Köp movicol på Apoteket! Gör det snabbt. Ju längre du väntar desto värre blir det. Jag fick åka in till akuten och det var inte kul! Sen gjorde det förfärligt ont att få ut så bättre att lösa problemet i tid. Tror jag fick stora problem runt vecka 24 och de höll i sig till ca 3 mån efter förlossningen! Så käkade movicol varje dag.
Movicol är receptfritt och påverkar ej tarmen så man kan använda under lång tid. Det tillför vätska till tarmen. Det gör all avföring i hela tarmen mjuk så du behöver inte var orolig att det bara gör dig bajsnödig och sen är det fortfarande hårt. Det kan dock ta ett par dar innan det har påverkat systemet. Så man behöver lite framförhålllning. Jag drack en påse med pulvret på morgonen och en på kvällen. När det var som värst fick jag maxdos på 6 påsar per dag.
Det är receptfritt så prova. Jag fick även på recept så då blev det billigare.
Som nån annan skrev är lactulos också vanligt. Ej testat men säkert bra. Det viktiga är att du tar något innan det gått för långt. Tro mig, du vill inte in till akuten :(
Provade även microlax innan det blev akuten men fanns inte en chans att det funkade. Och mycket bättre att påverka innehållet i hela tarmen istället!