• Svansjön

Protein 2+ i urinet

Var hos BM och fick veta att jag har protein 2+ i urinet, bt var 120/60 dvs normalt. Ska lämna nytt urin på måndag men känner mig jätteorolig nu.
    Kan protein mäta fel och bli normalt igen eller är det risk på havandeskapsförgiftning? Är bara i vecka 23. Har haft huvudvärk från och till i 4 veckor, annars kan jag inte finna några symptom. Illamående ibland, men det är ju vanligt tänker jag.

• Svar på tråden Protein 2+ i urinet
  • 12345hopp

Hej! Jag fick vid mitt inskrivningsbesök i vecka 12 reda på att jag hade 3+ protein i urinet, men normalt blodtryck så de trodde de kunde röra sig om uvi. Testet skickades iväg på odling men fick inte höra något mer efter detta så förmodligen var allt ok ändå? Jag går in i vecka 26 imorgon och har haft en normal graviditet. Om du hade normalt blodtryck så är det nog ingen fara trots huvudvärk :)

• Loppan84

Var det morgonurin? Kan läcka lite protein utöver dagen utan att det är nått fel, därför man ska ta morgonurin (och inte pga det är mindre utspätt som vid gravtest etc).

Jag har haft helt cleana urinprov och så hade jag plötsligt +3 vid ett prov där urinen var eftermiddagurin runt vecka 33, efter det varit på två kontroller där det varit noll igen. Bt är bra här också och alla andra värden så tror det kan va att man får tillfälligt protein i urinen utan att drt är nån fara. Dock trodde jag det var graviditetsdiabetes och inte havandeskapsförgiftning de kollade med protein i urinen? Har kanske blandat ihop det.

• Svansjön

Tack för svar!
    Lämnade nytt morgonurin som visade +/-. Så det var skönt. Har tyvärr fått åderbråck underlivet i stället. Och när jag läste om det kunde det bero havandeskap. Men nu släpper jag det och hoppas på att det "bara" är åderbråck. Trist att det kommit så tidigt bara. Blir ju bara värre och värre.

• Sweetiedarling
    Loppan84 skrev 2016-10-10 22:05:30 följande:

Var det morgonurin? Kan läcka lite protein utöver dagen utan att det är nått fel, därför man ska ta morgonurin (och inte pga det är mindre utspätt som vid gravtest etc).

Jag har haft helt cleana urinprov och så hade jag plötsligt +3 vid ett prov där urinen var eftermiddagurin runt vecka 33, efter det varit på två kontroller där det varit noll igen. Bt är bra här också och alla andra värden så tror det kan va att man får tillfälligt protein i urinen utan att drt är nån fara. Dock trodde jag det var graviditetsdiabetes och inte havandeskapsförgiftning de kollade med protein i urinen? Har kanske blandat ihop det.

Hej! Skönt att det inte verkar va nåt! Protein i urin kan tyda på havandeskapsförgiftning men man ska ju även ha högt blodtryck då. Har man socker i urinen kan det tyda på graviditetsdiabetes! Lycka till!
Svar på tråden Protein 2+ i urinet