• Anonym (Orolig)

Utebliven mens på 4 månader!?

Hej alla, är det bara jag eller har någon här inte haft mens på ca 4-5 månader? Så inte haft mens sen i Juli tror jag! 

Säger det på en gång, jag är inte gravid. Jag är fortfarande oskuld.
    Jag brukar inte ha mens under sommaren men nu känns det som att det har gått steget längre och jag börjar bli orolig! Nu går man och väntar på att den ska komma. Sista mensen var knappt någon mens, jag blödde typ ingenting. Jag har även haft en väldigt oregelbunden som har kunnat komma 1-2 veckor för sent. Förut har jag blödigt ganska mycket men nu var det knappt något. Och jag har inte nyss kommit in i puberteten för jag har haft mens i ca 4 år (är 16 år). Käkar inte något p-piller heller. 
    Börjar bli riktigt orolig! :(

• Svar på tråden Utebliven mens på 4 månader!?
  • Anonym (J)

Du har inte gått ner i vikt?

• Anonym (Orolig)

Nej, snarare har jag gått upp lite i vikt/skaffat muskler. haha

• Anonym (Möjligen)

Det finns en sjukdom som heter PCO som ger oregelbunden mens och vissa kan t.o.m ha så sällan mens som 1-2 ggr per år. Inget farligt alls, bara mest irriterande eftersom man inte vet alls om eller när mensen ska komma. Säger inte att det absolut är det, men det kan vara det. Om du vågar så gå till ungdomsmottagningen och kolla upp dig.

• Anonym (J)

Ok, viktförändring kan ju vara en orsak, men då brukar det ju vara kraftiga sådana, och snarare att man gått ner i vikt. Du är ju fortfarande ganska ung, så förmodligen är det ingen fara alls! Ring till ungdomsmottagningen eller liknande om mensen inte kommer nästa gång!

• Anonym (.)

Har du börjat träna hårt? Ibland kan intensiv och hård träning ha inverkan på utebliven menstruation. Detta händer bland annat med elit gymnaster, men då brukar även mensen komma tillbaka när de slutar träna eller tar det lugnt ett par dag.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (J) skrev 2016-10-09 19:06:05 följande:

Ok, viktförändring kan ju vara en orsak, men då brukar det ju vara kraftiga sådana, och snarare att man gått ner i vikt. Du är ju fortfarande ganska ung, så förmodligen är det ingen fara alls! Ring till ungdomsmottagningen eller liknande om mensen inte kommer nästa gång!

Just nu vet jag inte när mensen kommer att komma eftersom jag inte har haft den så länge. Man kan ju säga att man saknar den, för det känns ju som att det är något fel med mig när det inte kommer. :(
    Anonym (.) skrev 2016-10-09 19:14:06 följande:

Har du börjat träna hårt? Ibland kan intensiv och hård träning ha inverkan på utebliven menstruation. Detta händer bland annat med elit gymnaster, men då brukar även mensen komma tillbaka när de slutar träna eller tar det lugnt ett par dag.

Jag har inte börjat träna mycket, jag tränar normalt som jag gjorde förut. Eller snarare kan jag inte träna lika mycket eftersom jag har problem med mitt knä :/
    Anonym (Möjligen) skrev 2016-10-09 19:05:03 följande:

Det finns en sjukdom som heter PCO som ger oregelbunden mens och vissa kan t.o.m ha så sällan mens som 1-2 ggr per år. Inget farligt alls, bara mest irriterande eftersom man inte vet alls om eller när mensen ska komma. Säger inte att det absolut är det, men det kan vara det. Om du vågar så gå till ungdomsmottagningen och kolla upp dig.

Jag tror jag inte har PCO, kollade på 1177 och det var inte direkt något som stämde in på symtomen som stod där.

Visst jag kan vara stressad? Jag har börjat gymnasiet och har väldigt mycket i skolan. Men jag har ju inte direkt stressat något i sommar, har aldrig tagit det så lugnt som i sommar. Frustrerad!
Svar på tråden Utebliven mens på 4 månader!?