Läggningsrutiner för 2-åring
Jag skulle gärna vilja veta hur läggningsrutinerna på kvällen ser ut där hemma för er som har barn i 2-års åldern? :)
Jag skulle gärna vilja veta hur läggningsrutinerna på kvällen ser ut där hemma för er som har barn i 2-års åldern? :)
Välling i soffan, tandborstningen, läsa saga i sängen. Sover inom 10 min.
Oftast så börjar vi vid 19.00 då han inte sover något på dagen längre men är han väldigt pigg brukar det kunna bli 20.00.
Dottern är 2,5 år. Välling o film i soffan. Pyjamas på, ev testa pottan, tandborstning. Sång i sovrummet o sen lyssna på nattningssaga (kaninen som så gärna ville somna). Hon vill gärna höra på Kalle Kanin, men det tar säkert 45 min för henne att somna ändå. Hon ligger kvar men ropar på oss några ggr. (Storebror som hon delar rum med har alltid somnat på 5-10 minuter.) Vi brukar börja förberedelserna vid 19.30 o lägger dem vid 19.45.
Kvällsmat vid 18:30. Borsta tänder och pyjamas. Ligger i sängen 19:00. Läser en kvart ungefär för barnet (2år). Säger sedan godnatt stoppar om och går ut ur rummet. Somnar på ca 10-15 min.
Vi har ätit färdigt kvällsmaten kring 18-tiden, efter det brukar vi hamna i vardagsrummet och vår 2-åring brukar leka lugnt med sina bilar vid soffbordet, samtidigt som vi allihopa sitter där en stund och pratar, ibland ritar vi allihopa tillsammans, ibland får han se något avsnitt av Bing på paddan men det beror helt och hållet på vad klockan är då (eftersom vi inte vill att han ska titta för sent på kvällen på den. På vårt barn verkar det i alla fall stämma att det blå ljuset från ipad/mobil triggar igång vakenhormonet, så är han redan trött, så blir han pigg av paddan.) Vid behov byts lekandet ut mot ett bad (eftersom han är en långbadare) Vi har inga spring-och buslekar vid den tiden, för då somnar han aldrig, men ibland missar vi hur trött han faktiskt är och då hoppar, studsar och kastar han sig i soffan. Vid de tillfällena tidigareläggs vällingen, annars kommer han aldrig till ro.
Vid 18.45 får han astmamedicin och välling i soffan, sedan dos medicin direkt efter och sätter på pyjamas direkt efter det. Omkring 19.15 ligger han i sin säng och det har blivit så att det oftast är där vi borstar tänderna. Efter tandborstning läser vi några böcker och avslutar med några sånger. Hur långa och många böcker det blir, beror helt och hållet på trötthetsstatus. Ibland läser vi i 5 minuter, ibland under en halvtimme. Ibland måste vi föräldrar avbyta varandra (om min man har påbörjat nattningen men sedan måste till jobbet) och då gör vi alltid det mellan bok och sång. De gånger någon av oss måste avbyta den andra, gå på toaletten eller liknande, så blir det fullkomlig kaos om vi inte gör det mitt mellan bok och sång.
Vi sitter på en pall bredvid sängen och nattningen brukar ta mellan 20 minuter och en timme. Ibland måste vi sjunga ända tills han somnar men ibland så räcker det att vi bara sitter bredvid efter att ha sjungit några sånger. Han måste verkligen ha somnat ordentligt innan vi går ut ur rummet, annars kommer han upp efter oss och sedan blir det kaosnattning resten av kvällen och natten.