• Lkc1

Livsångest

Hej!

Jag har otrolig ångest och hoppas att nån kan hjälpa mig :(

Jag och min sambo är 28år, jag har fast jobb som jag trivs med och tjänar helt ok. Vi har nu börjat prata om att skaffa barn.

Problemet för mig är följande: min sambo har studerat vidare 5år efter gymnasiet och under den perioden jobbat extra i butik. Under år 5 som skulle varit klart 2014 vart det en rest som fortfarande ligger och släpar. Hon har haft väldigt svårt att hitta jobb, vilket resulterat i att hon är kvar på sitt extrajobb, som numera i princip är heltid.

Vi börjar nu känna en stark barnlängtan, men jag är så otroligt orolig att hon ska kasta bort sin utbildning för att det kommer gå ännu längre tid sen hon vart klar, fastna på ett jobb hon inte vill ha.

Någon som har vart i liknande situation eller har något tips?

• Svar på tråden Livsångest
  • Asirna

Är ni ett par?

Prata då med henne innan ni skaffar barn. Det ska ni kunna göra om ni verkligen är tsm.

• Lkc1

Ja, sen 5 år. Vi har pratat om det, mycket. Men jag är väldigt planerande och hon är mer "det löser sig" lagd :)

• rockstrongo

Är det en stor/omfattande rest? Går det att sätta upp mindre delmål så att det inte känns så överväldigande? Minns inte hur det funkar med studier, men hennes sgi från nästan-heltid kan ju vara bra att skydda om ni får barn (för föräldrapenningen).

• Lkc1

Ja det är ganska omfattande. Eller det krävs ganska mycket förarbete för att få det klart, därav har hon skjutit på det och gått med extremt mycket ångest en längre tid. Känns ändå som det börjar lätta lite nu och jag försöker stötta/hjälpa henne så mkt jag kan.

Ja absolut är det värt att skydda, men det är också en del av problemet, jobba och samtidigt försöks få klart rest/ söka jobb/ brottas med prestationsångest tar på krafterna. Men att säga upp sig och kasta sig ut utan skyddsnät är nog inget alternativ.

Svar på tråden Livsångest