• fiffis

Microlax

Hej.

Har varit riktigt trög i magen under några dagar och blev rekommenderad microlax.

För 30 min sen påbörjade jag behandlingen men fick inte ut hela innehållet i tuben. Blev bajsnödig med en gång och väntade i ca 5 min innan jag satte mig på toaletten. Men det kommer bara ut vitt slem (förmodligen själva medlet i tuben tänker jag?). Eftersom att jag inte fick in allt från första början och nu känns det som att jag har fått ur mig resten borde jag ta en ny dos? Eller?

Någon som vet något?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-08 17:05
    Snälla någon? :|

• Svar på tråden Microlax
  • Wasserdroppen

Microlax tömmer bara det som ligger i rektum. Dvs längst ned mot anus. Ibland kan man behöva upprepa behandlingen men är du förstoppad så fungerar det inte om avföringen sitter högre upp. Då kan något lösande behövas. Fråga på Apoteket finns mängder att välja mellan som är receptfritt.

• Fnutte

Samma problem här, men tror det sitter längre upp. Såg du någon avföring på tuben du använde?

Annars är det nog till att vänta tyvärr. Tar själv lactulos (30 ml) och tre doser inolaxol varje dag men är ändå fruktansvärt förstoppad.

• Linalinalina

Köp movicol på Apoteket! Gör det snabbt. Ju längre du väntar desto värre blir det. Jag fick åka in till akuten och det var inte kul! Sen gjorde det förfärligt ont att få ut så bättre att lösa problemet i tid. Tror jag fick stora problem runt vecka 24 och de höll i sig till ca 3 mån efter förlossningen! Så käkade movicol varje dag.

Movicol är receptfritt och påverkar ej tarmen så man kan använda under lång tid. Det tillför vätska till tarmen. Det gör all avföring i hela tarmen mjuk så du behöver inte var orolig att det bara gör dig bajsnödig och sen är det fortfarande hårt. Det kan dock ta ett par dar innan det har påverkat systemet. Så man behöver lite framförhålllning. Jag drack en påse med pulvret på morgonen och en på kvällen. När det var som värst fick jag maxdos på 6 påsar per dag.

Det är receptfritt så prova. Jag fick även på recept så då blev det billigare.

Som nån annan skrev är lactulos också vanligt. Ej testat men säkert bra. Det viktiga är att du tar något innan det gått för långt. Tro mig, du vill inte in till akuten :(

Provade även microlax innan det blev akuten men fanns inte en chans att det funkade. Och mycket bättre att påverka innehållet i hela tarmen istället!

Svar på tråden Microlax