• Anonym (TS)

"Spåra mobil"???

Hej,

kort och gott så undrar jag; kan jag med min dator eller samsung s5 se var min dotter med sin iphone 5 befinner sig? Något program jag kan installera eller så? Krävs det att hon har surf kvar på sin telefon för att det ska funka i så fall?

• Svar på tråden "Spåra mobil"???
  • Anonym (Mamma)

Om hon har hitta min iPhone installerat och du har hennes lösen så kan du från datorn. Tror det finns nån funktion där man ser vänner i närheten också men hon måste ha godkänt dig.

• Anonym (TS)

Är det en app? Eller finns den på telefonen och man aktiverar den med ett lösen man väljer då?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2016-10-06 20:38:48 följande:

Är det en app? Eller finns den på telefonen och man aktiverar den med ett lösen man väljer då?

På mobilen, ja det är en app.
  • Anonym (##)
    Scalaren skrev 2016-10-06 20:56:17 följande:

Men av vilken anledning vill du spionera på ditt barn?

Handlar många gånger om att man vill ha tryggheten att kunna veta vart sitt barn är. Inte spionera men ha vetskapen om att kunna kolla om man blir orolig och ej får svar på mobilen tex.

Speciellt när de börjar gå ut och festa. Efter en våldtäkt som hände på nollningen min dotter var på pratade hon själv tom om att vi kanske kunde ha den funktionen. " "Tänk om det vart jag och jag blivit liggande i parken" var hennes ord.
  • Fia 28
    Anonym (Mamma) skrev 2016-10-07 06:59:00 följande:
    På mobilen, ja det är en app.
    Men hitta iphone appen finns väl inte på en samsung.
  • Anonym (Mamma)
    Fia 28 skrev 2016-10-07 11:16:35 följande:

Men hitta iphone appen finns väl inte på en samsung.

Dottern har iPhone, det är den som ska hittas.
  • Fia 28
    Anonym (Mamma) skrev 2016-10-07 12:33:47 följande:
    Dottern har iPhone, det är den som ska hittas.
    Jo sant, jag tänkte att mamman skulle använda "find my iphone" via sin egen mobil, men det går ju att göra på datorn. 
    MEN är ju inte säkert dottern vill dela med sej av sitt itunes lösen. Borde nog finnas något annan app man kan använda, för vet att kollegan använder nåt sånt med sin dotter. 
  • fredrik69

Se bara till så att dotterns Iphone har platstjänster aktiverade. Installera sedan en app på Samsungen som heter "xFi Locator" sen är det bara att logga in i den appen med dotterns Apple inloggning.

• StevenDiese

"Hitta vänner" kanske finns till android? Den finns på iPhone iaf.

• fredrik69
    Scalaren skrev 2016-10-06 20:56:17 följande:

Men av vilken anledning vill du spionera på ditt barn?

"Förtroende är bra men kontroll är bättre"
  • Fia 28
    StevenDiese skrev 2016-10-07 12:41:05 följande:

"Hitta vänner" kanske finns till android? Den finns på iPhone iaf.

Nej det är apple specifikt.
  • Fia 28

Finns en app som heter GPS tracker som borde finnas både till iphone och samsung. Då slipper dottern dela ut några lösen.

• Anonym (TS)

Jag fick hennes lösen så jag kunde se var hon var via hitta min iphone på datorn. Som jag förstår så funkar det bara om hon har platstjänsten påslagen, har bara använt denna lösning en gång.

Varför? För att min dotter (snart 17) aldrig brukar ränna ute som "normala" tonåringar. Nu var hon bjuden på fest, det är inte första gången, men första gången det var en stor fest och jag inte känner alla gäster. Hittills har det varit i samma lilla håla där vi bor, hemma hos vänner vars föräldrar jag känt. Och festen har då bestått i pizza + netflix.. Denna sa hon själv att det kommer komma många till, de flesta andra skulle dricka osv. Den var dessutom i en annan kommun.. Hon har diagnos asperger och är ibland ett lätt "offer" kan jag känna..

Jag var helt enkelt orolig (hon med till viss del) men hon ville gå på detta (med de vänner jag känner) och jag blir glad när hon gör saker utanför hemmet som "normala" tonåringar. Jag ville ha koll, jag ville kunna hjälpa om det behövdes, finnas där :)

Allt gick fint, hon fick tom nya vänner som jag nu lärt känna :)

• Anonym (Mormor)

Förstår att du r orolig . Många faror lurar där ute

Hon r snart 17 o du kmr aldrig kunna kontrollera henne fullt ut. D bästa r en dialog så hon får förtroende för dej .

Har ett barnbarn som r 17 o vi har väldigt bra dialog . Pratar om allt fr sex t droger mm

En bra fungerande nätverk kring barnet r oxå bra . Att du känner hennes vänner . Kan Smsa t dom osv . Ha d bra :)

• Anonym (En farlig värld)

Om det är i samförstånd med dottern, så är det väl helt ok.  Samtidigt är jag lite kluven. Tror att det kan finnas en risk med att kanske "övervaka" lite för mycket. Så det gäller nog att ha respekt för ett visst privatliv för sitt snart vuxna barn.

Vi lever i en farlig värld, och det är viktigt att använda sitt eget omdöme,  för att undvika farliga situationer, så långt det går. Jag har själv 3 tonårsdöttrar,  och vi pratar mycket om detta. Att undvika vissa platser, och att ALDRIG ALDRIG gå ensam hem på kvällar och nätter, utan alltid tillsammans med kompisar.

• Anonym (TS)

Tack, och du har så rätt :)

Jag har fin dialog med henne, men jag lever inte i föreställningen att hon berättar allt för mig. Hon har däremotbra kontakt med mormor och en lika fin farmor som hon är mycket hos och hjälper med det mesta. Jag vet att hon även har flera andra vuxna som jag vet är 100 % pålitliga och bra, jag har dock ingen kontakt med dessa men det kanske är bra så hon inte behöver känna sig påpassligt heller. Jag tror de kanske kan göra det om det bara skulle vara mig, mormor och farmor hon hade.

• Anonym (Mormor)

R man 17 så berättar man inte allt för sin mamma.

Min mamma r 83 o jag har inte berättat allt för henne hllr om Vad som händer i mitt privatliv . Finns lixom need to know o need to tell. Ganska sunt tror jag . Bra m nätverk av andra vuxna . :)

Svar på tråden "Spåra mobil"???