• Anonym (...)

Ensam vårdnad, skyldigheter mot den andre föräldern?

Jag har ensam vårdnad om vår son samt bor han hos mig på heltid förutom varannan helg hos den andre föräldern. 

Kanske låter jävligt korkat med min fråga..

Men.. 

Vad har jag för skyldigheter gentemot den andre föräldern? Meddela h*n när det är Fotbollsträning, föräldrarsamtal, sprutor i skolan etc. Eller är det upp till h*n att fråga mig om sånt? Jag anser jag kan berätta sånt för att vara snäll men gör det aldrig för h*n bryr sig ändå inte. Så vad spelar roll även om det är en skyldighet eller inte. 

• Svar på tråden Ensam vårdnad, skyldigheter mot den andre föräldern?
  • Anonym (Mamma mu)

Nej,inget av det du nämner är din skyldighet att tala om för den andre föräldern. Angående det som gäller skolan skall skolan i formera BÅDA föräldrarna. De har väll pappans kontaktuppgifter? Hämtar han ert barn från skolan någon gång eller sker all hämtning och lämning av dig? Fast...det ligger faktist helt i hans intresse att hämta info ang skolan. Du är inte hans mamma. Angående hans träning så behöver du inte heller här säga något om det inte är så att barnet vill det eller att han har barnet hos sig när det är träning. För barnets skull. Tråkigt med dessa föräldrar som bara vill ha allt serverat.

• Anonym (mamsi)

Föräldrabalken:

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall imgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren.

Det är den enda upplysningsskyldigheten som föräldrabalken stipulerar.

Du har alltså ingen allmän informationsskyldighet. Sånt som enligt din bedömning kan gynna umgänget. Info om tiden för fotbollsträningen känns ju rimligt om den infaller under umgänget. Kanske info om att barnet saknar umgängesföräldern eller bara barnets önskemål om mer umgänge. Ja sånt.

• Anonym (Suck...)
    Anonym (Mamma mu) skrev 2016-10-08 09:41:10 följande:

Nej,inget av det du nämner är din skyldighet att tala om för den andre föräldern. Angående det som gäller skolan skall skolan i formera BÅDA föräldrarna. De har väll pappans kontaktuppgifter? Hämtar han ert barn från skolan någon gång eller sker all hämtning och lämning av dig? Fast...det ligger faktist helt i hans intresse att hämta info ang skolan. Du är inte hans mamma. Angående hans träning så behöver du inte heller här säga något om det inte är så att barnet vill det eller att han har barnet hos sig när det är träning. För barnets skull. Tråkigt med dessa föräldrar som bara vill ha allt serverat.

Skolan FÅR inte lämna information till någon som inte är vårdnadshavare.
  • Anonym (Mamma mu)
    Anonym (Suck...) skrev 2016-10-08 09:44:40 följande:
    Skolan FÅR inte lämna information till någon som inte är vårdnadshavare.
    Jag arbetar inom förskolan och vi lämnar alltid information ang kallelser av olika slag till båda föräldrarna. Dvs ifall båda föräldrarna hämtar och lämnar på frsk. Där båda tar ansvar om barnet. Vårdnadshavare har det yttersta ansvaret kring barnet men det betyder ju inte att umgängesföräldern behöver stå helt utanför skolvärden. Det här kan föräldrarna göra upp sinsemellan ifall båda vill. En umgängesförälder behöver inte betyda att hen är oförmögen att vara inkluderad i barnets skolgång.
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (Mamma mu) skrev 2016-10-08 10:21:08 följande:

Jag arbetar inom förskolan och vi lämnar alltid information ang kallelser av olika slag till båda föräldrarna. Dvs ifall båda föräldrarna hämtar och lämnar på frsk. Där båda tar ansvar om barnet. Vårdnadshavare har det yttersta ansvaret kring barnet men det betyder ju inte att umgängesföräldern behöver stå helt utanför skolvärden. Det här kan föräldrarna göra upp sinsemellan ifall båda vill. En umgängesförälder behöver inte betyda att hen är oförmögen att vara inkluderad i barnets skolgång.

Ni har sekretess. Vet inte exakt hur den sekretessen ser ut men gissningsvis är enda undantaget vårdnadshavare.
  • sextiotalist

Du blandar ihop begreppen. Det var inte boendeförälder kontra umgängesförälder. Utan ensam vårdnad. Ni får inte lämna ut uppgifter till andra än vårdnadshavaren utan godkännande av vårdnadshavaren. En umgängesförälder kan (och har i de flesta fall) gemensam vårdnad
  • EnGladPingvin

Jag tänker som så att den enda man kan styra eller påverka är egentligen en själv. Om du ser bort från er relation hur tycker du den som har vårdnaden ska agera? Strunta i hans agerande. Var istället den person du vill vara. Om du anser att den som har vårdnaden bör informera den andre och att den andre borde vara intresserad, så skicka informationen. Om jag hade varit du hade jag per mail ett "veckobrev" med sådan information som hade intresserat mig om jag var den andre föräldern. Oavsett om han är intresserad eller inte. För att det är den personen jag vill vara och det är så jag anser det bör vara mellan två personer som valt att skaffa barn tillsammans. 

• Feronia
    Skilj på vårdnadshavare och umgängesföräldrar. Förskolan har tystnadsplikt och sekretess gentemot utomstående, dvs även gentemot föräldrar som inte har den juridiska vårdnaden om sina barn, alldeles oavsett om föräldern har umgänge med barnet eller ej. Straffet för brott mot tystnadsplikten är dagsböter eller fängelse i högst ett år, ofta kombinerat med skadestånd. Detta regleras i sekretesslagen, framför allt i 7 kapitlet.
  • teaf

Jag har ensam vårdnad.
    Jag har gett mamman fullmakt att kunna ta kontakt med skolan för info.
    Själv meddelar jag henne t ex om vi åker bort etc. Annars inget om hon inte frågar (vilket hon aldrig gjort.)

• Feronia
    teaf skrev 2016-10-08 15:37:23 följande:

Jag har ensam vårdnad.
    Jag har gett mamman fullmakt att kunna ta kontakt med skolan för info.
    Själv meddelar jag henne t ex om vi åker bort etc. Annars inget om hon inte frågar (vilket hon aldrig gjort.)

Bra svar. Fullmakt hos skolan är ibland en bra lösning på informationskravet. Det fungerar dock sämre om barnet är rädd för andra förälderns direktkontakter med skolan. Då kan man t ex rapportera det viktigaste via mail.
  • Tibrys
    sextiotalist skrev 2016-10-08 10:44:11 följande:
    Du blandar ihop begreppen. Det var inte boendeförälder kontra umgängesförälder. Utan ensam vårdnad. Ni får inte lämna ut uppgifter till andra än vårdnadshavaren utan godkännande av vårdnadshavaren. En umgängesförälder kan (och har i de flesta fall) gemensam vårdnad
    du är alltså tillräckligt pantad i skallen och anser att det är rätt att helt förskjuta en av föräldrarna till ett barn utan att känna till varför det är som det är med vårdnaden?
  • sextiotalist
    Tibrys skrev 2018-01-04 20:01:42 följande:

du är alltså tillräckligt pantad i skallen och anser att det är rätt att helt förskjuta en av föräldrarna till ett barn utan att känna till varför det är som det är med vårdnaden?

Inte det minsta pantad. Däremot kännedom om sekretesslagen.

Det spelar ingeninge roll om orsaken till enskild vårdnad, lagen är detsamma.
Svar på tråden Ensam vårdnad, skyldigheter mot den andre föräldern?