Bästa spartipsen!
Hej!
Jag tänkte starta denna tråd för att kunna dela med oss utav våra allra bästa spartips ur olika livssituationer.
Hej!
Jag tänkte starta denna tråd för att kunna dela med oss utav våra allra bästa spartips ur olika livssituationer.
Mina bästa spartips:
* Matlådor
Ja, skittråkigt eller hur? Men att äta ute på exempelvis lunch kostar upp mot 100:- per dag... det är ganska mycket på en månad.
MEN jag har gjort såhär: Jag har 1 matlagningsdag i månaden (oftast en söndag) där jag ställer mig och lagar mat, började med 2-3 olika rätter, men nu när jag kört detta ett tag kan jag göra uppåt 4-6 olika maträtter.
Konceptet är enkelt, på din matlagningsdag planerar du vilka maträtter du ska laga, sedan går du och storhandlar (gärna något billigare kedja så som exempelvis LIDL), går hem, lagar dessa rätter i stor volym, portionerar ut och fryser in.
Mina matlådor snittar ca 18Kr per matlåda.... det är ganska mycket billigare än utelunch eller vanliga frys-köpe-färdigrätter.
Bra tips med matlådor! Vi körde på en medelväg - Matkasse. Blev billigare (sparar ungefär en tusenlapp på mat/månad nu sedan vi började med det och spar tid eftersom vi slipper planera så mycket
Ett annat spartips är att lämna plånboken hemma när man åker till jobbet (om man kan). Det var så jag slutade småfika..
Bra tips med matlådor! Vi körde på en medelväg - Matkasse. Blev billigare (sparar ungefär en tusenlapp på mat/månad nu sedan vi började med det och spar tid eftersom vi slipper planera så mycket
Ett annat spartips är att lämna plånboken hemma när man åker till jobbet (om man kan). Det var så jag slutade småfika..
När det är något du behöver typ kläder, prylar etc handla begagnat!
Gör budget.
Sätt undan sparande direkt när du får lön.
Cykla istället för att ta bilen. Eller samåk.
Sälj av sådant du inte använder.
Vi dubbelbokför alla våra inköp så vi kan se exakt var pengarna går varje månad och som är lätt att jämföra med en budget. Hjälpt väldigt mycket faktiskt
Utnyttja alla gratisgrejer som samhället tillhandahåller. Låna böcker och tidningar på biblioteket istället för att köpa egna som ändå bara blir liggande när de är utlästa.
Var nöjd. Behöver du verkligen ett nyrenoverat kök för 100 000 kr, eller duger det kök som redan finns i bostaden?
Rensa och ha koll på dina grejer istället för att lata ur och köpa nytt istället för att orka leta fram sånt som ligger på vinden.
Köpa second hand. Undra hur många tusen vi sparat på bebisinköpen nu bara genom att köpa secondhand eller t.om fått vissa grejer?
Sy om kläder som inte riktigt passar, men är okey f.ö. Gamla byxor med nötta knän kan bli shorts t.e.x.
Laga egen mat och inte köpa hämtmat eller färdigmat annat än i nödfall.
Skriv upp alla utgifter en månad så ser du precis vart pengarna går och kan dra in där det går.
Lite udda spartips, kanske, men: Ha framförhållning! Börja spara till en ny telefon eller dator eller säng eller what have you redan månaden efter du köpt en (särskilt om du är mindre bemedlad).
Jag brukar välja något jag får köpa om man håller 0 budget (inte nödvändiga saker som ingår i budgeten då) i övrigt en månad. Det blir liksom billigare ändå. Blir peppad av belöning som väntar.
En till på framförhållning.
Köp tandkräm, schampoo, tvål, toapapper, tvättmedel mm.när det är extrapris och ha ett lager, så behöver man inte akutköpa till normalpris.
Köp storpack av ris, diskmedel, ketchup, toapapper, kött mm när det är kiloprismässigt billigare, det går åt, man kan frysa in osv.
Kolla över ditt telefonabonnemang. Jag känner flera med knaper ekonomi som betalar flera hundralappar i månaden för sin telefon där ett vanligt kontantkort på en hundring hade dugit.
Var inte dumsnål. Ex, Yesdiskmedel är dyrare än andra märken men drygare och effektivare.
Våga testa billiga märken. T ex kanske ICA basic konserverade champinjoner smakar likadant som dyrare märken? Prova och se om du kan byta märke på vissa varor.
Var uppmärksam när du läser "köp 2 för 20 kr" inte allt för sällan så sparar man bara någon krona eller några ören. Om man egentligen inte behöver två så har man förlorat pengar.
Lägg undan sparande direkt.
Ha en budget för hur mkt ni får använda till er själva.
Skriv ner maträtter ni ska göra under veckan och handla bara ingridienserna och inget annat.
Köp INTE på extrapris av pucko-varor som man inte behöver "tag tre, betala för två" av.
Ex salt i storpack. Vem f-n behöver bunkra salt i sån mängd?
Tänk efter vad som faktiskt är nödvändigt att bunkra och vad som är puckat.
Vissa saker verkar bra att passa på att köpa men är det inte.
Handla på matsmart.se Frakten på 49 kr hade jag tjänat in på bara 3 paket granola jämfört med vad granolan kostade i affären vi brukar handla i.