Beräkna sjukpenning och föräldrapenning
2015 arbetade jag mer än heltid. Hade en 75% anställning i botten men satt på ett vikariat 100% och jobbade mycket övertid.
Blev sjukskriven 100% i november 2015.
Hade en årsinkomst på 299000 kr det året.
9/3 2016 sade jag upp mig från min tjänst hos X. Anställningen hade gått från 75% till 85% och vikariatet på 100% hade löpt ut. När jag skulle tillbaka till min fasta tjänst hade man lagt om arbetstiderna vilket inte fungerade alls för mig. Därav sjukskrivningen. Istället för att fortsätta vara sjukskriven tog jag ett annat jobb hos företaget Y.
Anställningen var på 83% med ca 33 h arbetstid per vecka. Började 10/3 2016 och hade således inget glapp mellan anställningarna.
Till en början timanställning som till hösten skulle gå över till vikariat eller tillsvidare.
Nu blev det inte så.
Jag gjorde ett par veckors introduktion innan jag gick över på schemarad.
Blev oplanerat gravid och har drabbats av komplikationer varpå jag har varit sjukskriven för det.
Fick beskedet att min anställning inte skulle gå över till vikariat eller tillsvidare och blev arbetssökande 1/9.
Fortsatt sjukskriven då man har bedömt att jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande med de besvär jag har.
Av olika anledningar har företaget Y inte gjort någon sjukanmälan till FK först nyligen. Sjukdom hos löneansvarig, ny orutinerad personal, sjukskriven chef och arbetsledare mm. Jag har varit hemma sedan 18/7 och har flera läkarintyg för den här tiden.
Nu när de äntligen har gjort en sjukanmälan hoppas jag bara att FK beslutar att jag har rätt till sjukpenning. De har begärt inkomstuppgifter från företaget Y som har 30 dagar på sig att svara.
Jag jobbade där en kort period. I början var det introduktion och färre arbetstimmar men 29/3-18/7 har jag gjort full tid med timlön på 128 kr plus OB.
Har vabbat ett par dagar samt varit förkyld och hemma någon vecka. Det var inte tillåtet att jobba där med förkylning.
För den tiden har de betalat sjuklön.
Jag undrar såklart hur min SGI kommer att beräknas. Räknar man på vad jag skulle ha tjänat om jag hade jobbat enligt schemarad eller räknar man på de timmar jag faktiskt har jobbat?
Eller räknas det om och slås ut på beräknad årsarbetstid? Det är ju jättesvårt att uppskatta när de valde att bryta överenskommelsen vi hade.
Naturligtvis har jag frågat FK men fått som svar att de inte vet eller kan svara förän de fått uppgifter från arbetsgivaren.
Kanske har jag tur att det är fler än jag som varit i liknande situation och kan berätta hur det blev i ert fall?
Undrar också hur man räknar kring den tid jag var sjukskriven 2016. Dvs 1/1-9/3.
Räknas SGI på vad jag faktiskt fick utbetalt i sjukpenning eller på vad jag skulle ha fått i lön om jag arbetat enligt den 85% tjänst jag var anställd på under sjukskrivningen?