• Anonym (Vad ska jag göra? :()

    Fibromyalgi

    För ett par månader sedan inledde jag ett förhållande med en kvinna från nätdejting som har fibromyalgi och vi har ännu inte haft något sexuellt tillsammans. Senast vi träffades började hon snacka om att det inte var något problem för henne att inte ha haft sex på åratal (hon har tydligen inte haft sex med någon sedan barnet blev till för 5 år sedan). Jag har googlat runt och förstått att negativt påverkad sexlust tycks vara vanlig för dem som har fibromyalgi. När vi inledde förhållandet (på hennes initiativ) så kände jag inte till dessa aspekter och nu vet jag inte vad man ska göra egentligen?


    Hon bor i en grannstad någon halvtimme bort med kollektivtrafiken. Jag känner nu att vi ligger på olika våglängd i behovet av närhet. Känns inte okej att bara träffas varannan vecka så nära som vi bor. Jag känner mig lycklig när vi umgås men sen byts känslan till en hemsk längtan som i längden blir ohållbar och påverkar mig mycket negativt. Härom veckan tog jag upp mina känslor kring detta och det verkade som att hon förstod min situation... Förra helgen sågs vi och sov tillsammans för andra gången. Denna vecka har hennes barn och hon själv blivit förkylda. Idag lördag har jag inte fått någon respons online från henne sedan onsdags kväll. Jag förväntar mig inte att sitta hemma och hålla handen 24/7 men det kanske finns något mellanting. Finns det någon som har erfarenheter att dela med sig av hur man lyckas få ett förhållande att fungera trots fibromyalgi?

  • Svar på tråden Fibromyalgi
  • Långbenopluto

    Inte har det med fibron att göra, det har jag svårt att tro. Hon vill bara inte ha närhet och/eller sex.

    Fixar du inte det så bör du göra slut och söka ny tjej.

  • Anonym (Kille)

    Min tjej har fibromyalgi. Vi har sex minst 2 ggr per vecka. Så jag tror inte att det beror på fibron. Men beroende på hur hennes läkare valt medicin kan det ju vara så att hon fått en medicin som sänker sexlusten. Det kan ju vara möjligt att byta medicin om det är så. Men hon måste ju inse att det är ett problem och att något är onormalt med henne.

    Om inte din sexlust är lika låg som hennes skulle ja nog leta vidare, i vart fall om inte hon ser det som ett problem.

  • JohanC

    Beroende på vilken medicin hon äter så kan sexlusten minska,sen om man har ont så är kanske inte sex de första man tänker på.

    Om man läser lite om fibro o sex så är de inte alla ställningar som är ok när man har det.

  • Anonym (Vad ska jag göra? :()

    Hon har pratat om att penetrerande sex inte är hennes favorit, men att hon kan ge oralsex. Jag älskar för all del att få det men vill ju kunna tillfredsställa henne något också. Och någon gång ibland vill man nog helst ha ett vanligt knull också (vaginalt då för analt har aldrig intresserat mig).


    Sedan är jag lite oroad att beröring i största allmänhet tycks vara något som påfrestar. Jag är en romantisk människa som älskar att vara nära och känna kärlek, samhörighet, gemenskap och så. Att skeda när man ska sova eller se på film...


    Funderade kring ifall det finns någon slags parterapi och smärtrehabilitering man kan gå tillsammans? - för jag trivs med henne fantastiskt i övrigt.

  • JohanC

    Försök att läsa på så mycket som möjligt om detta med fibromyalgi,om du inte redan har gjort detta.

    Beröring kan vara obehagligt o göra ont,samma gäller att ha kläder på sig,de gör ont.Men de beror ju lite på hur det är ifrån dag till dag.

    Du får försöka prata med henne om detta med sexet o Beröring,fråga hur hon vill att du ska göra för att hon inte ska ha ont,eller gå ont.

    Sex kan göra ont i vissa ställningar,men prova att skedar om hon vill det.

  • Aeros

    Min fru har fibromyalgi, och det är riktigt tufft. Kan ej ha den närhet vi hade innan. Önskar att vi kunde ha sex oftare,men hon verkar helt ointresserad.

    Ingen initiativ från hennes sida. Jag får alltid ta första steget.

    Gör att jag känner mig avskärmad från henne.

Svar på tråden Fibromyalgi