• Anonym (.)

Resa själv med mitt barn?

Jag har läst många trådar här på familjeliv genom mina 5 år som "bonusmamma", varav en nyligen där det handlade om resor och bonusbarn.

Jag lever men en man som har två äldre barn sedan ett tidigare förhållande som är 7 år och 6 år. 
    Vi blev även gravida väldigt tidigt i vårat förhållande och har då ett gemensamt barn som fyller 4 år i år. 

Jag har alltid älskat och resa och är van att kunna åka på längre resor minst två gånger om året men har i och med mitt nya liv inte bligat så ofta längre som jag hoppas på. 

Jag kommer byta jobb efter nyårs helgen och har många semster dagar kvar som jag vill hinna utnyttja men i och med att man inte får ha barn på förskolan om man själv är ledig har jag tänkt ta med mitt barn på resan men då har mina bonusbarn sagt till deras pappa, min sambo att det är orättvist att dom inte får följa med. 
    Grejen är den att sambon inte ska med utan det blir jag och dottern om det blir någon resa. 

Jag är väldigt mån om att behandla alla barnen på samma vis och vill att dom ska ha en bra syskon relation i framtiden trotts att dom inte är helsyskon.

Hur går era tankar? 
    Ett alternativ är att jag åker med alla tre barnen under höstlovet men det är deras mamma vecka den veckan och hon vill gärna ha sina barn då.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Resa själv med mitt barn?
  • Anonym (Fia)

Om pappan inte ska med så förstår jag inte varför du inte skulle kunna åka utan de äldre barnen. För inte får väl din dotter åka med när den andra mamman åker med sina barn?

• Anonym (FS)

Självklart kan du resa själv med ditt barn, gör det och njut!!

Jag lever också i en liknande familjesituation som du TS och har rest flera gånger med bara mitt barn och det är så mysigt, kul och spännande!

Bonusbarnen har en till familj där de får och får göra saker som ditt barn inte får så det jämnar nog ut sig!

• Fånga dagen

Men självklart kan en 6 och 7-åring bli lite avis av att lillsyskonet ska få ut och resa. Det tycker jag är ganska naturligt. -  för de är ju faktiskt inte så gamla. Men visst är det helt ok att du tar en semester med ditt barn. De kommer säkert över sin besvikelse. De får ha pappa för sig själva ett tag, och kanske han hittar på nåt kul de kan göra tillsammans. Det brukar inte behöva vara några märkvärdiga saker i den åldern. Samvaron är viktigast.

• Fia 28

Fast sådär gör mina grannar hela tiden. Pappan åker på resa med gemensamma barnet och mamman åker på resa med sina två från tidigare äktenskap. Ser inget problem med det. 

• Ess

Vissa barn är mer avundsjuka än andra. 
    Men jag tycker att din partner ska sätta sig ner med sina barn, framförallt den mest avundsjuka av dem och förklara att de har olika mammor och att det betyder att de kommer alltid att få göra olika saker med sina mammor. Hur hade barnet själv tyckt om någon sagt åt henne att hon inte fick göra saker med sin mamma?

• Anonym (Nja)

Pappan kan väl åka med sina barn och du med din unge?!

• Anonym (Fia)
    Anonym (Nja) skrev 2016-10-11 17:06:30 följande:

Det låter som en bra idé. Ts åker på en resa med sitt enda barn och sen åker pappan på en resa med sina tre barn. Rättvist för alla eftersom respektive förälder tar med alla sina barn.
  • Brumma

Ser inte alls varför du inte skulle kunna åka med ditt barn :)

Förstår däremot att bonusarna oxå skulle vilja åka men man måste å lov att göra saker på tumanhand med sitt barn. Jag har förresten åkt ensam med bara ett av mina barn, och lämnat det biologiska syskonet hemma med sin pappa.

• Anonym (T)

Självklart kan du åka iväg med din dotter. Dina bonusar åker väl iväg med sin mamma ibland?

• Anonym (asdf)

Självklart kan du sticka iväg på en resa med ditt barn. Man kan dock förstå att de andra barnen blir avundsjuka. Tycker dock inte påverka dig. Men det är viktigt att pappan pratar med sina barn och förklarar för dem att de har olika mammor. De gör saker med sin mamma. Ert gemensamma barn gör saker med dig.

• ungbrunett

Självklart åker du själv med ditt barn. Njut!

• Anonym (.)

Missade du att min unge även är min sambos unge? Varför skriver du barn angående min sambos äldre barn och unge om vårat gemensamma barn?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (.) skrev 2016-11-07 19:52:58 följande:
    Missade du att min unge även är min sambos unge? Varför skriver du barn angående min sambos äldre barn och unge om vårat gemensamma barn?
    Pappan km väl resa med sina äldre barn och du med den gemensamma?!

Jag gör ingen skillnad på barn och unge.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Nja) skrev 2016-11-07 20:18:10 följande:
    Pappan km väl resa med sina äldre barn och du med den gemensamma?!

Jag gör ingen skillnad på barn och unge.
    Pappan borde väl vilja resa med alla sina barn. Precis som att ts reser med alla sina barn.

Eller tycker du att pappan ska göra skillnad på sina barn?
  • Brumma

Fast nu är det ju TS som har semesterdagar som behöver tas ut. Det är även TS som har för vana att resa, inte pappan verkar det som.

Skall pappan åka med sina barn så inkluderar ju det även TS barn...
Svar på tråden Resa själv med mitt barn?