För korta armar och ben, stor bål och stort huvud
Min mardröm började för ett par dagar sen när jag skulle gå på rutin ultraljudet. Sett så mycket fram i mot detta nu i några dagar att få se det lilla livet och kunde inte tänka mig att det skulle vara något som var fel.
Har en dotter innan som snart är 11 månader, så har koll på hur rutin ultraljudet går till. Hann inte vara där länge innan jag inser att det är något som inte stämmer. Min barnmorska mäter och mäter om och om igen och kallar in 2 stycken barnmorskor till. De visar sig till slut att skallmåttet inte överensstämmer med lårbenet. När jag stället frågan är detta någon fara? Blir det tyst en minut inne i rummet tills nån äntligen svarar med att de behöver inte vara de. Du behöver nog inte oroa dig. Åkte hem och försökte att inte tänka på de tills två dagar senare när ja skulle till läkarn.
Läkarn konstaterar då de som var sagt sen innan att skallmåttet inte överens stämmer med benen och armarna, och dessvärre inte ens i närheten med va som är normalt. Skiljer mer en 2 veckor på det. Plus att skallen är lika stor med bålen, verkar som bara armarna och bena hänger efter i utvecklingen, tror att det var tal på att det skiljde mer en 3 veckor.
Nu ska ja vänta på mitt fvp och även genomgå en magnetröntgen, någon som gjort det och vet hur det går till? får svar på mitt fvp nästa vecka, och gör magnetröntgen då med, kommer inte hinna med andra prov innan jag måste ta mitt beslut på torsdag. Vill verkligen inte fatta fel beslut, är otroligt ledsen, rädd och vet inte vad ja ska ta mig till, snälla, är de någon som upplevt detta?! Tacksam för alla svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-10 10:37
10/10
Ringer antenetal enheten på östra och frågar om de har fått mina provresultat och om jag fått en tid för röntgen i morgon. Sekreterarn påstår att min läkare har gått på semester och frågar om jag vet om nån av hans kollegor tagit över fallet? Jag säger då att han sagt till mig att han skulle på semester på onsdagen och att ja känner ingen på enheten. Att jag är stressad över att jag senast måste ha beslutat mig tills på torsdag va som ska hända framöver. Var på hon svarar att hon är sekreterare och inte har något med det att göra. Och att hon ska försöka nå min läkare under dagen men kan inte garantera att hon får tag i honom. Och hon har otroligt mycket att göra, direkt efter vi har lagt på ringer hennes telefon i ett. Vad ska ja svara på det ?! sjukvården i sverige är under all kritik! var som när våran läkare skulle ge oss de tråkiga beskedet och han börjar prata på om att avsluta aborten, hans telefon ringer, han ursäktar och tar och svarar. och där sitter vi helt tomma, mina ögon bara rinner. FY ska det vara så här ?! ringde min sambo och bad han ringa senare i dag ihop om att någon kan hjälpa oss...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 07:01
10/10
Min sambo ringer senare vid klockan 12 till drottning silvia för att höra om dom fått en remiss då vi inte vet om våran läkare är på semester eller inte. Varav de svarar att de inte vet något om detta och kopplar tillbaka min sambo till antenetal enheten, där han får prata med samma sekreterare som mig. Och hon säger då att hon varit i kontakt med våran läkare och att han kommer till att kontakta oss under dagen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 07:09
10/10
Jag är på babysimmet med våran dotter då min telefon ringer. Hinner precis svara och det är våran doktor som undrar om vi kan komma in på mr röntgen redan i dag. Och lättnaden efter det samtalet går inte att beskriva. Sen fick vi även en tid för konsultation dagen efter.
Vi åkte till röntgen där vi fick träffa en jätte gullig personal. Har aldrig gjort en magnet röntgen innan så visste inte hur den gick till och är inte jätte förtjust i trånga utrymmen. Men det var bara och bita ihop och personalen på stället fick en att känna sig så troligt lugnt i sig själv innan dom körde in en i tuben.
Fick ett par hörlurar på mig, självklart så var det lugna favoriter på radion, och den ena deppiga låten kom efter den andra. Fick en stor platta på magen vilket gjorde att ja kände minsta lilla rörelse av våran lilla grabb där inne, jag kunde inte hålla mig för gråt på grund utav musiken och tanken att ja kanske gjorde illa mitt barn av denna undersökning.
Försökt att googla mycket hur MR röntgen påverkar foster men det finns inget fastsatt en. Men de lilla pyret rullade runt som en galning där inne och ja kände mig hemsk? Men helt plötsligt var det över, och i dag ska vi få höra va dom kommit fram till. Det är blandande känslor denna morgon jag går upp till. Har en stor klump i magen och tårarna sipprar ner som vanligt. MEN i dag kanske man blir lite klokare på läget.