• EnTove

Hjälp! Hur berätta för blivande pappan - oplanerat!

Jag plussade igår, skulle haft min mens för över en vecka sedan så jag hade misstänkt det i några dagar nu. Det jag behöver hjälp med är hur jag ska berätta för den blivande pappan.

För att göra en lång historia kort:
    Vi har varit tillsammans i några år och var också sambor i något år. För en tid sedan separerade vi dock, lite på prov kan man säga. Det var jättetufft för oss båda då det inte handlade om att vi hade förlorat känslorna för varandra utan snarare om praktiska saker, en av oss fick ett jobberbjudande i en annan stad, den andra kände inte för att flytta och vi genomgick en kris kan man säga. Vi har löst det där nu och nyligen (väldigt nyligen!) hittat tillbaka till varandra. Vi har, under hela tiden vi var separerade, haft kontakt med varandra och känslan som åtminstone jag har är att vi båda längtat tillbaka, men ibland måste det få ta lite tid. Det som hänt nu då är att jag blivit oplanerat gravid. Är i vecka 5 just nu. Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan berätta detta för den blivande fadern? Det känns på ett sätt som att jag inte vill göra det jättegulligt, typ slå in en present med bebisstrumpor eller en body eller nåt tillsammans med det positiva testet, eftersom att jag verkligen inte vet hur han kommer att reagera då vi så nyligen hittat tillbaka till varandra och fortfarande har saker att jobba med i vår relation. Samtidigt vill jag på något sätt inte fråntas möjligheten att ändå få berätta på något speciellt sätt, vilket jag alltid drömt om att få göra.

Vill jättegärna ha råd om vad man bör göra i en sån här situation! Blir det konstigt att göra något fint och utgå ifrån att han blir glad, det är ju inte säkert att han tycker att tajmingen är så god..

• Svar på tråden Hjälp! Hur berätta för blivande pappan - oplanerat!
  • Det kommer bli bra

Jag tänker när det inte är planerat och du inte vet vad han alls tycker så ska du inte göra något särskilt av respekt för honom och situationen. Att berätta på ett speciellt sätt tycker jag du får spara till att ni kanske i framtiden tillsammans planerat ett barn och du då berättar på ett särskilt sätt. Det särskilda sättet att berätta kan du ju med denna graviditet använda tex till dina föräldrar som ska bli morföräldrar... 

Jag skulle bara berätta rakt upp och ner.

• EnTove
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-09 15:04:57 följande:

Jag tänker när det inte är planerat och du inte vet vad han alls tycker så ska du inte göra något särskilt av respekt för honom och situationen. Att berätta på ett speciellt sätt tycker jag du får spara till att ni kanske i framtiden tillsammans planerat ett barn och du då berättar på ett särskilt sätt. Det särskilda sättet att berätta kan du ju med denna graviditet använda tex till dina föräldrar som ska bli morföräldrar... 

Jag skulle bara berätta rakt upp och ner.

Du kanske har rätt. Funderar lite på om jag borde berätta rakt upp och ner och om det visar sig att han blir glad så kanske jag kan göra nåt speciellt då. Svårt att förklara hur jag menar, men kom att tänka på det idag när jag av en slump fick syn på pyttesmå bebisstrumpor som det stod "I love dad" på i en butik. Tänkte att ge honom en sådan visuell grej kanske kan vara rolig/göra det mer verkligt, förutsatt att han blir glad över den oplanerade graviditeten alltså - att jag tar fram dem efter att jag berättat och sett hans reaktion. Kanske ska tillägga att jag tror att han kommer att bli glad, detta är ju något vi pratat en del om tidigare, det är mer att tajmingen inte är optimal nu, men man får ju inte alltid välja det..
  • Migas

Ett alternativ skulle kanske vara att du bara berättar mensen är sen och säger att du tycker att ni ska ta och göra ett grsviitetstest tillsammans, då hinner du få se hans reaktion samtidigt som du berättar på ett annat sätt än rätt upp och ner.

• Cyanea

Jag tror att det är viktigt att ge utrymme för vilka känslor han än får, positiva som negativa. Även om han kommer att vilja behålla barnet kan en present eller överraskning få honom att känna sig trängd och tvingad. Då är det så uppenbart att du förväntar dig något av honom. Då är det nog bättre att bara berätta som det är. Ge honom tid att smälta det, du har ju trots allt haft tid på dig att göra det i lugn och ro. 

Lycka till! 

Svar på tråden Hjälp! Hur berätta för blivande pappan - oplanerat!