• Anonym (Orolig pedant)

Vad var det för insekter jag hade i min hårbotten? (Olika sorters med och utan vingar)

Startar den här tråden i hopp om att någon kanske vet vad det är för insekter/skadedjur jag pratar om. Detta hände för flera år sedan, men det har definitivt påverkat mig till den grad att jag håller hemmet kliniskt rent och får kraftig ångest om jag inte har det. 

Såå, för att dämpa min ångest och ta reda på vad det var jag led av så tänkte jag att jag ställer frågan här. 

Det hela började med att jag fick röda kliande utslag på ryggen och i nacken. De satt i grupp, inte bara tre st, utan partier av röda utslag. Sen började det klia i hårbotten. I min hårbotten hittade jag riktiga insekter. Det var inte några små huvudlöss utan jag såg en riktig insekt med vingar och allt gå i min lugg. 

Jag var tonåring och jag och mitt syskon (delade rum) vi höll inte ordning. Vi kunde slänga kläder på golvet (som vi sedan plockade upp och använde på morgonen) och vi hade dammigt. Vi städade inte särskilt ofta. Därför har jag nu ångest att det var mitt fel att hela familjen fick dessa insekter för att jag inte städade rummet.

Men samtidigt som detta hände vet jag att det gick löss på skolan. Lappar satt uppsatta. Men jag hade haft löss i lågstadiet och de var betydligt mindre. 

Fick behandla med vanligt lusmedel två ggr tror jag och sen tvätta allt, och sen var problemet borta. Ingen anticimex eller liknande behövde göra något. 

Men vad var det jag hade? Och det viktigaste- var det den bristande städningen? 

• Svar på tråden Vad var det för insekter jag hade i min hårbotten? (Olika sorters med och utan vingar)
  • 8airam8

Med och utan vingar och bett i hårbotten låter ju som älgflugor eller älgloppor. Googla?

• Anonym (Orolig pedant)

Tror inte det. Jag bor mitt i stan. Så det låter ju lite osannolikt. Men tack ändå

• sextiotalist

Jag tror också på älglus. De finns inte bara i skogen. De kan följa med människor, hundar och andra däggdjur från promenad i det gröna (och det finns många vilda djur i stan)

• Carambolan

Finns en hästvariant också, om nån i din närhet brukade hänga mycket i stall.

• sextiotalist
    Carambolan skrev 2016-10-12 07:26:26 följande:

Finns en hästvariant också, om nån i din närhet brukade hänga mycket i stall.

Det är samma otäcka kryp. De gillar både hästar, älgar, människor andra varmblodiga varelser
  • Anonym (Orolig pedant)

Tack för att ni engagerar er. Var ju osäker på om nån skulle göra det för detta hände ju för nåra år sedan. Men ångesten är kvar och det skulle vara skönt att kunna släppa på städningen. Det roliga är att mitt syskon lider inte av någon ångest och städar typ aldrig sitt hem haha.

Det kan ha varit älglus. Har googlat lite och funderar på klädlöss eller klädloppor. Vad tror ni om det? Vi duschade ju och så, men vi slängde ju kläder på ett golv som inte var rent. Men loppor måste kanske komma utifrån?

• Anonym (Orolig pedant)

Står att älglusen inte kan utvecklas på människoblod, men det gjorde de på oss. Hade flera st i håret. Kanske var otydlig i ts, de fanns i hårbotten. Men jag reagerade när jag såg en gå i luggen på mig. Sökte hjälp men sjuksköterskan jag var hos sa att det var en allergisk reaktion när hon såg utslagen. Syskonet var sedan hos läkare och de visste inte vad det var.

Svar på tråden Vad var det för insekter jag hade i min hårbotten? (Olika sorters med och utan vingar)