• GGN

Musiktips till farmors 90-årskalas!

Hej!

Har fått i uppdrag att fixa musiken till min farmors 90-årsfest. Tänkte en lugn lista som bakgrundsmusik under middagen, och en lista med lite drag i till senare.

Har ni tips på någon musik? Vet att farmor lyssnade mycket på Elvis, men annars har jag noll koll på vad man lyssnade på runt 50-talet.

Det är inte någon dansband-tant det handlar om, kan tilläggas... Lite drag behöver vi, rock etc.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Musiktips till farmors 90-årskalas!
  • Stårschan

Musik från 30-talet och framåt alltså! Det man kan tänka på är att den musik som spelades förr oftast var på svenska, av och med svenska artister. Låtar som blev populära i utlandet (Walking my baby back home) översattes och sjöngs in på svenska (Sakta vi gå genom stan). Orkestermusik (Glenn Miller m.fl) var också poppis.

Gamla svenska artister att kolla upp på Spotify: Povel Ramel, Ulla Billqvist, Anna-Lena Löfgren, Alice Babs, Gunnar Wiklund, Owe Thörnqvist,  Lill Lindfors, Lill-Babs, Harry Brandelius, Monica Zetterlund, Svend Asmussen, Charlie Norman, Brita Borg

Swingeran: Glenn Miller Orchestra, Duke Ellington, Andrew Sisters

Vilket party ni kommer att ha!

• Stårschan

Och fråga hennes barn om speciella favoritartister, inte henne. Då blir det mer överraskning.

• GGN
    Carambolan skrev 2016-10-12 06:01:42 följande:

Fråga henne?

Det är lite av en överraskningsfest.
  • GGN
    Stårschan skrev 2016-10-12 08:40:54 följande:

Och fråga hennes barn om speciella favoritartister, inte henne. Då blir det mer överraskning.

Tack för alla tips! Ja, jag ska fråga barnen. De är inte på samma ort dock så jag måste ringa och hålla på...
  • Carambolan
    GGN skrev 2016-10-12 08:56:17 följande:

Det är lite av en överraskningsfest.

Ahh, jag förstår! :) Roligt! Då tror jag också på att fråga barnen faktiskt, det är lätt att träffa helt fel om man tar vad som helst från ett årtionde.
  • Anne på Grönkulla 1

Min mor är i samma generation. Hon gillar Frank Sinatra, Bing Crosby, Nat King Cole, Dean Martin och Andy Williams - artister som var stora i USA och hela världen på 40-60-talet. Min pappa däremot (som var i samma generation men inte lever längre) gillade svenska artister som Sven-Bertil Taube, Snoddas, Jockmocks-Jocke, Lasse Lönndahl, Lill-Babs och diverse sångare av andliga sånger.

Observera att en människa inte BARA är sin generation, utan h*n kan även ha plockat upp nya favoriter i medelåldern eller ålderdomen, samt att h*n kan vara intresserad av klassisk musik som aldrig är riktigt inne och aldrig riktigt ute. Smaken är ju individuell. 

Svar på tråden Musiktips till farmors 90-årskalas!