• Anonym (Denna läkare, vad göra?)

Hjälp

Jag råkade ut för en läkare på den psykiatriska mottagningen som har förstört en del för mig. Har ett par diagnoser o varit sjukskriven för dom, samt depression, i flera år nu. Det har fungerat bra med sjukskrivning o åtgärder o sånt, hittills. Men så träffade jag honom och 1) han skickade inte in läkarintyget till Försäkringskassan som han sa han skulle göra 2) han glömde också ge mig nytt recept 3) han skrev ett läkarintyg som var helt felaktigt! Vilket har gjort att det inte godkändes, o att jag därmed inte fått nån ersättning. 

Han skrev att jag inte är deprimerad o inte tar några mediciner, fastän jag gjort det i flera år, o som det står klart o tydligt i journalen att jag gör! (o som vi också pratade om vid mötet, han sa också att han skulle förnya mitt recept vilket han glömde bort som sagt)

Sen fick jag hem ett brev från Försäkringskassan med kopia på deras kommunikation, alltså mellan Försäkringsläkaren och honom. Dom hade alltså begärt ett muntligt utlåtande från honom. Där har han sagt, jag citerar: hon har ingen pågående behandling och och "läkare XX vet inte om hon tar några mediciner, men det gör hon troligtvis inte".

Alltså vad är det för fel på honom?! Vad kan man göra? En sak att han inte klarar av att ge dom rätt information, en annan att jag fått avslag o därmed ingen ersättning på flera månader. Det har aldrig hänt mig tidigare, under alla år. Jättestressad för det här nu, en annan läkare hjälpte mig att skriva ett överklagande till F-kassan med intyg om pågående medicinering, behandling osv. Men jag får vänta 5 månader på att mitt ärende behandlas. 

Har det redan fattigt nog som det är o jag mår jättedåligt av det hör, som om det inte räckte med mina övriga diagnoser.

Känner också att han inte borde få vara kvar på mottagningen o riskera sabba för någon annan, med vad kan man göra?

• Svar på tråden Hjälp
  • Deceree1

Du måste byta läkare. Omgående. Ring din vårdcentral och och säg bara att du vill byta läkare. Fortsätter du hos honom så kommer han forstaätra att göra som han gör. Har du lång dokumentation på dina sjukdomar. Det är alltid bra att ha

Tack för era svar! Jag skrev till verksamhetschefen o berättade utförligt om det här, då skrev hon bara tillbaka att Tack för viktig information, du kommer att tilldelas en ny läkare. Men det hade jag redan hunnit fråga efter tidigare, o fått (han som hjälpte mig med överklagandet). Ingen aning om hon tänker gå vidare med det här, eller ej.

Verkar han tillräknelig? Ja, jag har lång dokumentation på allt, o vill helst  att ingen annan ska behöva råka ut för honom, önskar jag kunde göra nåt där.

• Anonym (asdf)

Det viktigaste just nu är att din nya läkare fixar dig ett bra sjukintyg för din nästkommande sjukskrivningsperiod så att du får det beviljat. Försök låna pengar och hanka dig fram tills dess.

• Anonym (Nog)

Hör av dig till media. Nyheter24 t.ex. Då brukar det bli fart på chefer

Anonym (Nog) skrev 2016-10-11 20:38:18 följande:

Hör av dig till media. Nyheter24 t.ex. Då brukar det bli fart på chefer

Visst, men då skulle väl mitt namn komma ut också......

Tycker ni att han verkar vara tillräknelig? Jag tycker det verkar som att han inte är riktigt frisk, kanske början på en demens eller nåt, eftersom han är lite äldre (långt över pensionsåldern).

Det är väl ingen riktigt frisk eller normal person som gör så här liksom.
Svar på tråden Hjälp