• Sonja90

    Hur funkar det?

    Jag har läst 3,5 år på högskola och jobbade ett år innan dess. Arbetar nu med det jag är utbildad till. Började i slutet av januari och jobbar fortfarande kvar. På grund av att jag fick legitimationen innan sommaren fick jag skriva nya papper. Hur funkar det om jag blir gravid om några månader då? Hur mycket ska man ha jobbat för att få det bättre med pengar sen när det är dags att föda och vara hemma? Hoppas ni kan hjälpa mig eller berätta vart jag ska vända mig för att ta reda på det.

    Tack <3

  • Svar på tråden Hur funkar det?
  • Carambolan

    Du ska ha jobbat åtta månader om du inte hade en sgi redan innan. Men eftersom du jobbat innan studierna kan du även åberopa din tidigare inkomst, så jag tror inte att du behöver bekrymra dig. Att du skrivit nya papper har ingen betydelse så länge du haft inkomst hela perioden.

  • Sonja90

    Okej tack så jättemycket! Lär väl ta några månader att bli gravid ändå så hinner jobba en del till. Har förstått att det inte är direkt lätt :/ men mitt arbete under en graviditet räknas på samma sätt eller?

  • Carambolan

    Jadå, det räknas även under graviditeten.

    Risken är att du kan få en komplicerad graviditet som kräver sjukskrivning, och då vill du ha en upparbetad sgi redan innan eftersom det också styr vilken sjukpenning du får.

  • MrsMS
    Sonja90 skrev 2016-10-12 08:47:02 följande:

    Precis bra tänkt! Vad betyder sgi?


    Det betyder sjukpenninggrundande inkomst
Svar på tråden Hur funkar det?