter.
Om man är helt frisk utan fertilitetsproblem så ska det nog rätt extrem kost för att det ska påverka, svält t.ex. skulle leda till utebliven ägglossning.
Om man har fertilitetsproblem kan viss kost påverka. Vid PCOS t.ex. kan man (de flesta, statistiskt sett)öka sin fertilitet genom att äta mindre socker och genom kosttillskott. Det finns vetenskspliga studier som visar det.
Håller med Cyana om att om det är många teorier men lite fakta på bordet när det gäller kost.
Finns väl några undantag:
- Är du så pass underviktig eller överviktig att ÄL påverkas så är det klar att kosten kan påverka, men är ju inte maten i sig själv utan viktändring som gör susen.
- även officiella källor som 1881 och broschyrer hos MVC säger att det kan hjälpa att dra ner på kolhydrater/socker OM man har diagnosen PCOS
- har du brist på nått så kan det ju hjälpa att få tillskott. Exempelvis b12 eller D-vitamin. Det ska isåfall gå att påvisa brist på detta vid blodprov hos läkare, har du inte brist så hjälper det inte med såna tillskott heller.