• Anonym (Anna)

Någon med overklighetskänslor?

Har sedan flera år tillbaka problem med overklighetskänslor som kommer i perioder. Vill höra andras erfarenheter kring detta.

Har ni fått nån hjälp? I sånafall vad? Mediciner? Behandling? Har ni någon diagnos?

Äter ssri medicin som gör att jag inte får panikångest attaker men dessa känslor stör ändå mkt och är jobbiga i min vardag.

• Svar på tråden Någon med overklighetskänslor?
  • Anonym (M)

Får också det med jämna mellanrum. Tar antidepressiva och väntar på vård, har stått i kö i 4 år nu. Känner mig inte direkt prioriterad trots att mitt liv är en enda nattsvart mardröm.

• Anonym (...)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-08 11:57:01 följande:

Har sedan flera år tillbaka problem med overklighetskänslor som kommer i perioder. Vill höra andras erfarenheter kring detta.

Har ni fått nån hjälp? I sånafall vad? Mediciner? Behandling? Har ni någon diagnos?

Äter ssri medicin som gör att jag inte får panikångest attaker men dessa känslor stör ändå mkt och är jobbiga i min vardag.

De är en del av ångesten. Det enda som hjälpte mig var svaga benzo(Oxascand). För mig funkade inte SSRI blev bara värre..
  • Anonym (...)
    Anonym (M) skrev 2016-10-08 14:38:01 följande:

Får också det med jämna mellanrum. Tar antidepressiva och väntar på vård, har stått i kö i 4 år nu. Känner mig inte direkt prioriterad trots att mitt liv är en enda nattsvart mardröm.

??? Kö i 4 år? Till vad? 
  • Anonym (M)
    Anonym (...) skrev 2016-10-08 14:43:34 följande:
    ??? Kö i 4 år? Till vad? 
    Vård... har haft perioder av depressioner men lider nu av PTSD efter ett förhållande som nästan tog död på mig. Har väntat på traumabehandling sen 2012, de har ständigt nya ursäkter för att inte ge mig vård. En favorit är "du mår för dåligt", men jag får inte heller någon samtalskontakt för att må bättre till behandlingen utan då är det tack och adjö, sitt hemma och peppa upp dig själv istället. Kom tillbaka när du är gladare.
  • Anonym (U)

Overklighetskänslor är en relativt vanlig biverkning av just ssri. Att man känner sig bortkopplad, tömd på känslor, att man tittar på sitt liv utifrån, att allt känns konstigt/overkligt kort sagt. Du bör nämna det för den läkare som skriver ut medicinen åt dig. Såvitt jag förstår är det inte farligt så om det man behandlar med ssri:n är värre så får man eventuellt leva med de känslorna helt enkelt.

• Anonym (Här har du en)

Oj trodde jag va ensam om detta. Googlat o Googlat men står knappt om folk som känner så här.

Har gått o haft detta varje dag dygnet runt i ca 3-4 år. Efter min kära mor tog livet av sig.

I tonåren hade jag detta drömtillstånd nån dag någon gång o bland.

Men när mamma dog för 3 år år sen blev de nog droppen för min kropp och hjärna. Efter många år av hemskheter i familjen och livet och en traumatisk uppväxt.

Jag har tröttnat på detta tillstånd och de börjar gå ut över relationen med min man som inte förstår hur jag inte bara kam blir "bra" igen.

Min psykolog säger de kommer gå över tids nog. Men säger inget om vad jag kan göra. Jag gör vad som helst för o bli av med detta...har inte kunnat jobba på många år pga detta. Fått diagnoser dissociation och derealizm. Men får ingen hjälp....

Jag skulle bli den person som fixar mig,evigt tacksam.....

Svar på tråden Någon med overklighetskänslor?