• Sissely

    Mobilabonnemang

    Tyvärr har jag inte varit så smart när det gäller mobilabonnemang utan jag har bara låtit Telenor förlänga och bytt telefon några gånger (vilket jag veeet är en dålig affär). Nu betalar jag ca 600-900 kr/månad för abonnemang och avbetalning av mobil. Skitsurt, men nu går detta mot sitt slut och då är frågan hur jag ska göra? Byta till annan operatör? abonnemang eller kontantkort? Jag ringer inte mycket, men vill bli nådd. Surfar väl i så fall lite mer, streamar dock inte film och spelar inte spel. SMS:ar normalt. Jag vill komma billigt undan.

    Hur gör ni med mobilkostnader? Vilken operatör? Abonnemang eller kontantkort? 

  • Svar på tråden Mobilabonnemang
  • Treansresa

    telia har bra lösningar. fria sms o samtal o du betalar för hur mycket internet du vill ha och de bästa mottagning överallt! finns både som kontantkort och abonemang

  • Carambolan

    Köper alltid ny mobil kontant. Har ett abonnemang med fria samtal och sms samt helt obegränsad fri surf på både mobilen och ipaden. Det är ganska dyrt, 298kr i månaden, men känns värt eftersom vi inte har något intermetabonnemang på landstället där vi är ofta på helgerna.

  • Carambolan
    Carambolan skrev 2016-10-08 09:56:08 följande:

    Köper alltid ny mobil kontant. Har ett abonnemang med fria samtal och sms samt helt obegränsad fri surf på både mobilen och ipaden. Det är ganska dyrt, 298kr i månaden, men känns värt eftersom vi inte har något intermetabonnemang på landstället där vi är ofta på helgerna.


    Glömde skriva operatör, det är Telenor. Men ett väldigt gammalt abonnemang - osäker på om det går att teckna dem nu när surfpriserna brukar vara begränsade.
  • Linnis92

    Jag har telefon + fritt abonnemang, fria samtal, fria sms och får surfa för 6gig i månaden. Kostar mig 473:- / månaden. Tele2.

  • Lissa41

    Jag har comviq kontant och laddar lite olika laddningar olika månader beroende på hur det ser ut för mig den månaden. Vi har telefon hemma via fiber så har jag t.ex. semester och inte använder mobil så mycket så laddar jag billigare.

    Eftersom du inte surfar så mycket och inte streamar så kanske det räcker med deras kontant mini för 95 kronor. Då får man 200 minuter per månad att ringa för och 1 GB surf.

    Vill du har mer surf eller fria samtalsminuter så finns det även sånt du kan ladda för 145 kronor fria samtal och 1 GB surf och 195 kronor fria samtal och 3 GB surf och för 245 kronor fria samtal och 7 GB surf.

    Jag har alltid klarat mig med 95 kronor eller 145 kronor. Det bästa för mig har varit att testa mig fram. Ska jag vistas utomlands och vill kunna använda telefonen så laddar jag bara på en annan typ av abonnemang för den perioden. Då laddar jag på plussaldo utöver mitt vanliga abonnemang för 50 eller 100 kronor.  Jag behåller mina telefoner ett antal år och har aldrig känt behov av att ha senaste modellen när jag byter utan köper alltid en eller två modeller tidigare vilket gör att priset på telefonen sjunker rejält och sparar hellre ihop kontant till den.

  • Sissely
    Lissa41 skrev 2016-10-08 10:21:37 följande:

    Jag har comviq kontant och laddar lite olika laddningar olika månader beroende på hur det ser ut för mig den månaden. Vi har telefon hemma via fiber så har jag t.ex. semester och inte använder mobil så mycket så laddar jag billigare.

    Eftersom du inte surfar så mycket och inte streamar så kanske det räcker med deras kontant mini för 95 kronor. Då får man 200 minuter per månad att ringa för och 1 GB surf.

    Vill du har mer surf eller fria samtalsminuter så finns det även sånt du kan ladda för 145 kronor fria samtal och 1 GB surf och 195 kronor fria samtal och 3 GB surf och för 245 kronor fria samtal och 7 GB surf.

    Jag har alltid klarat mig med 95 kronor eller 145 kronor. Det bästa för mig har varit att testa mig fram. Ska jag vistas utomlands och vill kunna använda telefonen så laddar jag bara på en annan typ av abonnemang för den perioden. Då laddar jag på plussaldo utöver mitt vanliga abonnemang för 50 eller 100 kronor.  Jag behåller mina telefoner ett antal år och har aldrig känt behov av att ha senaste modellen när jag byter utan köper alltid en eller två modeller tidigare vilket gör att priset på telefonen sjunker rejält och sparar hellre ihop kontant till den.


    Det låter som en smart lösning för mig. Brukar dom ha kampanjer så kan man ju hoppa på lite när det är ett bra erbjudande? Kan man behålla sitt gamla nummer?
  • Lissa41
    Sissely skrev 2016-10-08 10:33:51 följande:
    Det låter som en smart lösning för mig. Brukar dom ha kampanjer så kan man ju hoppa på lite när det är ett bra erbjudande? Kan man behålla sitt gamla nummer?
    Ja man kan behålla sitt gamla nummer, bara att beställa nytt kontantkort med sitt gamla nummer, klicka i det när du beställer så ska du få en kod till din mobil som fungerar som en säkerhetskod tydligen. Jag har bara haft comviq så vet inte hur det funkar riktigt. Tror inte de brukar ha så mycket kampanjer men brukar mest fylla på mitt när det gamla tagit slut och har inte tänkt på det så mycket i och för sig. Själva kontantkortet tror jag är gratis att beställa dock, glöm inte att ditt gamla upphör
  • Anonym (Tele2kundtjänst)

    Du med 6gig på Tele2: Hör av dig till kundtjänst, det paketet finns inte längre och är förmodligen svindyrt. Gissar på att det kostar omkring 149/mån, vilket 20 GB kostar idag. 

  • Anonym (Blipp)

    Jag har en oneplusone som tydligen är lika bra som iphone6 eller Samsung galaxy (tror jag den heter) köpte den för 3 år sedan för 3000 kr.

    Använder Comviq fast pris mini på 95 kr. Jag ringer sällan men behöver ibland kunna ringa till typ försäkringskassan och då är det surt om saldot tar slut i telefonkön. Hemma har jag wifi så 1 gig räcker gott och väl de gånger jag använder internet ute.

  • Sissely

    Tack för svar! Tror det lutar åt comviq och kontantkort som man fyller på. Om ja förstått det rätt så kan man surfa på det Wifi man har när man är hemma? Isåfall behöver jag inte fylla på så mycket surf heller. Vi har Wifi på jobbet också. Ser fram emot att månadskostnaden sjunker DRASTISKT från och med årsskiftet

  • Anonym (Ring ring)

    Telenor har Vimla och Telia Hallon, bra tjänster googla

  • Gogogo

    jämför mobil abonnemang, betala inte för mer än vad du använder.
    kolla upp -> jämförmobilamonnemang.com

    Annars vet jag en del på blocket säljer gamla
    Frisurf abonnemang osv. som inte ingår i dagens abonnemang med bra mycket lägre månadskostnad.
    För vissa kan ju detta bli en vinst i slutändan. kolla upp vettja
    själv har jag ett telenor frisurf som kostar 79kr/månad.

  • Anonym (Reklamspa_m)

    <= Nog, snyggt med två reklaminlägg i rad ;)

  • Längtar88

    Prata med Telenor och fråga ungefär hur många gbg du använder i snitt i månaden, och hur många timmar utgående samtal, sms i månaden.

    Sen pratar du med olika operatörer och uppger dessa siffror, frågar vad deras bästa alternativ till dig är och månadskostnaden. Skriv ner alla svar sen kan du läsa och se vilket som passar dig bäst.

    Tele2 har bäst kundservice och är billigast gällande fast pris, och 3 har sämst. Telenor låser fast dig vid ett abonnemang och kommer det ett billigare under bindningstiden hos dom får du ändå inte byta. Telia ligger prismässigt högst men bra kundservice.

    Jag väljer alltid tele2 till mig och min familj. De få gånger det blivit nått fel har dom kompenserat bra! Ingen annan operatör har kunnat mäta sig med dom

Svar på tråden Mobilabonnemang