• Anonym (T)

Hormonspiral mot pms/pmds?

Jag skulle vilja veta hur hormonspiral fungerar för er som har eller har testat? 
    Jag är främst ute efter att slippa min pmds och att slippa mensen...

Vilken sort har ni, hur länge har ni haft den, vilka biverkningar har ni upplevt?
    Berätta allt ni kan och vill, är så less på att lida av pmds nu då det förstör mitt liv...

Jag är 35 och har fött 3 barn. Har inget aktivt sexliv just nu...

• Svar på tråden Hormonspiral mot pms/pmds?
  • Anonym (Sina)
    Anonym (T) skrev 2016-10-08 18:24:17 följande:

Jag skulle vilja veta hur hormonspiral fungerar för er som har eller har testat? 
    Jag är främst ute efter att slippa min pmds och att slippa mensen...

Vilken sort har ni, hur länge har ni haft den, vilka biverkningar har ni upplevt?
    Berätta allt ni kan och vill, är så less på att lida av pmds nu då det förstör mitt liv...

Jag är 35 och har fött 3 barn. Har inget aktivt sexliv just nu...

Nja, nu borde du väl vara medveten om att din hormonspiral inte enbart skyddar dig för pms symton? Har inte din gynekolog pratat med dig om dess verkning?
  • Anonym (T)
    Anonym (Sina) skrev 2016-10-08 18:28:51 följande:
    Nja, nu borde du väl vara medveten om att din hormonspiral inte enbart skyddar dig för pms symton? Har inte din gynekolog pratat med dig om dess verkning?
    Jodå jag vet självklart hur den fungerar och att syftet egentligen är preventivt.
    Men som jag har förstått det så har en del som provat fått "positiva" biverkningar, såsom just minskad pms och mens.
  • MiasMamma
    Anonym (T) skrev 2016-10-08 18:51:41 följanderor:
    Jodå jag vet självklart hur den fungerar och att syftet egentligen är preventivt.
    Men som jag har förstått det så har en del som provat fått "positiva" biverkningar, såsom just minskad pms och mens.
    Nja, nu tror jag knappast att din gynekolog har berättat om för dig att din hormonspiral enbart är preventiv.
  • Mallemamma

Har du testat att äta medicin just när det är som värst? Jag har ätit premalex(svagt antidep) mellan ÄL och mens som fungerat relativt bra, biverkningarna som kom försvann efter några månaders användning.

Jag hade även p-stav när jag var yngre två olika perioder, en period hade jag den ett år och hade ingen mens alls, andra gången hade jag mens varje månad.. Så konstigt då det var samma slags p-stav och samma hormon. Men det kan alltså fungera med hormon preventiv för att slippa mens. Minns inte hur det blev med min pmds då jag inte lärt mig att det var pmds jag led av, så la ingen notis av det, var också över 10 år sen, men känns som det borde väl fungera då man inte får ägglossning om man inte får mens.

• Anonym (J)
    Anonym (T) skrev 2016-10-08 18:51:41 följande:

Absolut, jag har tyckt väldigt bra om min hormonspiral! Knappt nån mens o mensvärk, dock ingen skillnad för mig vad gäller nedstämdhet och sådär vid mens.

Min syster som haft väldiga problem vid mens kan inte få barn men har ändå en hormonspiral just för att minska mens och menssmärtor. Fungerat jättebra för henne också.
  • Anonym (T)
    MiasMamma skrev 2016-10-08 20:50:48 följande:
    Nja, nu tror jag knappast att din gynekolog har berättat om för dig att din hormonspiral enbart är preventiv.
    Hm, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina svar?

Indikationer för Mirena (en av spiralerna som finns) är:

Anticonception (skydd mot graviditet).
    Idiopatisk menorragi (regelbundna, rikliga blödningar utan förklaring). 
    Endometriehyperlasi (överväxt av livmodervävnad) under pågående substitutionsbehandling med östrogen.

Jag vet rent medicinskt hur den är tänkt att fungera, men så vet jag också att alla reagerar olika på läkemedel, och därför är det väldigt intressant att få veta hur olika människor upplever användandet.
  • Anonym (Hormonspiral)

Jag har själv haft samma fundering. Av flera anledningar är hormonspiral typ det enda preventivmedlet jag kan ha och jag har en hemsk pms/pmdd. Jag läste därför allt jag kunde hitta på nätet på både svenska och engelska sidor, och kom fram till att det verkar vara lite 50/50. Många blir hjälpta, men många får värre pms och vissa får t.o.m konstanta pms känslor. För min del kändes det därför inte värt att chansa. Jag tror alltså att det är väldigt individuellt om det hjälper eller ej. Men som någon skrev,premalex(stavning?) verkar hjälpa många och även b-vitamin verkar ha en positiv effekt, så det kan ju vara värt att prova.

• Sarasvarar

Söker du enbart efter något att lindra dina PMS-besvär borde du prata med en barnmorska om läkemedel, förslagsvis Premalex. Jag tycker att Premalex fungerar bra. Inte jättebra som i att min PMS mirakulöst försvinner, men som i att det lindras och blir lättare att leva med.

• cupcakemom

Jag blev tyvärr betydligt sämre med hormonspiral... Satt hemma i soffan grät och ville vara dö..... Tog ut den fler några veckor.. Bm ville jag skulle prova ngr månader för att ge den en chans men det gick bara inte... Slapp mensen direkt dock... Fick citalopram istället men kunde inte äta cykliskt fick så svåra in och utsättningsbesvär så jag åt dom varje dag.... Men fick mardrömmar och svettningar om nätterna efter ngr månader... Så så provade jag progesteronkräm+munkpeppar+jättenattljusolja hjälpte inte direkt men efter ngr cykler märkte jag skillnad.

• Anonym (Provera)

Jag har inte användt hormonspiral däremot fick jag provera utskrivet mot min pms/pmds och alla besvär har försvunnit.

• Liam99

Har du provat att äta Magnesium och Zinktillskott? Brist på dem kan ge PMS och mensvärk. Köp inte på Apoteket, utan bra märken som tex Helhetshälsa. Finns på Apotea eller Bodystore.

• fluu

Fick rejält minskad lust och var smådeppig hela tiden. Hade massa finnar och kände mig uppblåst. Fördelen var att jag hade noll mens och mensvärk.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym SE

Jag har haft hormon spiral i flera år
    Fördelarna var att jag inte fick någon mens alls. Inga större besvär av PMS.

Hade längre tillbaka problem med väldigt stora blödningar och smärta vid mens. Fick p-spruta i flera år innan jag bytte till spiral.

Tyvärr fick jag oerhörd huvudvärk och migrän efter att den sista suttit ett tag Läkaren ville jag skulle testa utan spiralen för att se om det blev bättre. Vi pratar inte om huvudvärk eller migrän någon enstaka gång. Jag har haft problem med huvudvärk i flera år som bara eskalerade,

Det hick inte med lätthet att ta ur den. Den ville inte lossna, flera försök och mycket smärta senare var den ute. Blödde en del efteråt.

Min huvudvärk har förbättras avsevärt och med tanke på krånglet med att ta ut den kommer jag aldrig använda mig av hormonspiral igen.

Min vän blev ännu värre "skadad" när hon skulle ha ut sin.

Detta händer givetvis inte alla men är mina upplevelser.

• Anonym (T)
    Liam99 skrev 2016-10-09 17:13:19 följande:

Har du provat att äta Magnesium och Zinktillskott? Brist på dem kan ge PMS och mensvärk. Köp inte på Apoteket, utan bra märken som tex Helhetshälsa. Finns på Apotea eller Bodystore.

Jag har provat massor av tillskott.. även magnesium och zink, etc. Det enda som jag kände någon positiv förändring av var bidrottninggele, men det pajade min mage istället så kunde tyvärr inte fortsätta prova...

Den här månaden provar jag rosenrot samtidigt som mina vanliga tillskott.. Det skumma är att det verkar som att omega-3 förvärrar pmds symtomen? Någon som märkt samma?

Har haft ett extremt psykiskt stressigt liv i ett par år, vilket jag också tror är en stor bov i dramat..
  • Anonym (PeaEmEss)

Det hjälper ganska mkt upplever jag! Värt att pröva i varje fall.

• Anonym (inte alls bättre)

Det beror nog på vad du har nu, och sen är det också väldigt olika.
    Jag hade en fruktansvärd PMS efter min sista graviditet, då gick jag på minipiller direkt efter. Bytte till hormonspiral, och det blev möjligtvis något bättre, men det var fortfarande PMS typ hela tiden. Jag var konstant sur och grinig, och så otroligt arg vid PMS-tiderna.
    Tog ut den, bytte till kopparspiral, då blev det bättre.
    Började också äta Femal Balans och det hjälpte, verkligen! Plötsligt var det bara några få dagar i månaden jag var sur. Otroligt stor skillnad.
    Nu har jag tagit ut spiralen för att slippa så mycket blödande, vi kör kondom i väntan på sterilisering. 
    Jag har också börjat äta Efamol nattljusolja och upplever att det också hjälper bra. Den här omgången var det bara en dag runt ägglossningen som jag var grinig, och det gick att hantera. Får se hur det blir nu framåt mensens början i slutet av veckan. So far so good....
    Så Femal Balans + Efamol och inga hormoner är mitt tips mot PM(D)S.

Svar på tråden Hormonspiral mot pms/pmds?