• Astarte

    Någon som är duktig på kakor och kan hjälpa mig? (Halloweenfest)

    Hej!

    Jag ska ordna en halloweenfest till kidsen och behöver hjälp med saker att bjuda på. Jag såg en bild på tuffa kakor som var i formen av fladdermöss och sedan doppade i olika färgade strössel.

    Jag har (äntligen) hittat fladdermus-formar, men vad ska man göra själva kakan av? Det måste ju vara en deg som är lite som pepparkaksdeg så den inte flyter ut och tappar formen.

    Jag är så dålig på kakor, så finns det någon här som vet vad man kan ta?

    Alla andra tips om vad man kan bjuda på mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Någon som är duktig på kakor och kan hjälpa mig? (Halloweenfest)
  • Astarte
    Vickan I skrev 2016-10-08 08:59:27 följande:

    Mördeg blir toppenkakor att göra figurer av.


    Tack för svar! Jag ska leta upp ett recept och testa det!

    Det skulle ju vara tufft om kakorna var i en färg och sedan strösslet i en annan.
  • Vickan I

    Bara droppa i lite karamellfärg. Sockerpasta finns ju också att köpa och kavla ut i en massa färger att dekorera med. Marshmallows kan man göra massa kul med också. Ögon eller monster. Googla bilder ser du massa förslag. Chokladbollar som man petar in lakritsremmar i som ben, så ser dem ut som spindlar.

  • Astarte
    Domesticgoddess skrev 2016-10-08 09:34:23 följande:

    Cake pops kan man också göra en massa roligt läskiga saker med.


    Jag försökte göra det till en annan fest. Jag mosade en massa Ballerina och täckte med choklad. Sedan satte jag dem på pinnar och kände mig så nöjd med mig själv!

    Sedan hörde jag en massa "poff, poff, poff" från köket och det var alla popsen som ramlade ner och bildade en kladdig sörja på bänken! Då kastade jag allt och har inte provat igen.

    Jag gjorde väl något fel, men vad och hur gör man?
  • MadHatter
    Astarte skrev 2016-10-08 09:39:59 följande:

    Jag försökte göra det till en annan fest. Jag mosade en massa Ballerina och täckte med choklad. Sedan satte jag dem på pinnar och kände mig så nöjd med mig själv!

    Sedan hörde jag en massa "poff, poff, poff" från köket och det var alla popsen som ramlade ner och bildade en kladdig sörja på bänken! Då kastade jag allt och har inte provat igen.

    Jag gjorde väl något fel, men vad och hur gör man?


    När jag gjort cakepops har jag gjort med mjuk kaka som jag blandat med valfritt "fluff". När jag satt bollarna på pinnar har jag ställt dem i frysen ett tag innan jag doppade den i choklad. Då får de mer stadga på pinnen.
  • Domesticgoddess

    Jag har använt både mjuk kaka och kex som jag mosat och blandat med färskost till själva gojjan. Jag brukar doppa pinnen i lite smält choklad som lim liksom, sedan ställa dem på en bit oasis (tror jag det heter...sådan man kan använda till blomsterarrangemang). Låter dem sedan vila i kylen nån timme innan jag doppar och pyntar dem.

Svar på tråden Någon som är duktig på kakor och kan hjälpa mig? (Halloweenfest)